Sunday, June 17, 2018

Bantu miliki rumah sendiri







Memiliki rumah sendiri sebagai tempat tinggal menjadi impian setiap rakyat Malaysia lebih-lebih lagi yang telah berkeluarga. Namun terdapat banyak halangan untuk memiliki rumah sendiri ini jika tidak memiliki cukup pendapatan kerana bergaji kecil.

Harga rumah berbeza-beza mengikut kawasan. Di bandar, rumah bersaiz kecil tetap berharga mahal kerana permintaan yang tinggi. Rumah yang sama lebih murah di luar bandar kerana lokasi dan kurang permintaan. Katakan sebuah rumah tiga bilik tidur dan dua bilik air di bandar, nilainya boleh mencecah lebih RM300 ribu sebuah berbanding di luar bandar yang mungkin separuh harganya.

Seorang kakitangan awam yang mendapat pendapatan bulanan RM2,500 tentu banyak kali berfikir untuk membeli rumah hari ini. Nilai ini sangat rendah untuk memiliki rumah kerana harga rumah jauh lebih mahal dan tidak mampu membayar ansuran bulanan. Impian memiliki rumah tidak tercapai jika tidak ada pendapatan tambahan.

Kerajaan patut masuk campur untuk membantu setiap pekerja di Malaysia bakal memiliki rumah sendiri. Kakitangan awam dan swasta mempunyai peluang yang sama untuk mendapat rumah idaman masing-masing. Namun, jika harga rumah yang terlampau tinggi, sudah tentu sukar bagi mereka untuk membeli.

Kerajaan boleh membantu mereka dengan pelbagai cara.

Pertama, membanyakkan rumah mampu milik khususnya di kawasan bandar. Ia tidak semestinya rumah teres tetapi boleh juga diperbanyakkan rumah pangsa kos rendah. Teknologi hari ini membuktikan sebuah bangunan 30 tingkat boleh dibina dalam tempoh 15 hari, inikan pula rumah pangsa sepuluh atau 15 tingkat.

Kedua, menggalakkan agensi pembiaya rumah memudahkan pinjaman perumahan. Mereka boleh mengambil kira pendapatan tambahan pemohon seperti pendapatan dari pekerjaan kedua atau ketiga atau sumber-sumber lain yang meyakinkan. Walau bagaimanapun mekanismenya perlu jelas supaya pihak bank tidak dibebankan dengan hutang tertunggak.

Ketiga, kerajaan dan majikan memulakan langkah pemotongan gaji khusus untuk perumahan dengan jumlah simpanan minimum RM30 ribu hingga RM50 ribu. Ia boleh bermula sebaik sahaja pekerja disahkan dalam jawatan. Dalam tempoh sepuluh tahun, jumlah ini sudah memadai untuk menampung sebahagian kos pembelian rumah. Ia patut dilaksanakan dalam bentuk paksaan kerana rakyat Malaysia sukar mendisiplinkan diri dengan menabung.

Keempat, kerajaan mengawal harga rumah supaya pemaju tidak mengambil untung yang terlalu tinggi. Sekiranya perlu, kerajaan boleh membentangkan akta khusus untuk mengawal harga rumah.

Hari ini, ada dalam kalangan ibu bapa yang mendahulukan wang deposit rumah anak-anak kerana menyedari sukar bagi anak-anak membeli rumah menggunakan duit sendiri. Pendapatan bulanan sebanyak RM3,000 belum tentu membolehkan anak-anak ini menyimpan wang kerana kos hidup yang tinggi. Kerajaan harus sedar bahawa keadaan sudah berubah dan upah, elaun dan bonus perlu dinaikkan supaya seiring dengan kenaikan kos.

Menangguhkan kenaikan bererti menjadikan kehidupan rakyat lebih merana dan menderita. Hidup merana kerana wang gaji bulanan dihabiskan untuk memenuhi keperluan hidup seharian, hidup menderita kerana tidak ada lagi yang boleh disimpan untuk masa hadapan.

No comments:

Post a Comment