Sunday, June 03, 2018

Selamat tinggal Najib dan Rosmah







Dalam tempoh tiga minggu Pakatan Harapan (PH) membentuk kreajaan, perdana menteri Tun Dr Mahathir  telah memulakan usaha merealisasikan manifesto seratus hari PH dalam PRU14. Tindakan bermula dengan melantik jemaah menteri dan menubuhkan Majlis Penasihat Kerajaan. Kedua-dua tindakan ini menunjukkan peralihan kuasa selepas PRU14 telah diterima baik dan berjalan lancar. Tidak ada kacau-bilau atau sabotaj daripada mana-mana pihak.

Liputan media di dalam dan luar negara juga mempamerkan kegembiraan kerana sebuah kerajaan yang berusia lebih 60 tahun dapat ditumbangkan. Ia lebih bernilai apabila usaha-usaha ini diungkayahkan oleh bekas pemimpin Barisan Nasional (BN) sendiri. Tun Dr Mahathir dalam siri ceramah politik untuk kempen PRU14 juga sedar perkara itu dan tidak menyesal kerana matlamatnya adalah mahu menjatuhkan kerajaan yang dipimpin oleh 'pencuri, penyangak dan perompak'. Hampir setiap ceramah di setiap negeri beliau memberitahu hal tersebut kepada khalayak hingga ramai yang terpengaruh.

Anehnya, di pihak kerajaan BN tidak nampak usaha-usaha yang kukuh untuk menafikan kata-kata itu kecuali sedikti sebanyak daripada 'pahlawan Bugis'.

Namun, selepas PRU14 diumumkan, kepimpinan 'pahlawan Bugis' tidak mampu menandingi kepintaran strategi 'orang tua' berumur 92 tahun.

Hari ini, lahirlah sebuah kerajaan baru yang digelar 'Malaysia Baru'.

Banyak analisis dilakukan untuk mengetahui faktor-faktor kemenangan PH dan kekalahan BN. Dalam kebanyakan faktor ini, boleh dikatakan berlaku penolakan besar-besaran masyarakat Malaysia terhadap kerajaan BN kerana kepimpinan dan rasuah.

Kepimpinan itu pula berkait dengan peribadi pemimpin dan polisi-polisi yang membebankan ramai orang. Manakala kes-kes rasuah yang berlaku melibatkan pegawai-pegawai atasan kerajaan dan swasta dalam jumlah jutaan ringgit.

Pemimpin seperti Datuk Seri Najib Razak banyak mengekang kebebasan bersuara dan melaksanakan polisi yang tidak popular. Dalam kalangan pengamal media, Najib Razak adalah perdana menteri Malaysia yang paling banyak menyekat kebebasan memberi maklumat tepat kepada pembaca. Di akhbar arus perdana, dikatakan terdapat pemantauan yang cukup ketat ke atas maklumat yang disiarkan. Jika tidak menepati kehendak Putrajaya, editor akhbar akan diberi ingatan dan teguran. Akhirnya banyak maklumat yang wajar diketahui oleh pembaca sering disembunyikan.

Kini, keadaan demikian tidak ada lagi. Pendek kata, sesiapa sahaja boleh menyuarakan pendapat tanpa ada rasa takut kerana kerajaan PH ini memberi kebebasan kepada pendapat asalkan tidak membuat fitnah dan adu-domba. Keadaan ini juga dapat menggalakkan wartawan lebih cergas dan bertanggungjawab membuat laporan pemberitaan mereka.

Era Najib Razak juga banyak dikatikan dengan rasuah dan skandal. Penglibatan pegawai kanan kerajaan bertaraf Ketua Setiausaha kementerian sangat mengejutkan. Keadaan ini menunjukkan amalan rasuah sangat ketara dalam sektor kerajaan dan dibiarkan tanpa diambil tindakan pencegahan. Orang awam juga sudah lali dengan persepsi rasuah yang negatif dalam perkhidmatan awam ini.

Pernahkah kita terfikir jutaan ringgit disimpan dalam almari pejabat, dalam bonet kereta dan beg besar? Ia berlaku di Malaysia. Selain wang tunai, jutaan ringgit juga dijumpai dalam akaun peribadi, barangan mewah dan trip melancong ke luar negara setiap tahun.

Rasuah menyebabkan urusan pentadbiran menjadi lembap dan lemah. Keadaan menjadi lebih teruk apabila rasuah berkait dengan agensi penguatkausaan kerana agensi seperti itu mempunyai beban tanggungjawab yang lebih banyak.

Kerajaan PH yang baru mentadbir ini dilihat cenderung membasmi rasuah melalui siasatan ke atas 1MDB. Kita berharap siasatan juga lebih giat diusahakan supaya rasuah berkurangan dan masyarakat dapat memberi keyakinan kepada sistem pentadbiran yang sedang ditambah baik.

Di samping itu, pentadbiran Najib Razak melaksanakan polisi yang menjarakkan rakyat dengan BN. Pelaksanaan GST dan mengurangkan subsidi menyebabkan perbelanjaan rakyat berkurangan. Ia memberi tekanan kerana kenaikan harga barang tidak seiring kenaikan gaji.

Polisi yang tidak mesra ini membuatkan golongan muda dan berkeluarga besar menyimpan dendam kepada BN. Lalu mereka menzahirkan rasa marah dalam PRU14 lalu.

Polisi-polisi lain juga tidak mesra rakyat seperti PTPTN, perubahan harga minyak setiap minggu dan kurang pekerjaan menjadikan BN semakin tidak popular. Ruang ini diambil oleh PH dengan bertemu dengan rakyat di setiap negeri setiap malam, memuat naik setiap ceramah Tun Dr Mahathir ke YouTube dan pada masa yang sama mengemas kini laporan kajian kecenderungan pengundi di saluran YouTube Invoke. Sentimen yang dipupuk sekian lama dapat meyakinkan rakyat bahawa perubahan perlu dilakukan dalam PRU14.

Kepimpinan Najib Razak sudah ditolak. Konsep 'Cash is King' telah gagal. UMNO dan parti-parti komponen hanya dapat bertahan di Pahang, Perlis dan Sarawak. Ahli UMNO berpindah parti dan ada yang bercakaran sesama sendiri.

Kekalahan BN, antara lain adalah kerana keangkuhan pemimpin dan rasuah yang berleluasa. Rakyat mengucapkan selamat tinggal UMNO dan BN. Mereka menyanyikan lagu 'Selamat tinggal Najib dan Rosmah'.


No comments:

Post a Comment