Tuesday, May 02, 2017

Cara berkesan hapus semut merah di rumah







Keselesaan berada di dalam rumah bersama keluarga pasti terganggu apabila deretan semut merah bersaiz kecil merumuti sisa makanan di dalam plastik sampah atau menebuk mee maggi yang kita letakkan di atas para. Semut ini akan muncul entah dari mana dan membuat laluan yang tidak ada penghujungnya.

Kehadiran semut ini memeningkan kepala, namun banyak cara yang kita boleh lakukan untuk mengurangkan atau menghapuskan jejaknya sama sekali.

Cara yang mudah ialah memastikan semua sisa makanan dimasukkan ke dalam plastik sampah seterusnya diletakkan di luar rumah khususnya di dalam tong sampah. Jika dibiarkan, biar pun sebentar, rombongan semut akan mula melingkari makanan berkenaan.

Meja tempat makan perlu dilap sehingga bersih manakala bekas makanan, gula, madu, susu tepung dan makanan berbungkus perlu ditutup rapat. Manakan tidak, beras yang berada di dalam bungkusan plastik boleh ditebuk untuk dimakan. Beginilah hebatnya semut merah melakukan kerja mereka.

Cara lain ialah membiarkan sedikit air bergenang di laluan semut ini. Genangan air ini tidak perlu banyak kerana ia mengambil masa untuk kering. Fungsi air ialah memutuskan laluan perjalanan semut khususnya di laluan yang kerap menjadi pilihannya.

Cara yang lebih praktikal dan sangat berkesan ialah mendapatkan ubat semut serbuk jenama "Shang Jia Ants Clean" yang boleh dibeli di kedai barangan logam (hardware shop) dengan harga dua ringgit untuk tiga peket.

Taburkan serbuk ubat ini pada laluan semut di dua atau tiga tempat supaya lebih banyak semut yang membawa balik serbuk ini ke sarangnya.

Perubahan awal yang kita dapat lihat adalah banyak semut yang berebut mendapatkan serbuk ini. Jika kita tabur pada sebelah pagi, keesokan harinya laluan berkenaan sudah hilang. Tidak ada lagi semut yang muncul biar pun seekor.

Jika masih terdapat banyak laluan semut, kita boleh menggunakan lebih banyak peket dan memerhati perubahan yang berlaku setiap hari.

Risiko membiarkan semut melata di dalam rumah lebih ketara pada kanak-kanak. Semut merah boleh menggigit kulit badan sehingga kemerah-merahan dan melepuh. Justeru, langkah awal wajar diambil supaya semut merah tidak bermaharajalela di dalam rumah kita.


No comments:

Post a Comment