Wednesday, May 03, 2017

6 petua terbit artikel di jurnal










Dalam dunia akademik, suka ataupun tidak, seseorang pensyarah perlu menerbitkan seberapa banyak artikel berkaitan bidangnya. Cabaran yang dihadapi wajar ditangani, dirancang dan diselesaikan. Kata kuncinya adalah mengurus. Jika kita dapat mengurus sumber yang sedia ada, yang lainnya menjadi lebih mudah.

Justeru, slogan yang patut digunakan adalah ‘yang susah menjadi senang, yang senang menjadi mudah dan yang mudah membuahkan hasil’.

Masalahnya adalah sikap kita sendiri yang memberikan pelbagai alasan.

Ada seorang rakyat Amerika Syarikat yang belajar seni pertahanan diri aikido. Beliau mempelajari aikido ini sehingga mampu membuka pusat latihan sendiri dan melatih ramai orang. Suatu hari beliau bercadang ke Jepun untuk bertemu jurulatih berbangsa Jepun kerana beliau hendak menambah kemahiran dan kepakarannya.

Sampai di rumah jurulatih berkenaan, beliau dijemput minum teh hijau. Di sini beliau melihat adat dan tertib minum teh orang Jepun. Sambil berbual-bual, jurulatih Jepun tadi menuang teh hijau ke dalam cawan orang Amerika ini sehingga melimpah dan membasahi meja tempat letak teh tadi.

Pengajarannya ialah kalau kita hendak belajar tetapi bersikap sombong dan ‘tujuk pandai’, sampai bila-bila pun sukar hendak menerima idea-idea baru. Ilmu yang bakal diperolehi tidak sampai ke hati sebaliknya ditolak keluar oleh kerana sikap sombong dan meninggi diri. Justeru, wajar sekali kita mengambil sikap berfikiran terbuka untuk menerima pelbagai jenis imu dan pengalaman.

Dalam dunia akademik, salah satu perkara yang seringkali menjadi perhatian ialah bilangan artikel yang diterbitkan di jurnal atau buku yang dihasilkan. Barangkali banyak alasan yang diberikan untuk menjustifikasi dua pertanyaan ini namun hakikatnya adalah ‘penat menulis dan penat memberi alasan adalah sama’.

Baru-baru ini Coach Jai bermurah hati memberikan tips kepada sekumpulan ahli akademik tentang formula untuk menghasilkan lebih banyak artikel dan penulisan. Kita namakan ia sebagai tips untuk survive dalam dunia akademik.

Pertama, mesti ada kumpulan penyelidikan sendiri, jangan sekali-kali bekerja seorang diri. Beliau memetik kata-kata Menteri Pendidikan Tinggi yang memaklumkan bahawa era hari ini adalah era translational research iaitu penyelidikan yang memberi faedah kepada masyarakat.

Bagaimanapun, ada yang berkata bagaimana mahu menerbitkan artikel sedangkan di sini keutamaan lebih kepada penyelidikan teknikal. Namun, beliau melihat keadaan itu sebagai satu kelebihan kerana setiap kajian perlu ada elemen sains sosial.

Biarlah dalam kumpulan ini ada ahli yang berbeza dan susah hendak dibuat kawan. Lebih baik kita belajar mengurus persahabatan, merendah diri dan jadikan diri kita boleh berada dalam kalangan ahli akademik yang terdiri daripada pelbagai disiplin pengajian.

Oleh kerana sikap manusia suka dipuji, wajar bagi kita untuk belajar memuji orang lain dan elakkan berasa jemu atau ‘menyampah’ dengan ahli yang tidak sehaluan dengan kita.

Setiap orang ada kelemahan dan belajar bagaimana bersikap toleransi dengan rakan-rakan baru dalam kumpulan.

Dalam kumpulan, agihkan tugasan mengikut keupayaan setiap orang kerana pasti ada ahli yang mahir memulakan tulisan bahagian pengenalan, jadi, biarlah beliau yang memulakan dahulu. Ada ahli yang bijak membuat analisis, jadi biarlah beliau menganalisis data yang ada.

Akhirnya, satu data yang sama boleh dipecahkan kepada lima hingga lapan artikel. Sudah tentu bilangan ini dapat menaikkan rating kita untuk menjawat jawatan yang lebih tinggi dalam tempoh yang singkat.

Ada pepatah India yang berbunyi ‘kalau tak boleh hidup bersama, akan mati bersama ‘ iaitu hidup perlu berkompromi, lama-kelamaan kehadiran kita pasti akan diterima.

Begitu juga dengan sifat keihklasan dan tidak merungut. Jika orang lain tahu yang kita memang ikhlas dalam memberi pandangan dan sanggup berkorban bersama-sama, satu hari nanti mereka akan menerima kita.

Jika artikel yang telah siap dan dihantar tetapi ditolak, anggaplah ia sebagai proses pembelajaran dan berikan usaha ke arah membaiki sebarang kelemahan.

Kedua, ada mentor. Mentor ada di mana-mana dan kita perlu mencari mentor. Bekerjasama dengannya dan peruntukkan masa untuk belajar membuat artikel yang berkualiti. Kadang kala mentor ini (biasanya profesor) mempunyai idea yang banyak tetapi mereka tidak sempat menulis. Apabila nama kita sudah ada bersama-sama mentor, mudah bagi pihak jurnal untuk menerima artikel kita. Cara mendapat nama ialah merapatkan diri dengan pelbagai aktiviti profesor tadi dan kecilkan jurang perbezaan antara penyelidik.

Begitu juga para profesor ini memiliki banyak idea tetapi tidak ada masa, justeru, tugas kita ialah paksa diri untuk menyusun semua dokumen. Cari masa dan tempat untuk merapatkan diri dengan mereka, cari jalan mengurangkan jurang komunikasi, seterusnya belajar cara mereka berkawan.

Oleh kerana profesor ini mempunyai ego sendiri, lebih eloklah kita yang memulakan langkah melakukan tugasan kecil-kecilan di samping memahirkan diri seni berkomunikasi dan mengurus penulisan.

Ketiga, meletakkan sasaran dalam hidup. Jika tidak ada kompas hidup, ke mana hendak mengarahkan hidup kita? Bila hendak menjadi seorang profesor, dekan? Bila masa hendak memulakan penulisan?

Sasaran seorang ahli akademik ialah tidak lain dan tidak bukan menulis artikel dan menerbitkannya sama ada sebagai buku atau artikel di jurnal. Peruntukkan masa satu jam untuk menulis.

Keempat, motivasi diri. Motivasi ini mungkin datang dari diri sendiri, keluarga atau rakan-rakan. Kita perlu mengenal pasti motivasi diri supaya dapat mencapai matlamat. Kita harus sedar bahawa tidak ada yang kebetulan, ia mesti dirancang. Jika yang dirancang itu tidak menjadi, sudah pasti ada hikmahnya.

Kelima, cari ilmu dan kemahiran. Jangan berhenti belajar. Jika berhenti, itulah permulaan untuk gagal dalam hidup. Dalam hal ini, ilmu dan kemahiran adalah dua perkara yang berbeza. Ilmu ditambah dengan pengalaman dan kemahiran akan membuahkan keterampilan (competent). Barangkali kita tidak tahu apa yang kita akan dapat pada masa depan.

Jika kita meletakkan diri kita sebagai seorang pelajar, in-sya Allah kita akan mendapat pahala yang berpanjangan iaitu Allah memberi habuan sepanjang perjalanan kita sebagai pelajar. Dalam hal ini, bukan sahaja sampai ke destinasi akan mendapat habuan, malah liku-liku dalam perjalanan tersebut sudah pun diberi habuannya. Begitu juga para malaikat mendoakan kita.

Keenam, cari sokongan sama ada sokongan dalaman atau luaran. Sokongan ini sebaiknya yang kita nampak tetapi tidak pula kita mengabaikan sokongan yang tidak nampak. Tidaklah salah untuk kita merendahkan diri dalam apa juga keadaan kerana sifat merendah diri ini menjadikan diri kita lebih dihormati.

Keenam-enam panduan ini boleh menjadi dorongan kepada ahli akademik memulakan langkah awal menulis dan menerbitkan artikel masing-masing. Kejayaan kaedah ini menjadikan ahli akademik yang aktif menghasilkan 30 hingga 40 artikel setahun dalam pelbagai isu.

Usaha ini perlukan kesungguhan untuk memulakan aktiviti menulis. Ahli akademik perlu memaksa diri untuk menerima cabaran, lawan diri sendiri untuk menempuh kesukaran dan bersedia dengan pelbagai halangan.

Cabar diri sendiri dengan bertanya dan memberi jawapan kepada 18 soalan ini. Dapatkan jawapan dan mulakan perubahan dalam dunia akademik kita hari ini. Cari seorang rakan untuk beliau tanyakan soalan ini kepada kita dan rakamkan jawapan yang kita sendiri berikan.

1. Apa yang saya mahu?
2. Kenapa saya mahukannya?
3. Apa yang saya dapat lihat, dengar dan rasa apabila saya dapatkannya?
4. Di mana saya mahukannya?
5. Bila saya mahukannya?
6. Dengan siapa saya mahukannya?
7. Apa tindakan yang saya akan ambil?
8. Adakah saya sendiri akan buat?
9. Adakah ia dikawal sepenuhnya oleh saya?
10. Apakah langkah awal saya?
11. Apa fasa pelaksanaannya?
12. Apa strategi dan pelan saya?
13. Apa maklum balas yang akan diperolehi?
14. Apa halangan yang bakal dihadapi?
15. Apa sumber daya yang dimiliki (dalaman dan luaran)?
16. Adakah berekologi/seimbang?
17. Kenapa saya betul-betul mahu?
18. Apa bukti-bukti yang saya telah milikinya?

No comments:

Post a Comment