Saturday, May 27, 2017

10 aktiviti Ramadhan








Kehadiran ramadhan pada tahun ini amat bermakna kepada orang-ornag beriman. Peluang melakukan pelbagai aktiviti yang menambah pahala boleh dikatakan wujud setiap masa. Bermula dari waktu sahur hingga berbuka dan berterawih, pahala kebaikan itu sentiasa ada asalkan kita melakukannya secara berterusan walaupun sedikit.

Berikut sepuluh aktiviti yang dapat dilaksanakan secara berterusan biar pun sedikit dengan harapan pahalanya dapat diperoleh.

Pertama, membaca al-quran. Saya berpendapat membaca al-quran boleh dilakukan pada bila-bila masa tetapi harus ada disiplin. Contohnya, peluang mengkhatam al-quran amat luas terbentang pada bulan ini jika kita dapat menyusun jadual pembacaan. Jika kita ingin menghabiskan 30 juzuk al-quran sepanjang bulan ramadhan, lebih baik kita membaca lima muka surat setiap kali selepas solat fardhu. Jika terlepas, ia perlu digandakan kepada sepuluh muka surat.

Kedua, banyak berdoa. Doa adalah otak ibadah. Lebih baik kita berdoa untuk kebaikan hidup di dunia dan akhirat dengan memberi keutamaan kepada harapan supaya Allah menerima amalan kita dan menjauhi azab kubur. Kita menambah baik adab dan tertib berdoa di samping terus berdoa dalam solat-solat malam yang kita lakukan. Sekiranya kita mempunyai hajat khusus, berdoalah dengan sepenuh hati.

Ketiga, bersahur di hujung waktu atau melewat-lewatkan sahur. Kekuatan berpuasa sepanjang hari terletak pada jumlah makanan yang ada di dalam tubuh badan kita. Kebaikan melewatkan sahur antaranya adalah memberi lebih tenaga untuk bergerak sepanjang hari. Amalan ini juga menjadikan kita dapat mengerjakan solat subuh secara berjemaah di masjid. Justeru, ketika ramadhan inilah keadaan orang ramai yang bersolat subuh seolah-olah seperti keadaannya bersolat jumaat.

Keempat, masa menghafal surah-surah pilihan. Waktu rehat tengah hari adalah masa terbaik untuk memulakan hafalan surah-surah yang digalakkan untuk menghafal seperti al-kahfi, al-mulk dan al-waqiah. Baik juga jika kita dapat menggunakan teknik hafalan yang mudah iaitu mengulangi setiap ayat yang hendak dihafal itu sebanyak 19 kali. Saya telah mencuba kaedah ini dan berjaya menghafal surah al-kahfi biar pun mengambil masa agak lama.

Kelima,  ziarah kubur. Kita yang sempat menyambut ramadhan harus bersyukur sebanyak-banyaknya kerana dapat melakukan amalan yang mana pahalanya digandakan. Ada rakan-rakan kita yang tidak sempat bersama ramadhan kali ini kerana Allah menjemput mereka lebih awal. Dua orang rakan saya yang masih muda turut dijemput Allah hanya beberapa hari sebelum ramadhan tiba. Menziarahi kubur dapat menginsafkan kita di samping memberi motivasi ke arah melakukan amalan yang baik-baik sahaja.

Keenam, banyakkan syukur. Konsep syukur ini berbeza-beza. Orang  yang banyak wang mereka boleh meraikan majlis berbuka di surau atau masjid, orang yang kurang mampu boleh bersyukur dengan bertasbih dan beristighfar sepanjang masa yang terluang sebelah pagi dan petang.

Ketujuh, jangan lupa terawih di masjid berhawa dingin. Hari ini, rata-ratanya surau dan masjid sudah memasang pendingin hawa untuk memberi keselesaan kepada jemaah. Ia juga sebagai daya penarik kepada orang-orang muda untuk datang ke masjid dan mengimarakan ibadah. Jika tidak ada pendingin hawa, kipas gergasi sudah memadai kerana ia juga dapat memberi keselesaan. Di samping mendinginkan, imam hafiz yang dijemput dapat meningkatkan kemanisan bersolat lebih-lebih lagi jika dibuat 20 rakaat. Lepas terawih jangan lupa pula makan moreh yang disediakan.

Kelapan, bersedekah tidak kira masa. Ganjaran orang yang bersedekah ketika ramadhan amatlah banyak. Jadi, sedekahlah apa sahaja yang kita ada dari wang ringgit kepada ilmu dan kemahiran. Jika tidak dapat buat pada waktu siang, buatlah pada waktu malam atau pada masa yang kita senang. Kalau ada wang lebih, sedekahkan seikhlas-ikhlasnya kepada pembinaan masjid atau tempat mencari ilmu kerana kedua-dua tempat ini merupakan lubuk amal jariah paling hebat.

Kesembilan, rajin solat malam. Inilah ketikanya kita dapat mendirikan solat tahajjud yang memberi pelbagai kelebihan khususnya kekuatan jati diri muslim. Pemimpin yang bersolat malam akan menjadikan kepimpinannya dalam keadaan mendapat bantuan Allah, mendapat ilham untuk mengatasi masalah masyarakat dan menambat hati setiap rakyat, bukannya melalui wang yang banyak atau kedudukan pangkat yang tinggi.

Kesepuluh, memberi sebanyak-banyaknya maaf. Maafkan sesiapa sahaja yang kita pernah bertelingkah, tidak setuju atau menyampah. Maaf memberi kelebihan kepada kita kerana di hati kita sudah tidak ada perasaan dendam yang menyakitkan hati. Maaflah setiap malam sebelum kita tidur supaya ketika bangun keesokan harinya fikiran dan kehidupan kita dalam keadaan tenang dan tenteram.


Post a Comment