Tuesday, July 19, 2016

Rakyat Turkey tolak rampasan kuasa tentera







Tengah hari Jumaat, tentera Turkey melakukan percubaan rampasan kuasa bagi meruntuhkan kerajaan Turkey pimpinan Recep Tayyip Erdogan.

Biarpun rampasan kuasa ini gagal, ia mnjadi isu yang sangat penting kepada masyarakat dunia khususnya negara-negara Barat seperti Amerika Syarikat. Ketika ahli-ahli politik berfikir apa yang akan berlaku selepas ini, kebanyakan daripada kita hanya menmgetahui sedikit apakah yang berlaku pada tengah hari itu.

Kenapakah Turkey begitu penting?

Umumnya, Turkey sebuah negara yang majoritinya adalah orang Islam tetapi mengambil pendekatan liberal dan demokratik. Walaupun 99.8 peratus adalah muslim, negara itu tidak mempunyai agama rasmi dan kebebasan agama dilindungi oleh perlembagaan. Kepimpinan Turkey dipilih melalui pilihan raya dan rakyat yang dewasa mempunyai hak untuk mengundi.

Turkey memulakan rundingan ke arah menjadi ahli Kesatuan Eropah pada tahun 2005 dan masih mencuba selama satu abad. Istanbul mencatat 12.5 juta pelancong pada tahun 2015 iaitu bandar kelima paling ramai dikunjungi di dunia.

Tentera berperanan besar dalam politik Turkey dan cubaan rampasan kuasa adalah jarang. Ia dianggap biasa dalam sejarah Turkey.  Tentera telah melumpuhkan kerajaan tidak kurang daripada empat kali sejak tahun 1960-an yang mana kali terakhir sekitar tahun 1990-an.

Semenjak itu, ia berkurangan kerana desakan untuk menganggotai Kesatuan Eropah memerlukan sebuah kerajaan yang kuat dan dipilih secara demokratik.

Turkey sangat penting kepada sekutu Barat iaitu Amerika Syarikat. Turkey juga menjadi ahli NATO sejak 1952 dan menjadi penghubung Asia dan Eropah. Di situ terletak operasi melawan ISIS di samping menjadi kawasan strategik menyimpan senjata nuklear. Justeru, Amerika Syarikat tidak mahu sebarang perhubungan di Turkey mengundang ketakstabilan hubungan kedua-dua negara.

Selepas rampasan kuasa digagalkan, Presiden Erdogan menuding jari kepada Fethullah Gülen, bekas sekutunya yang kini tinggal di Pennsylvania, Amerika Syarikat. Hubungan mereka menjadi renggang pada tahun 2003 selepas isu rasuah menjadi perdebatan hangat.

Banyak pihak melihat kejayaan Erdogan menggerakkan penyokong dan rakyat Turkey menunjukkan negara itu mahukan tentera kembali ke berek dan tidak melibatkan diri dalam politik. Ternyata, populariti dan keputusan-keputusan Erdogan sebelum ini diterima baik dan orang-orang muda Turkey tidak takut berhadapan dengan tentera yang bersenjata.

Gesaan Erdogan melalui Facetime yang disiarkan olen CCN Turkey tidak dapat lagi menahan cita-cita tentera Turkey untuk menguasai pentadbiran kerajaan.

Erdogan melakukan apa yang tidak dapat dilakukan oleh pemimpin demokratik sebelum ini. Beliau mendapat keyakinan tinggi untuk mengurus pasukan tentera Turkey selepas ini dan sepertimana kata beliau selepas kegagalan rampasan kuasa, “mereka yang terlibat akan mendapat balasan yang setimpal”. 

Perkembangan politik Turkey menunjukkan bahawa tentera tidak lagi mendapat sokongan rakyat Turkey dalam era moden ini. Kesungguhan mereka untuk menguasai Turkey dipatahkan oleh rakyat negara itu yang keluar beramai-ramai di jalan raya, menghalang pergerakan kereta kebal dan beradu kekuatan dengan peluru dan senapang.

No comments:

Post a Comment