Wednesday, May 18, 2016

Setiap orang boleh berubah







Kisah seorang gangster yang berubah kerana bermimpi kiamat berada di hadapannya amat menyentuh hati dan memberi inspirasi kepada kita. Fadhil yang berasal dari Singapura mula berhijrah mencari agama selepas melalui pelbagai pengalaman hidup yang penuh dengan sengsara dan derita sebelum menemui cahaya agama.

Ia bermula apabila rakan-rakannya mengajak beliau ke masjid.

Ada dua faktor yang menyebabkan Fadhil berubah iaitu rakan-rakan dan masjid.

Kisah perubahan hidup yang juga berlaku kepada mangsa kapal karam yang tersadai di laut selama sepuluh hari di Sabah. Tommy Lam Wai Yin yang terselamat dalam kejadian itu telah berubah daripada seorang ateis kepada seorang yang mengharapkan kuasa untuk menyelamatkannya.

‘I am an atheist but now I believe there’s definitely a higher power’.

Perubahan kepercayaan berlaku apabila beliau berdoa untuk mendapatkan pertolongan dan berjanji akan menjadi orang baik dan mengambil berat keadaan orang lain.

Tidak lama selepas itu, berliau terhidu bau ‘tiger balm’ yang menjadi tanda adanya bantuan tuhan.

Banyak lagi ksiah perubahan hidup yang berlaku kepada ramai orang sama ada berkaitan dengan kepercayaan, pemikiran atau sikap mereka. Semua perubahan ini menjurus ke arah kebaikan dan menjadi pengajaran kepada kita.

Sangat mudah bagi Allah swt untuk menggerakkan hati seseorang ke arah perubahan hidup yang kekal dan abadi. Tidak ada sesiapa yang dapat menghalang kehendak Allah swt ini walaupun ada yang menghalangnya.


No comments:

Post a Comment