Monday, May 16, 2016

Hikmah surah al-kahfi






Penulis: A. Razak Muthalib
Tahun: 2016
Penerbit: PTA Islamika Sdn Bhd, Batu Caves, Selangor, Malaysia.
Muka Surat: 116

Dari Abu Sa’id Al-Khudri bahwa Rasulullah saw bersabda: Sesiapa yang membaca surat Al-Kahfi pada hari Jumaat, maka Allah akan menyinarinya dengan cahaya di antara dua Jumaat.

(Diriwayatkan oleh Al-Hakim dalam Al-Mustadrak dan Al-Baihaqi di dalam Sunan A-Baihaqi).

Usaha-usaha mengingatkan umat Islam supaya membaca dan beramal dengan surah Al-Kahfi telah banyak ditulis dan dibicarakan. Justeru, buku ini menambahkan lagi peringatan dan nasihat untuk kita terus-menerus membaca ayat-ayat  dari surah ini khususnya ayat satu hingga sepuluh.

Hadis riwayat Muslim, Abu Daud, An-Nasai dan At-Tirmizi bermaksud: Sesiapa yang memelihara (iaitu memelihara bacaan dengan sentiasa membaca) sepuluh ayat pertama dari surah Al-Kahfi, dia akan dilindungi daripada fitnah dajjal.

Surah Al-Kahfi sangat istimewa. Satu keistimewaannya ialah memberi ketenangan.

Seorang sahabat Nabi saw iaitu Al-Barra’ mengatakan seorang lelaki membaca surah Al-Kahfi. Pada ketika itu, disisinya terdapat seekor kuda yang terikat dengan dua tali. Lelaki itu melihat ke atas dan mendapati awan kabus menaunginya. Awan kabus itu bergerak dekat dan semakin dekat sehingga membuatkan kudanya meronta-ronta ingin lari. Apabila tiba waktu pagi, lelaki itu berjumpa dengan Rasulullah saw dan menceritakan tentang peristiwa yang dialaminya. Rasulullah saw berkata: Itulah ketenangan (as-sakinah) yang turun disebabkan al-quran.

Imam Ibnu Kathir menyatakan lelaki dalam peristiwa ini adalah Usaid bin Al-Hudhair.

No comments:

Post a Comment