oleh Ahmad Husni Abd. Rahman
Salam Aidilfitri buat semua. Semoga kemeriahan dan segala
yang indah di Aidilfitri memberi maksud sebenar kemenangan atas perjuangan dan
tarbiah sebulan Ramadan. Harapannya agar bukan sahaja pakaian baru dan cantik
terhias di tubuh, tetapi yang lebih utama adalah pakaian 'takwa' yang menyaluti
diri insan itulah yang lebih diutamakan.
Sudah tentu dalam perbualan kita di hari raya ini terselit
sejambak kerinduan buat Ramadan. Suasana, semangat dan kemeriahan ibadah itu
pasti akan menggamit kenangan yang sukar diungkap oleh perkataan mahupun
tulisan. Segala fadhilat di dalamnya pasti dirindui oleh mereka yang beriman.
Tidak hairanlah para sahabat r.a sentiasa menginginkan agar Ramadan berterusan
sepanjang tahun. Namun, segala-galanya telah ditentukan. Ia hanya datang dalam
sebulan. Justeru, fadhilatnya mampu dimiliki dan diteruskan. Bulan Syawal
empunya medan. Enam hari menggenapkan bilangan. Puasa setahun yang menjadi
idaman.
Fadhilat dan Kelebihan
Dalam sebuah hadis sebagaimana diiriwayatkan oleh Abu Ayyub
al-Ansari, Nabi SAW pernah bersabda : "Barangsiapa yang berpuasa pada
bulan Ramadan, kemudian mengikutinya dengan puasa pada enam hari pada bulan
Syawal maka dia seolah-olah seperti berpuasa selama setahun." [Hadis
riwayat Bukhari dan Muslim]
Imam al-Nawawi rahimahullah menukilkan kata-kata para ulama
sebelumnya dengan mengatakan bahawa perumpaan puasa enam itu dengan setahun
kerana setiap kebaikan akan diberikan ganjaran sebanyak sepuluh kali ganda.
Maka puasa sebulan Ramadan seolah-olah menyamai puasa selama 300 hari dan
tambahan enam lagi melengkapkan bilangan 360 hari yang mewakili jumlah setahun
Qamariyyah.
Begitu juga pandangan daripada Imam Al-Hafiz Ibn Rajab
al-Hanbali daripada Ibn al-Mubarak mengatakan bahawasanya puasa enam dalam
bulan Syawal menuruti puasa Ramadan dari aspek fadhilat dan ganjaran pahala.
Maka ganjarannya seolah-olah setahun berpuasa fardu.
Selain manfaat dan ganjaran pahala, puasa enam juga mempunyai kelebihan dari aspek kesihatan. Antara kelebihan dan keajaiban puasa enam Syawal dari perspektif kesihatan, dinukilkan daripada kajian-kajian dan ujikaji perubatan sebagaimana yang ditulis oleh Dr. Jamal Muhammad al-Zakiyy dalam bukunya Tibb al-I'badat bahawasanya jika seserang itu berpuasa dalam sehari tubuh badannya boleh dibersihkan (detox) dari zat-zat yang berlebihan (tidak diperlukan badan) dan racun-racun yang termendap dalam tubuh selama 10 hari.
Justeru, proses detoxification ini berlaku dalam tempoh 10 hari dengan hanya sehari berpuasa. Jadi, dalam setahun tubuh manusia perlu berpuasa sekitar 36 hari untuk proses detoxification ini berlaku secara total. Kiraannya adalah semudah 36 hari iaitu jumlah keseluruhan 30 hari Ramadan ditambah dengan 6 hari Syawal dan setiap hari itu mewakili 10 hari tempoh detoksifikasi tubuh manusia yang berjumlah akhirnya sebanyak 360 hari mewakili jumlah hari dalam setahun berdasarkan kalendar Hijri.
Selain manfaat dan ganjaran pahala, puasa enam juga mempunyai kelebihan dari aspek kesihatan. Antara kelebihan dan keajaiban puasa enam Syawal dari perspektif kesihatan, dinukilkan daripada kajian-kajian dan ujikaji perubatan sebagaimana yang ditulis oleh Dr. Jamal Muhammad al-Zakiyy dalam bukunya Tibb al-I'badat bahawasanya jika seserang itu berpuasa dalam sehari tubuh badannya boleh dibersihkan (detox) dari zat-zat yang berlebihan (tidak diperlukan badan) dan racun-racun yang termendap dalam tubuh selama 10 hari.
Justeru, proses detoxification ini berlaku dalam tempoh 10 hari dengan hanya sehari berpuasa. Jadi, dalam setahun tubuh manusia perlu berpuasa sekitar 36 hari untuk proses detoxification ini berlaku secara total. Kiraannya adalah semudah 36 hari iaitu jumlah keseluruhan 30 hari Ramadan ditambah dengan 6 hari Syawal dan setiap hari itu mewakili 10 hari tempoh detoksifikasi tubuh manusia yang berjumlah akhirnya sebanyak 360 hari mewakili jumlah hari dalam setahun berdasarkan kalendar Hijri.
Hikmah Yang Tersirat
Subhanallah! Hebat sungguh kelebihan yang Allah kurniakan
menerusi sunah agung ini. Sesungguhnya puasa enam di bulan Syawal ini merupakan
manifestasi kesyukuran serang hamba kepada Allah atas segala nikmat yang telah
diperolehi sepanjang sebulan Ramadan. Ini juga adalah bukti kecintaan kepada
ketaatan dan kebencian terhadap melakukan maksiat dan kederhakaan kepada
al-Rahman. Ia juga menjadi pemacu kepada amal kebajikan yang berterusan dan
kebaikan yang bertambah-tambah serta kelangsungan beramal soleh.
Jangan sekali-kali menukar roh ketaatan dalam bulan Ramadan
dengan menyambung maksiat pada bulan Syawal. Adapun perbuatan ini menurut Ibn
Rajab adalah umpama membalas segala nikmat Allah dengan kekufuran. Bisyr
al-Hafi juga mengungkapkan adalah sangat buruk pekerti mereka yang hanya
mengenal Allah di dalam bulan Ramadan. Namun, seorang hamba yang soleh akan
melangsungkan ibadahnya sepanjang tahun.
Puasa enam ini juga diibaratkan seperti solat-solat sunat
yang menghiasi dan melengkapi solat-solat fardu. Jika aspek keduniaan kita
inginkan kesempurnaan, mengapa pula aspek akhirat kita berpada hanya sekadar
cukup makan? Sangat pelik sifat manusia yang mengejar sesuatu yang bakal
ditingalkannya dari dunia lantas melupakan akhiratnya yang kekal selama-lama.
Jika manfaat kesihatan yang diinginkan, maka ia juga
tersedia buat kita. Semoga bukan racun fizikal sahaja yang ditendang keluar,
tetapi yang lebih hebat lagi racun kekufuran, syirik dan nifaq juga
terdetoksifikasi dari hati yang sewajarnya hanya diisi dengan takwa dan
keimanan.
Ingatlah wahai teman, sesunggunya tiada yang lebih indah dan
lazat bagi seorang hamba melainkan setelah merasai kemanisan iman. Tiada yang
dapat merasa manisnya kecuali telah dilaksanakan segala tuntutan dan dimurnikan
segala bentuk ketaatan. Ibarat seorang yang mahu menceritakan tentang manisnya
madu. Bagaimana mungkin dia mampu mengungkapkan manisnya sedangkan madu itupun
belum pernah dikecapinya?
Jangan jadikan alasan menghadiri
jemputan perayaan dan rumah terbuka sebagai pemusnah amalan. Ia mampu dirancang
dan disusun dengan baik. Bukan hanya kehendak selera yang ingin dirai, namun
kehendak iman dan peluang beramal juga perlu diberi perhatian. Hargailah
kesempatan yang hanya datang setahun sekali. Ketahuilah bahawa musim ketaatan
bagi seorang hamba itu berlangsung sepanjang hidupnya. Ia hanya akan kunjung
hentinya setelah hamba itu menziarahi sendiri ruangnya di pusara. Justeru,
pastikan tindakan dan segala perancangan usia kita punya nilai ibadah. Agar
kelak tiada penyesalan tatkala dihisab di mahkamah Tuhan.
(Utusan Malaysia, 11 Ogos 2013)
No comments:
Post a Comment