Sunday, February 12, 2023

Inovasi cukai jalan mudahkan pengguna


Keputusan kerajaan Malaysia untuk menggunakan cukai jalan dalam bentuk digital untuk menggantikan cukai jalan yang berbentuk pelekat mulai 10 Februari lalu. Tindakan ini merupakan satu keputusan yang memperlihatkan kesungguhan sistem pentadbiran kerajaan untuk memasuki era pendigitilan sepenuhnya dalam memperkemaskan perkhidmatan penggunaan pelekat cukai jalan yang telah pun digunakan bertahun-tahun.

Dengan penambahbaikan dari semasa ke semasa, penggunaan pelekat ini telah pun menjadi rutin bagi pemandu kenderaan bagi memperkenalkan tempoh cukai jalan yang mereka gunakan.

Apakah yang kita boleh ambil pengajaran daripada pengenalan lesen digital ini adalah ia memudahkan orang ramai khususnya pengguna kenderaan untuk tidak lagi risau memikirkan kerosakan yang berlaku pada pelekat cukai jalan mereka.

Ini menunjukkan bahawa ada sesetengah pengguna yang begitu terkesan apabila berhadapan dengan kerosakan pelekat kenderaan tadi yang terpaksa pula berulang alik ke Jabatan Pengangkutan Jalan bagi mendapatkan pelekat kenderaan.

Penggunaan e-cukai jalan ini membantu memudahkan pengguna kenderaan untuk menguruskan cukai jalan kenderaan. Mereka tidak perlu merasa bimbang dan risau apabila pelekat kenderaan mereka rosak ataupun hilang dan sebagainya. Ia juga mencegah pengklonan cukai jalan kenderaan yang dicuri.

Penggunaan e-cukai jalan ini juga adalah satu lagi bentuk inovasi yang menunjukkan bahawa sesuatu perkhidmatan tersebut sebenarnya boleh didigitalisasikan asalkan ada kesungguhan dan juga sistem yang digunakan itu berada dalam keadaan yang bersedia untuk digunakan oleh masyarakat.

Kesediaan ini ada kaitan dengan penggunaan telefon pintar yang tinggi dalam kalangan masayrakat Malaysia. Rata-ratanya tidak kekok untuk berurusan dengan sistem elektronik yang lebih berkesan.

No comments:

Post a Comment