Friday, January 13, 2023

British Airways benarkan pragamugari bertudung


Dalam tempoh 20 tahun, British Airways memperkenalkan pakaian seragam baru dengan menyertakan pilihan tunik dan tudung untuk kru kabin wanita sebagai pilihan pertama mereka. Manakala pakaian kru lelaki pula mempunyai pilihan memakai sut dan wanita boleh memilih gaun, skirt atau seluar yang lebih sesuai.


Ini merupakan satu perubahan yang sangat ketara yang berlaku dalam pemikiran masyarakat Barat. Pakaian seda ada selama ini didominasi oleh pakaian yang dianggap moden tetapi mendedahkan aurat bagi masyarakat Islam.

British Airways yang berpangkalan di London telah membuat satu perubahan yang besar dalam strategi bisnes dan promosi syarikat memandangkan terdapat pertambahan dalam kepelbagaian etnik di negara tersebut.

Peraturan yang telah lama menjadi ikutan telah pun berubah pada abad ini. Mahu tidak mahu pada masa hadapan, mungkin dalam tempoh mungkin 20 tahun hingga 50 tahun dari sekarang, jumlah pelancong dan pengguna masyarakat Islam akan lebih ramai sama ada berada di Barat mahupun Timur.

Pew Research Center, sebuah pusat penyelidikan meramalkan jumlah masyarakat Islam di United Kingdom bertambah dari 3.9 juta pada tahun 2020 kepada 7.7 juta pada tahun 2050. Jumlah ini lebih jauh mengatasi pertambahan bilangan penganut agama-agama lain.

Oleh kerana masyarakat Islam yang semakin ramai, banyak syarikat yang telah pun membuat penyelarasan dalam mempromosi produk masing-masing. Perkara yang menjadi fokus kehidupan orang Islam mula dikaji dan dipelajari supaya jangka hayat syarikat terus dapat bertahan sementara syarikat mencari pelbagai pendekatan untuk kekal berdaya saing.

Masyarakat Islam yang lebih selesa dengan identiti menutup aurat berharap lebih banyak syarikat yang membina kecenderungan untuk memenuhi tuntutan bergama mereka. Dalam industri penerbangan dunia, sudah ada syarikat yang menyediakan pakaian menutup aurat kepada pramugari. 

Penerbangan dari negara-negara Arab, Asia Tengah dan Asean juga melaksanakan langkah yang sama, namun tindakan syarikat dari negara bukan Islam adalah tanda perubahan yang menjadi perhatian dunia.

Jika melihat kepada jangkaan pertambahan penduduk beragama Islam di seluruh dunia, tekanan untuk menyediakan persekitaran yang lebih Islamik dalam industri penerbangan dijangka akan lebih tinggi. Situasi ini akan lebih baik kerana dapat menyediakan pilihan kerjaya kepada pekerja-pekerja Islam yang berminat.

Selain pakaian, kecenderungan ini juga akan turut menjadi trend dalam penyediaan makanan halal dan tempat beribadat di lapangan terbang.

No comments:

Post a Comment