1.0 Pendahuluan
Perceraian adalah suatu ungkapan yang sering kali
didengar oleh masyarakat kita pada hari ini. Malah, setiap hari boleh dikatakan
terdapat kes perceraian yang berlaku oleh pelbagai sebab seperti terdapat
sesuatu keadaan yang bertentangan dengan agama atau hukum dan sebagai jalan
keluar daripada perselisihan yang tidak mungkin ada penyelesaian. Perceraian
sah apabila terjadinya talak dan gugatan perceraian iaitu membuat tuntutan
cerai (fasakh) di mahkamah syariah (N Fatmah, 2011).
Adakah kehidupan pada zaman yang moden ini telah
menyebabkan pasangan suami isteri mudah menuntut cerai atas sebab-sebab yang tidak
munasabah seperti pergaduhan kecil?
Statistik Jabatan Kemajuan Islam Malaysia menunjukkan jumlah perceraian pada tahun 2007 ialah
sebanyak 20,259 kes berbanding 131,086 perkahwinan yang telah didaftarkan. Pada tahun 2009 pula sebanyak 27,116 kes
perceraian telah dicatatkan daripada sejumlah 135,136 perkahwinan didaftarkan
pada tahun yang sama. Statistik perceraian Jabatan
Kemajuan Islam Malaysia bagi tahun 2011 mencatatkan purata 70 kes perceraian
dilaporkan sehari, 2,000 kes dilaporkan sebulan dan sejumlah 25,000 kes setahun
di seluruh negara bagi tahun 2011 (Utusan Malaysia, 2013).
Bukan sahaja kes pencerian banyak direkodkan oleh
mahkamah syariah, malah juga turut direkodkan di mahkamah sivil. Mahkamah sivil
yang antara tugasnya mengendalikan kes perceraian bagi komuniti bukan Islam
seperti Buddha, Kristian, Hindu dan sebagainya. Mereka juga menghadapi masalah
yang sama, justeru, perceraian bukanlah
suatu perkara yang asing.
Sedar atau tidak, sesuatu perceraian itu sendiri boleh
menyebabkan pelbagai konflik atau akibat. Gejala sosial yang berleluasa seperti
berzina semakin parah dari hari ke sehari.
Apabila diselidiki, antara puncanya adalah daripada sesuatu masalah rumah tangga
itu sendiri yang menyebabkan suami atau isteri bertindak melakukan maksiat bagi
melupakan masalah. Daripada peningkatan gejala seperti ini juga telah mengurangkan
keharmonian masyarakat. Seperti yang kita biasa lihat, fenomena perceraian itu
sendiri boleh dikatakan ibarat ‘menconteng arang’ ke muka keluarga kerana
menjadi buah mulut masyarakat sekitar.
Walau bagaimanapun, sesuatu perceraian itu sebenarnya
boleh dilakukan secara baik dan berhemah dengan mengikuti prosedur-prosedur
yang ditetapkan. Biarpun perceraian itu bagi Islam adalah sesuatu yang tidak
disukai tetapi dengan bercerai secara baik akan membawa kebaikan kepada kedua-dua
pihak. Di Malaysia, setiap negeri telah didirikan mahkamah syariah bagi
kemudahan penduduk setempat. Di mahkamah syariah juga terdapat jawatankuasa
pendamai dan hakam yang boleh membantu menyelesaikan sesuatu pertelingkahan
di antara sepasang suami isteri. Di sini mahkamah syariah akan berusaha
membantu pasangan suami isteri yang ibarat ‘retak menanti belah’ dengan cara memberikan
nasihat dan panduan untuk membaiki hubungan mereka.
1.1 Objektif Kajian
Terdapat tiga objektif kajian iaitu, pertama, mengkaji jenis-jenis perceraian yang terdapat dalam masyarakat
Islam dan bukan Islam. Kedua, mengkaji bagaimana perceraian dalam masyarakat Malaysia boleh menggugat
keharmonian etnik berbilang bangsa. Ketiga, memberitahu cara-cara perceraian
yang betul mengikut hukum syarak bagi Islam dan undang-undang sivil bagi bukan
Islam.
2.0 Metodologi Kajian
Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif. Menerusi kaedah ini,
maklumat atau data yang didapati adalah lebih humanistik, induktif dan
holistik. Proses temu bual dapat menghasilkan data yang bersifat fleksibel
kerana pengkaji boleh mengemukakan soalan bagi mendapatkan data menyeluruh.
Manakala melalui dokumentasi dan kepustakaan dapat memperkukuh lagi data yang
dipungut dari awal melalui proses temu bual.
Temu bual ke atas responden dibuat secara
berperingkat melibatkan pelajar institusi pengajian tempatan dan orang ramai. Satu
set soalan disediakan sebagai pemandu dalam sesi berkenaan. Lima orang
responden telah dikenal pasti dan mereka terdiri daripada pelbagai latar
belakang kerjaya dan keluarga.
Bagi menambahkan pengetahun terhadap topik
ini, pengkaji mendapatkan pelbagai maklumat di perpustakaan di samping membuat
carian di Internet.
3.0 Hasil Kajian
Dapatan kajian dibahagi kepada empat bahagian utama
berdasarkan jenis agama yang diletakkan dibawah satu tajuk utama iaitu Standard
Operasional Prosedur Perceraian.
Bagi agama Islam, perceraian adalah suatu yang tidak
digalakkan. Namun, bagi pasangan yang tidak dapat menyelamatkan rumah tangga
mereka, perceraian adalah suatu penyelesaian akhir. Perceraian dalam Islam
boleh dibahagikan kepada beberapa jenis seperti talaq, khuluk, taklik, fasakh
dan sebagainya. Setiap perceraian haruslah didaftarkan dan pasangan hendaklah
memaklumkan kepada mahkamah syariah. Pelbagai prosedur yang harus dijalani oleh
pasangan yang akan bercerai. Walau bagaimanapun, jika pihak mahkamah merasakan
bahawa perhubungan rumah tangga tersebut masih boleh diselamatkan, maka
jawatankuasa pendamai ataupun hakam akan dilantik.
Bagi penganut agama Kristian, perkahwinan ialah satu
ikatan yang suci antara seorang lelaki dengan seorang wanita untuk sepanjang
zaman. Oleh sebab itu, perceraian dalam Kristian adalah tindakan yang
menyedihkan. Seorang lelaki hanya dibenarkan berkahwin sekali sahaja seumur
hidup, demikian juga wanita. Perkahwinan bagi agama Kristian terutama bagi aliran
Roman Katolik menganggap perkahwinan sebagai suatu perhubungan antara lelaki
dan wanita yang telah sama-sama bersetuju untuk hidup sebagai suami isteri
untuk sepanjang hayat. Penganut agama
ini mengikut ajaran mereka percaya bahawa suami dan isteri disatukan oleh Tuhan
melalui perkahwinan.
Seterusnya, bagi prosedur perceraian
sepasang suami isteri yang ingin bercerai di dalam agama Buddha atau Hindu, mereka
harus merujuk kepada mahkamah sivil.
Justeru bagi pasangan yang
merasakan bahawa perceraian adalah jalan penyelesaian yang terakhir, maka
mereka haruslah mengikut prosedur-prosedur yang telah ditetapkan oleh mahkamah
syariah bagi Islam dan mahkamah sivil bagi bukan Islam.
4.0 Kesimpulan
Masalah
perceraian yang berlaku di Malaysia pada masa ini bukanlah satu masalah kecil
lagi dan boleh dipandang ringan. Namun ianya sudah bertukar menjadi satu
masalah besar. Perceraian ini boleh dikatakan semakin meningkat kerana semakin
hari semakin banyak kes perceraian yang difailkan di mahkamah.
Permasalahannya
di sini, kenapa perceraian lebih banyak berlaku dalam masyarakat Islam? Apakah
yang akan terjadi kepada institusi kekeluargaan akibat perceraian ini? Siapakah
yang harus dipersalahkan ataupun siapakah yang harus dipertanggungjawabkan dalam
perceraian?
Prosedur perceraian bagi penganut
empat agama ini harus dijalankan menurut undang-undang yang telah ditetapkan
bagi mengelakkan konflik pada masa depan. Mahkamah syariah dan mahkamah sivil perlu
bersedia membantu pasangan yang menghadapi cabaran berumah tangga ini. Selain
itu, pasangan yang baru berkahwin harus mempunyai persiapan yang cukup untuk
melayari bahtera perkahwinan ini. Hal ini kerana, kebanyakan kes perceraian
adalah daripada pasangan yang muda yang baru berkahwin.
Rujukan
N Fatmah. (2011). Faktor penyebab
terjadinya perceraian dan akibatnya terhadap hak pemeliharaan anak. Diakses
dari http://repository.usu.ac.id/bitstream/123456789/
23509/3/Chapter%20II.pdf.
Utusan Malaysia, 9 Ogos
2013. “3 pasangan Islam bercerai setiap jam di Malaysia”. Diakses di http://ww1.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130809/dn_05/3-pasangan-Islam-bercerai-setiap-jam-di-Malaysia.
MZ Zainudin, Nurul Farah Atiqah Mohd Tahir, Aiman
Najwa Mohd Shamsidi, Maizatul Hafizah Aripin, Ummi Sorayya Baharam, Nurul
Najeeha Sahdan.
No comments:
Post a Comment