1.0 Pengenalan
Makanan segera ataupun ‘fast food’ adalah makanan siap saji yang
diproses secara cepat. Maksud makanan segera ini merujuk kepada pengolahan dan
penyajian makanan yang serba cepat. Makanan-makanan segera di Malaysia termasuk
Mc Donald, Burger King, A&W, Pizza Hut, Domino’s Pizza, Marrybrown,
Kentucky Fried Chicken (KFC), Subway dan sebagainya. Makanan jenis ini pada awalnya popular di Amerika Syarikat dalam tahun 1950-an. Restoran makanan segera
yang terkenal di seluruh dunia, McDonald's, telah membuka cawangannya yang
pertama di Malaysia pada tahun 1982. Restoran
makanan segera terkenal yang paling awal dibuka di Malaysia ialah A&W di
Batu Road, Kuala Lumpur pada 1961 diikuti oleh Kentucky Fried Chicken di Jalan
Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur pada 1973.
Keperluan kepada makanan segera begini semakin
ketara hari ini kerana masyarakat kini lebih cenderung untuk bergerak cepat
setiap masa. Bebanan kerja dan ingin melakukan segala-galanya dengan pantas
mendorong sebilangan orang menjadikan makanan segera sebagai pilihan mereka.
Makanan segera bukanlah satu pilihan yang bijak kerana makanan berjenis ini
biasanya mengandungi kandungan kalori yang tidak seimbang bahkan boleh
dikatakan tidak bergizi. Hal ini kerana kebanyakan fast food dihidang
dengan makanan goreng iaitu makanan yang mengandungi lemak yang tinggi seperti
ayam. Hidangan tersebut tidak seimbang kerana tidak mengikut pyramid makanan
dan tidak mencukupi zat makanannya.
Makanan segera merupakan salah satu punca yang menyebabkan seseorang
mendapat penyakit tinggi berisiko disebabkan pengambilan monosodium glutamat (MSG)
yang tinggi. MSG merupakan penambah perisa yang amat berbahaya kepada kesihatan
manusia. Golongan yang menggunakan MSG sebagai penambah perisa dalam makanan
lebih berisiko tinggi berdepan masalah obesiti berbanding mereka yang tidak
mengambilnya walaupun melakukan aktiviti fizikal dan pengambilan kalori yang
sama. Secara tidak langsung, kadar masyarakat Malaysia yang mendapat penyakit
berisiko seperti obesiti, sakit jantung, kencing manis, tekanan darah tinggi
meningkat secara mendadak.
1.1 Objektif
Kajian
Objektif kajian ini ialah mengetahui tahap pengambilan
makanan segera dan tahap pengetahuan pemakanan yang berkhasiat dalam kalangan
masyarakat, mengkaji nilai wang yang telah dibelanjakan untuk memakan makanan
segera dalam tempoh satu bulan, dan mengetahui faktor-faktor yang menyebabkan
restoren ‘fast food’ menjadi tarikan masyarakat.
2.0 Metodologi
Kajian
Kajian ini dijalankan melalui soal selidik ke
atas etnik iaitu Melayu, Cina, India dan lain – lain bangsa di Melaka. Selain
itu, temu bual juga dilakukan ke atas responden terpilih untuk mendapatkan
pandangan mereka tentang hal-hal berkaitan dengan makanan segera. Tempat kajian
yang dipilih ialah rangkaian makanan segera popular.
Seramai sembilan puluh responden yang dari pelbagai etnik
berjaya menjayakan tinjauan ini. Instrumen utama kajian ini ialah soal selidik.
Instrumen kajian kualitatif pula ialah soalan temu bual tidak berstruktur.
3.0 Hasil Kajian
Kajian ini dijalankan melalui soal selidik melibatkan
90 responden yang terdiri daripada 35 lelaki dan 55 perempuan. Daripada jumlah
ini, 74 berbangsa Melayu, 8 berbangsa Cina, dua berbangsa India dan enam orang lagi merupakan
lain-lain bangsa.
Soalan 1: Berapa banyak anda
berbelanja ke atas makanan segera dalam masa sebulan?
Berdasarkan soal selidik yang dijalankan,
hanya 2.2% yang berbelanja lebih daripada RM100. Sebanyak 58.9% berbelanja
kurang daripada RM30. 18.9% berbelanja kurang dari RM100 dan 20% berbelanja
kurang daripada RM50.
Soalan 2: Apakah sebab utama
anda pergi ke restoran makanan segera?
Sebanyak 48.9% berpendapat bahawa ianya merupakan perkhidmatan segera
dan cepat. Sebanyak 8.9% berpendapat dapat menjimatkan masa memasak. Bagi
pilihan harga berpatutan, hanya 4.4% berasa begitu, 11.1% memberi alasan sangat
sibuk dengan kehidupan sebagai seorang pelajar dan lain-lain sebab sebanyak
26.7%.
Soalan 3: Adakah
penting untuk mengetahui kandungan nutrisi yang terdapat di dalam makanan yang
disediakan di restoran makanan segera?
Majoriti responden jarang mangambil tahu
tentang kandungan nutrisi dalam makanan segera tersebut sementara 31.1% selalu
mengambil berat tentang kandungan nutrisi tersebut. Selebihnya sebanyak 23.3%
langsung tidak mengambil tahu tentang kandungan tersebut.
Soalan 4: Adakah
anda tahu bahawa mengambil makanan segera dengan kerap dapat mengakibatkan
obesiti?
Sebanyak 96.7% bersetuju dengan soalan
tersebut manakala 3.3% tidak bersetuju.
Soalan 5: Adakah
anda sedar tentang penyakit yang akan menjejaskan kesihatan anda berdasarkan
pengambilan makanan segera?
Peratus yang paling tinggi menjawab sudah
pasti adalah sebanyak 53.3% manakala tidak pernah adalah 13.3%. Selebihnya
menjawab sudah sama sekali sebanyak 33.3%.
4.0 Rumusan
Secara keseluruhannya, kajian ini telah
membincangkan persepsi masyarakat terhadap makanan segera sekali gus
dapat menjawab objektif dalam kajian ini iaitu gemar
mengambil ‘fast food’ kerana penjimatan masa. Perkhidmatan yang cepat adalah
faktor yang paling utama yang membuatkan ramai yang mengunjungi restoran
makanan segera. Hal ini kerana, perkhidmatan yang cepat boleh menjimatkan masa
terutama bagi mereka yang bekerja dan belajar.
Selain itu, kajian juga menunjukkan ramai
yang mengetahui tentang keburukan pengambilan makanan secara berterusan tetapi
atas faktor restoran ‘fast food’ ini mudah untuk didapati dan harganya sama.
Berdasarkan kajian ini juga, purata responden
membelanjakan wang mereka sekurang-kurangnya RM30 dalam tempoh sebulan. Bukan
itu sahaja, kebanyakan restoran makanan segera menyediakan perkhidmatan
internet mudah akses seperti ‘wifi’ untuk menarik pelanggan mereka.
MZ
Zainudin, Fathin Azira Hamdan, Afiqah Basir, Umi Shazwana Muslim, Nur Umi
Athirah Abu Nasir, Khor Rui Chin
No comments:
Post a Comment