Monday, October 03, 2016

Segregasi dalam sistem pendidikan sekolah rendah di Malaysia







Zainudin MZ, Abdul Aziz Lokoman, Zulkiflee Muhammad, Hafiz Naqiuddin Jefri,
Nurul Wahida Isa, Muhammad Zaim Arif Abd Razak


1.0 Pengenalan

Menurut Kamus Dewan, masyarakat merupakan kumpulan manusia yang hidup bersama di sesuatu tempat dengan aturan dan cara tertentu. Kebudayaan tidak wujud tanpa adanya masyarakat.Manusia merupakan anggota masyarakat yang bertanggungjawab mencipta, mengubah, menokok dan melestarikan budaya, menurunkannya dari generasi ke generasi untuk jutaan tahun dalam peradaban manusia sedunia. Proses mewariskan budaya generasi yang menurunkan budaya dan generasi yang menerima budaya. Kita perlu memahami konsep masyarakat kerana untuk kelangsungan hidup, tiada pilihan lain melainkan hidup secara bermasyarakat. Memahami cara hidup bermasyarakat dengan memahami budaya masyarakat sendiri dan kaum lain dan memupuk kerjasama dalam masyarakat sendiri dan lain.

Segregasi merujuk kepada pemisahan atau pengasingan antara satu kumpulan etnik dengan kumpulan etnik yang lain dalam sesebuah negara. Pemisahan itu berlaku dalam beberapa keadaan seperti kawasan tempat tinggal, jenis pekerjaan, sistem persekolahan dan penerbitan akhbar mengikut bahasa ibunda masing-masing.

Generasi kini, yang mewarisi konsep masyarakat majmuk sejak merdeka masih menghadapi dilema akibat segregrasi antara kaum. Integrasi nasional penting kerana dapat mengikis sentimen perkauman. Nilai perpaduan dalam kalangan masyarakat pelbagai kaum harus dipertahankan agar keharmonian dapat dikekalkan. Masyarakat Malaysia yang terdiri daripada pelbagai etnik mempunyai latar belakang budaya , agama, bahasa dan adat resam yang berbeza. Dalam hal ini, isu perpaduan dan hubungan antara etnik merupakan agenda penting negara dalam memastikan kestabilan politik sentiasa terjamin.

Sebelum pemodenan, sebelum tiap-tiap anak memasuki sekolah, tidak susah membuat kawan daripada kaum dan bangsa yang lain. Dalam masyarakat kita yang cukup majmuk, pada bila-bila masa kanak-kanak tentulah bermain dan berborak dengan rakan seumur mereka, tidak kira bangsa. Masalahnya muncul apabila kanak-kanak masuk sekolah. Kalau mereka semua menghadiri sekolah yang sama, tiadalah masalah tetapi oleh kerana pihak kolonialis enggan menyokong satu sistem sekolah untuk semua rakyat, kita sudah biasa dengan menghantar anak-anak kita ke sekolah mengikut keturunan masing-masing iaitu anak Melayu pergi sekolah kebangsaan, kalau anak Cina pergi sekolah jenis kebangsaan Cina, kalau anak India pergi sekolah jenis kebangsaan Tamil, di mana adanya perpaduan nasional? Setiap sekolah mempunyai bahasa penghantarnya sendiri dan kokurikulum yang berbeza di antara satu sama lain. Selain daripada sekolah, di pusat pengajian tinggi juga dapat kita lihat adanya jurang antara pelajar Melayu, Cina dan India.

1.1 Objektif Kajian

Objektif kajian ini adalah mengenal pasti isu-isu segregasi dalam sistem pendidikan sekolah rendah di Malaysia, mengetahui impak segregasi dalam sistem pendidikan sekolah rendah di Malaysia dan mencadangkan langkah-langkah bagi mengukuhkan lagi perpaduan antara kaum.


2.0 Metodologi Kajian

Kaedah penyelidikan ini dilakukan untuk mendapatkan bukti, jawapan dan pandangan dari kalangan pelajar universiti serta orang awam mengenai isu segregasi dalam sistem pendidikan sekolah rendah di Malaysia. Kajian ini menggunakan borang soal selidik ke atas 20 responden yang terdiri daripada pelajar universiti dan orang awam dalam lingkungan umur 15-30 tahun dari pelbagai jenis etnik. Kaedah temu bual juga digunakan bagi menyokong dapatan kuantitatif.


3.0 Hasil Kajian dan Cadangan

Hasil kajian dirumuskan berdasarkan data yang diperolehi dan ditafsirkan dari jawapan borang soal selidik yang telah diedarkan. Di Bahagian A, hasil kajian soal selidik ini telah mengumpul maklumat daripada seramai 20 responden. Borang soal selidik yang telah diedarkan menerima maklum balas yang positif dan kerjasama yang sangat baik. Separuh daripada responden adalah lelaki manakala selebihnya adalah perempuan. Anggaran umur yang telah memberi maklum balas melalui borang soal selidik majoritinya berusia lingkungan umur 21-25 tahun dan kebanyakannya pelajar IPT. Sebilangan besar yang telah menjawab soalan selidik ini berbangsa Melayu dan selebihnya berbangsa India dan Cina.

Seterusnya, Bahagian B (Segregasi dalam Sistem Pendidikan Sekolah Rendah di Malaysia) juga terbahagi kepada tiga tajuk yang setiap satunya mempunyai tiga soalan. Soalan pertama yang melibatkan soalan mengenal pasti isu-isu segregasi dalam sistem pendidikan sekolah rendah di Malaysia. Antara contoh isu yang diutarakan adalah sistem pendidikan vernakular merupakan satu isu besar berlakunya segregasi dalam sistem pendidikan di Malaysia, pengangan agama bagi setiap kaum merupakan satu isu segregasi dalam sistem pendidikan di Malaysia dan ketidakpercayaan ibu bapa dalam didikan pelajaran dari sekolah berlainan kaum. Setelah kajian dibuat majoriti responden mengatakan kedua-dua isu ini merupakan punca berlakunya segregasi dalam sistem pendidikan sekolah rendah di Malaysia.

Soalan kedua ialah mengetahui impak segregasi dalam sistem pendidikan sekolah rendah di Malaysia. Antara impak tercetusnya segregasi dalam sistem pendidikan di Malaysia yang diketengahkan adalah budaya segregasi di sekolah rendah mendatangkan impak yang negatif terhadap pelajar, perbalahan antara kaum bermula daripada pengamalan budaya segregasi di sekolah rendah dan berlaku ketidakselesaan apabila berdepan dengan sesorang atau sekumpulan yang berlainan kaum, etnik dan agama. Daripada hasil kajian yang diperolehi, majoriti responden bersetuju bahawa budaya segregasi yang bermula dari sistem pendidikan sekolah rendah mampu memberikan impak yang negatif kepada anak-anak muda pada masa akan datang apabila mereka perlu bekerjasama melakukan sebarang aktiviti yang melibatkan gabungan pelbagai etnik.

Soalan yang terakhir iaitu mencadangkan langkah-langkah bagi mengukuhkan lagi perpaduan di antara kaum. Antara langkah mengukuhkan perpaduan yang telah dicadangkan ialah pengasingan pelajar mengikut jenis-jenis sekolah dapat membentuk moral yang baik dan kesepakatan yang hebat dan dengan adanya program-program yang melibatkan gabungan pelbagai kaum dapat mengukuhkan lagi perpaduan di antara kaum.

Seterusnya, kajian imi telah meminta pendapat responden untuk memberi cadangan yang releven bagi mengukuhkan lagi perpaduan di antara kaum di Malaysia. Antaranya ialah mengadakan aktiviti atau program-program yang disertai oleh pelbagai kaum seperti aktiviti atau program-program membina sahsiah, kem bina diri, gotong-royong dan lain-lain lagi yang melibatkan kumpulan yang terdiri daripada pelbagai etnik.

Selain itu, pelajar haruslah dididik saling bertolak ansur, tolenrasi dan menghormati adat dan budaya setiap kaum sejak dari kecil lagi. Sehubungan dengan itu, ibu bapa haruslah memainkan peranan yang penting dengan mendidik anak-anak mereka bergaul dengan kaum-kaum lain supaya mereka terbiasa dengan kehidupan yang harmoni dan berbilang kaum. Akhir sekali, sebagai rakyat Malaysia yang hidup berbilang bangsa dan kaum kita haruslah saling menghormati antara kaum dan tidak memandang rendah kepada kaum-kaum yang lain.

Seterusnya, meningkatkan taraf ekonomi antara etnik dan wilayah tanpa merugikan mana- mana pihak. Kadar kemiskinan paling tinggi adalah dalam kalangan orang Melayu yang tertumpu kepada aktiviti pertanian tradisional. Usaha untuk menyelesaikan masalah sosial ekonomi dan projek dirangka supaya, dapat mewujudkan peluang pekerjaan untuk semua golongan rakyat yang menganggur, menambah daya pengeluaran dan pendapatan, memodenkan kehidupan di luar bandar dan mangadakan suasana pekerjaan yang mencerminkan komposisi kaum di Malaysia.

Akhir sekali, strategi media massa dalam memainkan peranan yang berkesan bagi membantu memupuk perpaduan negara melalui penyampaian maklumat, pembentukan sikap dan pandangan rakyat serta penerapan nilai- nilai positif ke arah memajukan semangat perpaduan. Internet sebagai wadah penyebaran maklumat perlu digunakan sebaik mungkin. Penerbit majalah dan akhbar juga digalakkan memberi sumbangan kepada usaha memantapkan perpaduan negara berdasarkan etika kewartawanan. Mereka juga dinasihatkan tidak melanggar Akta Hasutan 1948 dan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 tidak mengugat ketenteraman keselamatan negara. Seharusnya media perlu memainkan peranan yang penting contohnya membuat hebahan dan membuat iklan-iklan tentang perpaduan antara kaum bagi menjalinkan hubungan etnik di Malaysia.

Salah satu langkah yang sering diperkatakan orang ramai mengenai segregrasi dalam sektor pendidikan ialah menghapuskan sistem pendidikan vernakular. Dengan menghapuskan sistem pendidikan begini, masyarakat Malaysia akan dapat menguatkan perpaduan antara kaum dan bangsa. Bukanlah mahu menghapus budaya unik setiap kaum yang diajar kepada anak-anak kecil kita, tapi ingin berkongsi budaya dan adat setiap kaum agar dapat menerapkan sifat perpaduan masyarakat majmuk dan dapat juga menerapkan konsep 1 Malaysia pada diri anak-anak kita dan secara tidak langsung dapat memupuk sifat kemasyarakatan dalam diri kita juga.


4.0 Kesimpulan

Kesimpulannya, segregasi dalam sistem pendidikan sekolah rendah di Malaysia adalah salah satu isu yang tidak harus dipandang enteng. Dalam menempuh arus globalisasi ini, kita haruslah sentiasa menerapkan nilai kesepaduan antara kaum tidak kira kaum Melayu, Cina mahupun India. Dengan adanya sistem pendidikan vernakular ini hanya mampu membuat anak-anak muda kita hanya bergaul sesama kaum mereka sahaja. Oleh itu, cara pemikiran dan daya saing anak muda kita tidak berkembang seiring aras pemodenan negara, mereka hanya tidak mampu berfikiran terbuka. Semua individu dari pelbagai kaum dan bangsa harus diberi peluang pendidikan yang saksama untuk semua rakyat dan bukan untuk sesuatu golongan yang dianggap elit sahaja. Pendidikan sekarang yang berorientasikan peperiksaan semata-mata banyak mengorbankan masa hadapan kebanyakan kanak-kanak di Malaysia tanpa mengira kaum.

Berdasarkan kajian ini, dapat dirumuskan bahawa sistem pendidikan vernakular merupakan punca utama berlakunya isu segregrasi yang sepatutnya dibendung dari bangku sekolah lagi. Kerajaan melakukan pelbagai cara untuk mengelak perpecahan antara kaum di negara kita, tetapi masih tidak menjadi kerana pada usia yang kecil di bangku sekolah lagi kita sudah diajar untuk tidak bergaul sesama kaum, oleh itu kita haruslah tidak memandang enteng terhadap isu segregrasi dalam sistem pendidikan di Malaysia ini bagi memendung pepecahan kaum pada masa akan datang.


Rujukan

Sada Menua. (2011). Sistem pendidikan kolonial memberikan kesan negatif terhadap hubungan etnik. Diakses dari http://ruaikenyalang.blogspot.my/2011/01/sistem-pendidikan-kolonial-memberikan.html.

Kabar PLB. (2012). Sejarah pendidikan segregasi. Diakses dari https://kabarpendidikanluarbiasa.wordpress.com/2012/07/04/sejarah-pendidikan-segregasi/.

Noraida Asri. (2015). Implikasi segregasi terhadap perpaduan kaum di Malaysia. Diakses dari http://www.slideshare.net/araizzsothman/implikasi-segregasi-terhadap-perpaduan-kaum-di-malaysia?from_action=save.



Sunday, October 02, 2016

Masalah sosial pelajar sekolah







Masalah moral yang melibatkan pelajar sekolah semakin mencabar pada hari ini. Sebelum ini, kes moral berkaitan pelajar berkisar dari segi ponteng kelas, bergaduh atau merokok. Namun, hari ini kes golongan pelajar sekolah sudah melangkaui sempadan. Ia melibatkan jenayah rogol di kawasan sekolah.

Kejadian seorang pelajar perempuan sekolah menengah dirogol oleh dua pelajar lelaki dalam bilik setor sekolah menjadi kes terkini. Kejadian di Jasin, Melaka itu mengejutkan semua pihak khususnya ibu bapa yang berfikir sekolah adalah kawasan selamat untuk anak-anak perempuan mereka.

Bagaimana dua orang pelajar lelaki boleh bersama-sama merogol pelajar perempuan di kawasan sekolah?

Inilah yang kita harus fikirkan bersama-sama. Di manakah punca kepada kejadian ini? Adakah ia bermula di sekolah atau di rumah?

Kita tahu, kebanyakan sekolah di negara ini mempunyai pelajar yang bercampur jantina. Kes yang melibatkan perogolan pelajar jarang berlaku di sekolah sebelum ini kerana kawalan keselamatan pihak sekolah sangat ketat. Tindakan ini mengecilkan kebarangkalian untuk pelajar melakukan perbuatan maksiat di kawasan sekolah.

Guru-guru juga berperanan sebagai mata dan telinga pihak sekolah untuk mengambil tahu apa sahaja perkara yang melibatkan pelajar sama ada positif atau negatif.

Di sesetengah sekolah, Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) menyediakan pengawal keselamatan yang sentiasa meronda kawasan sekolah. Pendek kata, ruang untuk kejadian jenayah seperti rogol amat terhad di sekolah.

Lalu, bagaimana kes di Melaka ini boleh berlaku? Kita lihat pula keadaan di rumah. Hari ini, pelajar sekolah menengah terdedah dengan pelbagai jenis media sosial yang mengajak kepada kerosakan akhlak. Paparan imej maksiat di internet sangat mudah dikongsi bersama rakan-rakan yang memiliki telefon pintar.

Ibu bapa yang tidak dapat mengawal kandungan pada telefon pintar anak-anak bakal berhadapan dengan perubahan tingkah laku dan cita rasa hidup anak-anak mereka. Di sinilah letaknya kesedaran ibu bapa untuk membimbing anak-anak yang sedang membesar ini supaya dapat berfikir yang mana satu baik dan yang mana satu buruk. Sikap anak-anak remaja yang ingin meneroka kehidupan menyebabkan mereka terperangkap dengan perbuatan sendiri.

Tanggungjawab ibu bapa yang tidak penting juga ialah menyediakan pengetahuan dan amalan agama yang secukupnya kepada anak-anak sejak kecil. Maksud kecil ialah sejak mula mengenal ibu dan ayah. Agama menjadi penyuluh hidup dan benteng kepada segala macam kerosakan akal dan fikiran.

Berkorbanlah sedikit dengan bersusah payah menghantar anak-anak mengaji al-quran, mendengar kuliah agama di masjid dan yang palng penting ialah melatih anak-anak bersolat berjemaah. Jadikan anak-anak kita mengenal Allah swt sejak kecil supaya dalam diri mereka ada keinginan untuk melakukan apa yang agama suruh dan jauhi apa yang agama larang.

Di sinilah pangkal kepada kekuatan pertahanan diri kepada seorang anak. Didik mereka dengan agama, insya Allah akan selamat dirinya, keluarganya dan masyarakatnya.

Saturday, October 01, 2016

Cara daftar kelahiran anak







Proses mendaftarkan kelahiran anak dilakukan di pejabat Jabatan Pendafatan Negara. Saya memilih Urban Transformation Centre (UTC) Jalan Hang Tuah, Melaka untuk mendaftarkan kelahiran anak lelaki kerana perkhidmatan di sini sangat cekap dan singkat. Jabatan Pendaftaran Negara  terletak di aras tujuh.

Kaunter kelahiran dikhaskan pada kaunter nombor empat. Biasanya nombor giliran bagi urusan pendaftaran kelahiran ini tidak ramai berbanding pelanggan yang membuat kad pengenalan.

Sebagai bapa yang mahu mendaftarkan kelahiran anak, empat dokumen yang mesti dibawa bersama ialah sijil perkahwinan atau kad perkahwinan yang asal dan salinan, kad pengenalan suami dan isteri beserta salinan setiap satu, buku rekod kesihatan ibu beserta salinan kulit hadapan dan dua muka surat di bahagian dalamnya, dan borang maklumat kelahiran yang dikeluarkan oleh hospital atau klinik tempat bersalin beserta salinan.

Selepas semua dokumen dan salinan disahkan, petugas kaunter menyerahkan deraf sijil kelahiran untuk diisi nama anak dan butir-butir kelahiran. Kemudian beliau mencetak maklumat berkenaan untuk disemak. Di sinilah semakan terhadap nama anak dan semua maklumat perlu dibuat secara terperinci supaya tidak ada kesilapan. Apabila berpuas hati, saya mengiyakan semua maklumat berkenaan.

Petugas kaunter itu meminta saya menunggu lebih kurang 15 minit kerana dokumen berkenaan perlu diserahkan kepada pegawai bertugas untuk pendokumentasian dan serahan sijil kelahiran.

Apabila nama saya dipanggil, pegawai berkenaan, Encik Azhar, menyerahkan sijil kelahiran anak berwarna hijau bersaiz kertas A4. Saya tidak memohon MyKids di UTC Melaka kerana prosesnya mengambil masa tiga hingga empat bulan. Lebih baik urusan berkenaan dibuat di pejabat Jabatan Pendaftaran Negara yang boleh disiapkan dalam tempoh satu jam.


Tuesday, September 27, 2016

Faktor-faktor pengaruhi pasangan untuk berkahwin







Zainudin MZ, Siti Nur Syafiqah Yahayah, Rifhan Nur Adibah Mohamad, 
Siti Sarah Zaid, Norlia Ismail


1.0 Pendahuluan

Setiap manusia tidak kira lelaki mahupun wanita pastinya mempunyai keinginan untuk berkahwin. Hal ini telah menjadi suatu fitrah kepada manusia yang ingin berpasang-pasangan. Dan setiap yang berkahwin ini pastinya mempunyai keinginan untuk melayari bahtera perkahwinan dengan bahagia di samping yang tersayang. Perkahwinan sememangnya nampak seperti sesuatu yang mudah di luarannya, akan tetapi sebenarnya sekiranya seseorang itu berkahwin, mereka harus sedar bahawa tanggungjawab mereka semakin bertambah dan banyak benda perlu diberi perhatian bagi menjamin kebahagiaan sesebuah keluarga.

Setiap pasangan, baik lelaki mahupun perempuan pastinya sudah mempunyai ciri-ciri atau kriteria yang mereka inginkan. Perkara paling penting adalah untuk memastikan segala kriteria yang diinginkan oleh mereka hendaklah kriteria-kriteria yang baik dan positif. Hal ini adalah penting kerana pasangan yang baik dapat membantu untuk mengekalkan sesebuah perkahwinan daripada berlaku sesuatu yang tidak diingini. Setiap manusia hendaklah memilih pasangan mereka dengan baik dan teliti supaya tidak akan ada masalah dikemudian hari.

Dalam artikel ini, terdapat empat kriteria yang akan dikemukan iaitu personaliti, tanggungjawab, harta benda dan kerjaya. Keempat-empat kriteria ini adalah antara yang terpenting dalam memilih pasangan untuk berkahwin. Jika kesemua kriteria ini dapat dipenuhi oleh setiap pasangan, sesebuah perkahwinan itu akan terhindar daripada perkara-perkara yang tidak sepatutnya.

1.1 Objektif Kajian

Objektif kajian ini ialah mengetahui maksud sebenar sesebuah perkahwinan, mengenal pasti kriteria-kriteria yang penting dalam mewujudkan sebuah perkahwinan yang bahagia, dan  mengenal pasti dengan lebih lanjut tentang empat kriteria iaitu personaliti, tanggungjawab, harta benda dan kerjaya.


2.0 Metodologi Kajian

Kajian ini menggunakan kaedah temu bual dan pemerhatian responden di Melaka. Tempoh temu bual dan pemerhatian ini adalah satu hari yang melibatkan responden pelbagai lapisan umur dalam lingkungan 25 hingga 55 tahun seramai enam orang awam daripada pelbagai kaum.

Selain daripada itu, kajian ini juga melibatkan pemerhatian dan perbandingan terhadap perkahwinan dalam setiap etnik berdasarkan empat aspek penting dalam perkahwinan iaitu personaliti, tanggungjawab, kerjaya dan harta benda.


3.0 Hasil Kajian

3.1 Personaliti

Personaliti yang dimaksudkan di sini ialah perangai dan sifat dalaman seseorang beserta penampilan luarannya. Jika elok perangai dan sifatnya, maka tampak eloklah penampilan luarannya. Personaliti boleh berubah apabila sudah berkahwin. Hal ini boleh membawa kepada kebaikan dan keburukan. Kebaikannya ialah apabila individu itu menukar personalitinya yang buruk kepada personaliti yang lebih baik.

Namun, apa yang menjadi mimpi buruk setiap orang ialah apabila perkara yang sebaliknya berlaku kepada pasangan mereka, iaitu personaliti pasangan yang disangkakan baik rupanya tidak benar. Oleh sebab itu, personaliti harus dititikberatkan dalam soal pemilihan teman hidup. Kenalilah pasangan dengan sebetul-betulnya sebelum berkahwin. Sebaik-baiknya, setiap pasangan haruslah berterus terang tentang kekurangan dan kelemahan diri masing-masing agar masing-masing dapat menerimanya dengan hati yang terbuka.

3.2 Kerjaya

Kerjaya amat penting dalam kehidupan berkeluarga. Skop kerjaya ini dapat dibahagikan kepada dua iaitu kepentingan kerjaya kepada lelaki dan juga kepada wanita. Kepentingan kerjaya kepada lelaki ialah sebagai sumber pendapatan keluarga dan agar sekufu dengan pasangannya. Seperti yang kita ketahui, wanita di zaman maju ini kebanyakan sudah menjadi wanita yang berjaya dan berpendapatan tinggi. Maka kerjaya amat penting kepada kaum lelaki supaya mereka sekufu dengan pasangan mereka. Kepentingan kerjaya kepada wanita pula ialah sebagai ‘back up’
dalam kehidupan mereka. Jika perkahwinan mereka terputus di tengah jalan, mereka akan mempunyai sumber pendapatan mereka sendiri.

3.3 Harta Benda

Harta benda penting dalam sesuatu perkahwinan bagi setiap pasangan kerana harta benda diperlukan bagi meneruskan kelangsungan hidup terutama dalam ekonomi semasa yang semakin meruncing. Dunia sekarang ialah dunia materialistik yang mana tanpa harta benda, hidup akan melarat dan merempat. Tidak dinafikan duit bukanlah segala-galanya namun segala-galanya memerlukan duit.

3.4 Tanggungjawab

Setiap tanggungjawab yang diterima harusah dilakukan dengan sebaik mungkin. Kegagalan melaksanakan tanggungjawab dalam rumah tangga menyebabkan perkahwinan tersebut tidak bertahan lama. Meskipun suami dan isteri bertukar tanggungjawab dalam menguruskan rumah dan mencari rezeki, hal ini tidak menjadi masalah asalkan mereka masih menjalankan tanggungjawab masing-masing dengan jayanya.


4.0 Kesimpulan

Berdasarkan kajian yang telah dijalankan, empat aspek penting dalam perkahwinan adalah personaliti, kerjaya, tanggungjawab dan harta benda manakala tunjang utama kebahagiaan rumah tangga adalah tanggungjawab. Tidak dikatakan jika pasangan tersebut tidak memenuhi keperluan salah satu aspek tersebut, maka perkahwinan mereka tidak akan bahagia tetapi, jika mereka memenuhi keempat-empat aspek, dijanjikan perkahwinan mereka akan berkekalan lama.Bagi memenuhi keempat-empat aspek tersebut, setiap pasangan haruslah mendisiplinkan diri sendiri dan membantu pasangan masing-masing dalam usaha itu. Tidak ada gunanya jika hanya salah seorang daripada mereka sahaja yang memenuhi aspek-aspek tersebut.

Bagi aspek tanggungjawab khususnya, disiplin yang tinggi amat penting untuk memastikan tangungjawab dilaksanakan dengan sempurna.terdapat banyak kes pembubaran perkahwinan disebabkan oleh ketiadaan sifat berdisiplin dalam memenuhi tangungjawab masing-masing. Dalam agama tidak kira agama Islam, Kristian, Buddha ataupun Hindu, perceraian adalah perkara yang amat buruk dan harus dielak. Ini kerana perceraian boleh meninggalkan kesan yang tidak baik terutama sekali kepada tumbesaran minda anak-anak. Oleh itu, setiap yang berumah tangga disarankan untuk menjalankan tanggungjawab masing-masing bagi menjamin masa depan anak-anak dan keluarga.



Monday, September 26, 2016

Elak tragedi "go-kart" berulang







Kematian dua beranak ketika menonton perlumbaan “go-kart” di Educational Innovation of Motorsports and Automotive (EIMARace) 2016 Kuantan baru-baru ini amat menyedihkan. Kehilangan dua nyawa serentak adalah peristiwa paling pahit yang tidak disangka oleh kita semua lebih-lebih lagi keluarga mangsa. Kesedihan mereka kita turut berkongsi bersama.

Walaupun kereta “go-kart” ini bersaiz kecil, ia tidak bermakna selamat jika aspek keselamatan diabaikan.

Perlumbaan kereta jenis ini memerlukan sistem pengurusan yang lebih terperinci termasuk hal yang dianggap remeh seperti kehadiran penonton berhampiran kawasan litar. Orang ramai yang teruja dengan perlumbaan ini akan menerpa ke arah litar kerana ingin mengambil gambar atau melihat dengan lebih dekat pelumba kegemaran mereka untuk memberi semangat.

Dalam kejadian di Kuantan itu, pihak penganjur memaklumkan mereka telah mengambil semua langkah keselamatan. Andaian awal ialah terdapat kelonggaran dalam menguatkuasakan peraturan keselamatan perlumbaan. Penganjur menyatakan kawasan kemalangan adalah kawasan larangan tetapi mengapa orang ramai boleh masuk ke kawasan berkenaan.

Tanggungjawab perlumbaan ini terletak kepada penganjur sepenuhnya. Mereka mesti memastikan semua kemungkinan yang boleh menjejaskan perlumbaan dan mencemarkan nama baik mereka sendiri.

Orang ramai tidak akan datang jika mereka mengetahui penganjur mengabaikan aspek keselamatan yang boleh menyebabkan kecederaan atau kematian.

Selain kawasan perlumbaan, aspek teknikal dan kemahiran pengendalian jentera juga perlu diberi perhatian.

Pemandu “go-kart” mesti memiliki kemahiran memandu yang merangkumi keupayaan mengendalikan jentera ketika keadaan panik. Oleh kerana perlumbaan ini melibatkan antara universiti, terdapat kemungkinan pemandu “go-kart” yang kurang berpengalaman mengendalikan jentera mereka.

Keadaan litar juga mempengaruhi tahap keselamatan pemandu dan penonton. Pihak penganjur perlu juga memastikan keadaan litar yang menitikberatkan keselamatan semua pihak seperti ruang perlumbaan yang besar dan sistem menyerap kemalangan yang berkesan. Keadaan ini dapat mengelakkan pemandu dan jentera terpelanting jauh dari litar.

Kemalangan jiwa yang melibatkan perlumbaan “go-kart” ini jarang-jarang kita dengar.
Sebelum ini terdapat pertunjukan helikopter kawalan jauh yang menyebabkan kematian seorang kanak-kanak berlaku di Negeri Sembilan. Walaupun dianggap kecil, helikopter jenis ini boleh menjadi pembunuh jika tidak dikawal oleh pengendali yang mahir. Sebelum itu terdapat perlumbaan “drift” kereta yang menyebabkan kecederaan kerana kereta perlumbaan terbabas.

Kemalangan ketika perlumbaan “go-kart” atau seumpama dengannya boleh dielakkan jika penganjur memberi keutamaan kepada aspek keselamatan. Biasanya pihak penganjur akan terus mempertahankan langkah-langkah keselamatan mereka kerana sudah tentu mereka telah mengambil kira semua aspek bagi memastikan perlumbaan itu berjaya.


Saturday, September 24, 2016

Peminjam PTPTN dihimpit sekatan







Peminjam PTPTN yang liat membayar pinjaman pendidikan akan terus dihimpit dengan pelbagai halangan dan sekatan. Di sebalik senarai hitam ini, mereka turut dihalang daripada meninggalkan negara kerana nama mereka sudah dimasukkan ke dalam senarai hitam Jabatan Imigresen Malaysia.

Jumlah peminjam yang disenarai hitam mencecah 1.3 juta orang. Semuanya dimasukkan ke dalam Central Credit Reference Information System (CCRIS) yang mempunyai tanda hitam pada kadar hutang kerana gagal membayar pinjaman pendidikan pada masa yang sepatutnya.

Senarai hitam dalam CCRIS menyebabkan peminjam sukar mendapat sebarang pinjaman kerana dimasukkan dalam kategori "penghutang bermasalah". Kini terdapat 2.49 juta peminjam PTPTN.

CCRIS merupakan sistem yang diasaskan oleh Bank Negara Malaysia yang menggabungkan maklumat hutang berkenaan peminjam atau bakal peminjam ke dalam satu bentuk laporan hutang yang standard. Maklumat ini boleh diperolehi oleh institusi perbankan dan orang perseorangan berdasarkan permohonan.

Sistem perbankan individu diintegrasikan ke dalam sistem CCRIS dan secara automatik akan mengemukakan laporan individu untuk entiti hutang ketika proses kelulusan dilakukan. Setiap peserta dalam institusi kewangan perlu menyediakan maklumat hutang pelanggan mereka ke dalam sistem ini.

Kategori maklumat yang terdapat dalam laporan CCRIS adalah pinjaman yang belum diselesaikan seperti perumahan, sewa beli, kad kredit, pinjaman peribadi, overdraft dan sebagainya, akaun perhatian khusus seperti non-performing loan (NPL) ataupun jadual pengurusan hutang seperti yang ditangani oleh AKPK dan permohonan kemudahan kredit atau pinjaman yang dibuat dalam masa satu tahun lepas.

Mempunyai nama dalam CCRIS merupakan mimpi ngeri kepada peminjam PTPTN. Mereka yang terlibat wajar mengambil langkah segera untuk membayar pinjaman pendidikan supaya tidak mengganggu pinjaman-pinjaman lain apabila telah selesai pengajian.

Para peminjam PTPTN ketika ini harus sedar kesan dan akibat gagal menyelesaikan hutang PTPTN. Insentif oleh PTPTN kepada pelajar cemerlang wajar direbut oleh mereka supaya dapat menukar pinjaman kepada biasiswa. Galakan seperti ini boleh memotivasikan peminjam supaya berusaha bersungguh-sungguh dan bebas hutang PTPTN.



Friday, September 23, 2016

Keselamatan jalan raya ketika ke sekolah







Dalam tempoh seminggu ini, kita dikejutkan siri kemalangan jalan raya di hadapan sekolah. Ada yang berkaitan dengan kecederaan kekal dan kematian. Kejadian seperti ini menyebabkan Kementerian Pendidikan Malaysia memohon bantuan pihak polis bagi memastikan keselamatan pelajar ketika pergi dan pulang dari sekolah.

Kebanyakan sekolah di negara ini dibina berhampiran jalan raya utama. Ada sesetengahnya hanya beberapa meter dari tepi jalan raya yang sering dilalui oleh lori-lori tanah dan trailer panjang. Tidak semua pemandu-pemandu lori ini memahami betapa pentingnya mengawal kelajuan kenderaan mereka ketika melalui kawasan sekolah.

Mereka memandu tanpa rasa bersalah apabila melihat pelajar-pelajar sekolah berjalan atau berbasikal di tepi jalan raya menuju sekolah. Barangkali mereka beranggapan tindakan mereka tidak berbahaya. Pemandu kereta juga menjadi sebahagian daripada penyumbang kepada kemalangan jalan raya melibatkan pelajar sekolah.

Kesalahan memandu sehingga menyebabkan pelajar sekolah dilanggar bukanlah satu-satunya faktor yang meningkatkan kadar kemalangan jalan raya di kawasan sekolah, sebaliknya ada faktor-faktor lain seperti kesedaran penjaga pelajar ketika menghantar anak-anak mereka ke skolah. 

Ada sesetengah daripada mereka kurang prihatin laluan pelajar ketika menuju ke sekolah dan juga tidak memerhati pelajar semasa menurunkan pelajar di tepi sekolah. 

Ada juga penjaga pelajar yang membiarkan pelajar melintas jalan ke sekolah secara bersendirian tanpa pengawasan.

Pihak sekolah juga tidak menyediakan lintasan garisan kuning untuk pelajar melintas. Keadaan seperti ini menjadikan suasana melintas jalan ke sekolah tidak bersistematik. 

Banyak usaha wajar dilakukan untuk menjadikan laluan jalan raya di hadapan kawasan sekolah sebagai kawasan istimewa. Kita harus disedarkan bahawa jalan raya di hadapan sekolah sangat penting kerana di sinilah kita melahirkan pemimpin-pemimpin negara. Agensi jalan raya perlu menyediakan papan tanda khusus lima meter sebelum melalui hadapan sekolah bagi mengingatkan pengguna jalan raya supaya memperlahankan kenderaan dan memandu dengan berhati-hati.


Tuesday, September 20, 2016

Nasi lemak membina jambatan etnik di Malaysia







Zainudin MZ, Siti Aishah Abdul Rahim, Nurul Fahana Zizam,
Tan Jian, Simon Liew Hong Xin, Chai Jun Qi


1.0 Pendahuluan

Di Malaysia, makanan tradisi mempunyai keunikan yang tersendiri dan ia merupakan salah satu identiti negara yang mempunyai pelbagai jenis makanan yang merangkumi pelbagai kaum, etnik dan budaya yang tersendiri dan patut dibanggakan. Setiap kaum dan etnik di Malaysia mempunyai makanan tradisi dan mempunyai resepi, rupa bentuk, cara hidangan dan rasa yang tersendiri. Sebagai contoh, makanan yang sinonim dan terkenal bagi masyarakat Melayu ialah nasi lemak, manakala bagi masyarakat Cina ialah kuey teow goreng atau makanan bersup manakala makanan yang terkenal bagi masyarakat India ialah capati atau roti canai.

Kepelbagaian makanan di Malaysia mewujudkan hubungan yang utuh dikalangan rakyatnya yang berbilang kaum hasil daripada perkongsian makanan tradisi walaupun pada awalnya makanan-makanan tersebut dihidangkan pada waktu-waktu tertentu atau pada waktu perayaan, tetapi kini telah disediakan sebagai hidangan biasa dan umum terutamanya di gerai atau kedai makan di Malaysia.

Pada masa ini, kaum lain dapat menerima dan menikmati keenakan makanan etnik lain di Malaysia. Contohnya, kaum Cina dapat menikmati dan turut menjadikan makanan kaum Melayu sebagai menu makanan harian mereka seperti nasi lemak begitu juga dengan kaum lain. Kini, pelbagai restoran turut menyediakan pelbagai menu makanan yang merangkumi makanan mengikut kaum-kaum di Malaysia seperti Melayu, Cina, India dan makanan etnik lain. Situasi ini menggambarkan bahawa Malaysia berjaya mewujudkan perpaduan dan konsep Satu Malaysia melalui aspek makanan. Selain itu, masyarakat Malaysia juga dapat makan di bawah satu bumbung malah semeja bersama kaum lain seperti mana yang dapat kita perhatikan di tempat makanan kawasan umum seperti medan selera di pusat membeli belah, pusat rawat dan rehat dan sebagainya.

Oleh itu, kesepaduan yang terjalin ini haruslah terus diperkukuh dan faktor kepada hubungan ini haruslah dikekalkan ke generasi seterusnya dan kesinambungan dalam mengekalkan kepelbagaian makanan tradisi terus menjadi teras kepada jalinan ini bersesuaian dengan tajuk kajian ini iaitu Nasi Lemak Membina Jambatan Etnik di Malaysia.

1.1 Objektif Kajian

Objektif kajian ini ialah mengenal pasti keistimewaan nasi lemak dalam kalangan rakyat Malaysia dan mengenal pasti pengaruh nasi lemak terhadap hubungan etnik di Malaysia.

1.2 Skop Kajian

Kajian ini dijalankan di Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM) dan Kolej Kediaman UTeM Bunga Raya. Melibatkan pelajar dan staf dari semua fakulti di UTeM dan khusus kepada yang menggemari nasi lemak sahaja.


2.0 Sorotan Kajian

Nasi lemak adalah contoh makanan orang Melayu yang dapat memupuk perpaduan kaum di Malaysia dan ia patut dijadikan makanan kebangsaan Malaysia. Nasi lemak bukan sahaja menjadi kegemaran orang Melayu tetapi turut dipelopori oleh kaum Cina, India dan bangsa lain. Nasi lemak dahulunya dihidangkan untuk sarapan pagi tetapi pada masa kini dijadikan hidangan tengah hari dan malam. Jelasnya, ramai bersependapat bahawa nasi lemak atau makanan tradisi selainnya mampu membentuk muafakat melalui perpaduan yang terjalin melalui makanan.

Makanan pelbagai cita rasa yang dinikmati rakyat Malaysia mencerminkan kumpulan etnik dan budaya yang terdapat di negara ini. Oleh itu, aktiviti yang melibatkan makanan seperti promosi makanan tradisi pelbagai kaum dan program menjamu selera yang dapat menarik penyertaan masyarakat pelbagai lapisan perlu ditingkatkan. Perkara ini jelas mencerminkan bahawa makanan itu sendiri memberi kesan yang sangat besar dan cepat untuk mengumpulkan pelbagai etnik pada satu-satu masa tanpa ada kekangan dan secara harmoni lantas dapat memperkukuh jalinan antara pelbagai etnik di Malaysia.

Nasi lemak bukan sekadar makanan semata-mata malah ia dikira sebagai lambang perpaduan orang ramai kerana ia seolah-olah telah sebati dengan masyarakat berbilang kaum di negara ini. Perkara ini sememangnya sudah terbukti sekian lama kerana pelbagai kaum boleh duduk semeja tanpa mengira status pekerjaan malah bertegur sapa untuk mengeratkan lagi perpaduan yang sekian lama terjalin di antara kaum di Malaysia.

Walaupun nasi lemak ini hanya sebagai makanan rutin kepada masyarakat Malaysia namun impak di sebaliknnya mempunyai maksud yang tersirat yang membawa kepada kemesraan dan menyatupadukan rakyat. Jelasnya bahawa nasi lemak bukan sekadar membawa identiti sebagai makanan semata-mata tetapi membawa identiti yang lebih besar iaitu identiti Malaysia.

Nasi lemak yang berbalutkan daun pisang bukan sahaja dinikmati orang Melayu sahaja namum melibatkan semua kaum di negara di samping menjadi penghubung kepada masyarakat. Keadaan ini jelas menggambarkan bahawa semua orang tidak kira bangsa mahupun agama mampu menikmati nasi lemak seolah-olah ada daya tarikannya yang tersendiri sehingga tidak dapat terungkai rahsianya walaupun dinikmati di tepi jalan ataupun kedai selainnya.

Mengekalkan makanan Melayu sangat penting untuk menyatukan rakyat negara yang berbilang kaum. Nasi lemak merupakan makanan melayu yang sangat terkenal dan hampir digemari oleh segenap lapisan masyarakat tidak kira umur, pangkat, kaum, agama dan sebagainya Oleh itu, sekiranya makanan tradisi ini tidak dikekalkan ia akan memberikan impak yang besar terhadap hubungan antara etnik di Malaysia kerana makanan merupakan salah satu sumber yang dapat mengeratkan hubungan perpaduan berlainan etnik dan boleh didapati di mana sahaja.

Makanan merupakan elemen terpenting dalam memupuk perpaduan kaum. Misalnya, majoriti rakyat Malaysia tidak dapat menolak keinginan untuk menikmati keenakan rasa nasi lemak yang dibungkus dengan daun pisang. Jika dahulu, nasi lemak hanya sinonim sebagai makanan orang Melayu, tetapi kini perkara ini telah berubah dan menjadi makanan rutin kaum Cina, India dan bangsa lain malah ada antara mereka menikmati nasi lemak panas ini menggunakan tangan. Tiada siapa yang dapat menafikan budaya ‘memakan nasi lemak’ mampu menjadi kuasa perpaduan antara kaum.


3.0 Metodologi Kajian

Kajian ini melibatkan soal selidik dan temu bual. Bagi memperolehi dapatan kajian yang lebih tepat, borang kaji selidik telah dibentuk berpandukan kepada tujuan dan objektif kajian dan diedarkan kepada responden. Selain itu, borang kaji selidik ini juga dibentuk agar dapat membantu pengkaji menjawab persoalan-persoalan kajian yang telah ditetapkan. Soalan-soalan yang terdapat di dalam borang soal selidik ini terdiri daripada tiga bahagian. Temu bual dijalankan melalui sesi soal jawab di antara pengkaji dan responden. Seramai tiga orang responden ditemu bual mengikut tiga kaum utama di Malaysia iaitu Melayu, Cina dan India.


4.0 Hasil Kajian

Hasil kajian melalui temu bual, responden pertama, Sakthivel berumur 22 tahun dan merupakan pelajar FKP mengatakan bahawa nasi lemak merupakan makanan yang paling popular dan digemari oleh seluruh rakyat Malaysia tanpa mengira bangsa dan lapisan umur. Beliau juga mengakui bahawa nasi lemak adalah salah satu makanan kegemarannya dan sering mengambil nasi lemak sebagai sarapan pagi.

Menurut responden kedua, Seah Mei berumur 22 tahun dan pelajar FKP sangat setuju bahawa makan nasi lemak semeja dengan kaum lain sememangnya dapat mengeratkan hubungan etnik di Malaysia kerana komunikasi akan berlaku ketika mereka makan bersama. Selain itu, mereka juga dapat bertukar pendapat mengenai makanan tradisi etnik masing-masing lantas mengukuhkan lagi kesepaduan antara kaum.

Seterusnya, responden ketiga,  Nuraina berumur 21 tahun merupakan FKE menyatakan nasi lemak akan terus menjadi makanan yang dapat mengeratkan perpaduan di Malaysia yang terdiri daripada pelbagai etnik selagi makanan tersebut diwarisi dari generasi ke generasi. Nasi lemak sememangnya mempunyai banyak keistimewaan antaranya rasa yang enak, cara hidangan yang pelbagai serta harga yang berpatutan yang mampu menarik pelbagai etnik untuk menggemarinya.

Rajah 1: Ciri-ciri nasi lemak yang popular dan digemari

Merujuk kepada Rajah 1, nasi lemak mempunyai pelbagai keistimewaan antaranya resipi yang pelbagai, cara hidangan yang menarik dengan bahan tambahan yang membangkitkan selera seperti kacang tanah goreng, ayam goreng dan sebagainya. Di samping itu, harga berpatutan juga menjadi antara salah satu faktor penarik responden untuk menggemari nasi lemak. Melalui kajian, sebanyak 50% iaitu sepuluh orang responden berpendapat bahawa cara hidangan yang membuatkan mereka untuk menggemari nasi lemak manakala sebanyak 40% responden iaitu lapan orang bersetuju bahawa mereka menggemari nasi lemak kerana resipi yang bersesuai dengan citarasa mereka. Sebanyak 25% responden iaitu lima orang berpendapat harga yang berpatutan merupakan punca utama mereka menggemari nasi lemak dan diikuti dengan sebanyak 5% iaitu seorang berpendapat yang berbeza dan lain-lain seperti mereka lebih memetingkan kebersihan makanan dan sebagainya.

Rajah 2: Nasi lemak memberikan pengaruh dan impak yang besar terhadap hubungan etnik di Malaysia

Rajah 2 menunjukkan bahawa sebanyak sepuluh orang bersamaan 50% responden sangat setuju bahawa nasi lemak memberikan pengaruh dan impak yang besar terhadap hubungan etnik di Malaysia dan diikuti seramai lima orang iaitu 25% setuju seterusnya seramai tiga orang iaitu 15% tidak pasti dan seramai dua orang iaitu 10% kurang setuju bahawa nasi lemak memberikan pengaruh dan impak yang besar terhadap hubungan etnik di Malaysia manakala tidak ada responden sangat tidak setuju dengan soalan yang dikemukakan.


5.0 Kesimpulan

Nasi lemak merupakan makanan tradisi bagi orang Melayu. Nasi lemak pada mulanya diperkenalkan dan digemari oleh masyarakat Melayu tetapi kini masyarakat dan etnik lain juga turut menggemarinya. Kajian ini menunjukkan nasi lemak sememangnya sinonim dengan juadah sarapan pagi namun peredaran masa membuatkannya bukan sekadar dinikmati pada waktu pagi namun ia juga dinikmati dan boleh didapati pada waktu-waktu lain. Hal ini jelas menggambarkan bahawa penerimaan nasi lemak sebagai salah satu menu makanan popular dan makanan kebangsaan di Malaysia oleh masyarakat etnik yang lain. Selain mempunyai rasa yang enak, nasi lemak juga mempunyai cara hidangan yang menarik serta harga yang berpatutan yang menjadi faktor utama masyarakat dan etnik lain untuk meminatinya.


Rujukan

Abu Musa. (2012). Pengalaman harian: menjalin kesepaduan dan melahirkan keharmonian, diakses jun 14, 2012, dari http://notactu553.blogspot.my/2012/11/tajuk-09.html
Hazlianayati, S. (2014). Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh, diakses Oktober 9, 2014, dari http://www.1malaysia.com.my/affiliates/bersatu-kita-teguh-bercerai-kita-roboh-0
Shamsul Amri Baharudin. (2012). Modul Hubungan Etnik. Ed.ke-2. Bangi: Penerbitan Universiti Kebangsaan Malaysia.
Zahir Zainudin. (2014). Perpaduan kaum melalui makanan tradisi, diakses dari http://zahirzainudin.blogspot.my/2014/03/perpaduan-kaum-melalui-makanan-traisi.html
Chef Ismail memartabat makanan Melayu. Utusan Melayu, (2014, Jun 29).
Nasi lemak satukan rakyat. Utusan Melayu, (2008, Mei 23).
Tingkat perpaduan rakyat melalui makanan pelbagai kaum. Utusan Melayu, (2003, Jun 16).


Sunday, September 18, 2016

Harun Din contoh peribadi berilmu








Kali terakhir saya melihat allahyarham Datuk Harun Din , musryidul am PAS adalah pada pilihan raya umum lalu. Ketika itu beliau sedang berjalan menuju ke tempat pengundian, Sekolah Kebangsaan Jelempok, Arau, Perlis. Beliau diiringi beberapa orang rakan yang rata-ratanya memakai ketayap.

Harun Din kelihatan kemas dan sentiasa melemparkan senyuman kepada orang yang memerhatinya.

Beberapa hari lalu, beliau kembali ke rahmatullah akibat komplikasi jantung yang telah lama dihadapinya.

Harun Din merupakan anak jati Perlis, bersekolah di Arau dan melanjutkan pelajaran ke Universiti Al Azhar, Mesir. Keperibadian dan keilmuan yang ada pada beliau membawa sekali kebanggaan masyarakat Perlis ke seluruh negara.

Ketokohan dan keilmuan beragama beliau dapat dilihat dan didengar melalui pelbagai siri ucapan dan buku yang menyingkap soal kefahaman beragama seperti Manusia dan Islam, Hukum Hudud dalam Perundangan Islam, Pengantar Perubatan Islam dan banyak lagi. Ucapan dan buku-buku inilah yang menjadi panduan kepada umat Islam di Malaysia dalam memenuhi keperluan beragama. Beliau juga menubuhkan Darussyifa' (Persatuan Kebajikan dan Pengubatan Islam Malaysia) yang berkembang sehingga ke Brunei.

Peribadi Harun Din yang mudah berkawan dengan ramai orang membuatkan ilmunya berkembang dengan meluas dalam masyarakat. Beliau berjaya membina hubungan dengan pelbagai lapisan masyarakat dan menjadi jambatan persahabatan dalam politik.

Kemesraannya bersama pemimpin-pemimpin kerajaan dalam isu-isu berkaitan Islam membuktikan sikap terbukanya terhadap perbezaan pendapat dan perjuangan. Bukan mudah bagi seseorang yang berlainan bentuk pemikiran membuka ruang kerjasama dengan seteru politik melainkan seorang yang berjiwa besar.

Selain daripada perjuangan politik, ketokohannya dalam agama sentiasa menjadi perhatian. Beliau mempunyai prinsip hidup yang tegas dan tidak gentar menyatakan kebenaran. Kepakaran beliau dalam isu-isu masyarakat Islam wajar menjadi contoh kepada generasi muda untuk membina masyarakat Malaysia yang dinamik.

Harun Din juga mempamerkan strategi politik Islam yang diyakini. Peranan beliau sebagai musryidul am PAS mempengaruhi corak berfikir dan tindakan ahli PAS seluruh negara. Sumbangannya dalam memperkasa dakwah Islamiah bersama-sama kerajaan Malaysia membuka mata ramai orang supaya dapat melihat dan menjadikan kepentingan ummah sebagai agenda. Beliau menunjukkan cara tentang bagaimana parti-parti politik yang berbeza ideologi boleh duduk semeja membincangkan pelbagai perkara yang melibatkan masyarakat Islam.

Ilmu yang disampaikan oleh beliau akan terus mekar dalam minda pelajar-pelajarnya yang dikembangkan kepada masyarakat. Mudah-mudahan ilmu yang bermanfaat itu akan memberi sinar kepada kehidupan kita.

Tuesday, September 13, 2016

Akhlak anak pengaruhi pengislaman ibu







Kisah pengislaman ibu seorang artis, Shela Lama, menjadi perhatian pelbagai media massa baru-baru ini. Laporan Bernama melaporkan Wong Lan Eng, 74 tahun, memilih menjadi seorang penganut Islam pada hari raya korban setelah melihat bagaimana tiga orang anaknya yang telah awal menjadi Islam menunjukkan peribadi yang lebih baik selepas menjadi muslim.

"Sungguhpun anak-anak saya dan cucu-cucu saya adalah muslim, mereka masih menghormati saya. Inilah yang menjadi sebab utama kenapa saya memilih mejadi seorang Islam", katanya kenapa beliau memilih hari raya korban untuk mengucap dua kalimah syahadah.

Kisah artis dan selebriti bertukar kepada agama Islam sudah acapkali kita dengar. Banyak sebab yang mendorong mereka menjadi Islam seperti perkahwinan, mencari arah hidup dan pengaruh rakan-rakan. Biasanya peralihan agama ini mendapat reaksi yang pelbagai. Ada yang menerima dengan senang hati sebaliknya ada yang mengeji.

Reaksi terhadap pengislaman Shela Lama juga turut menerima reaksi bercampur-campur.

Dalam ruangan emoji akhbar thestar online, emoji paling tinggi peratusannya adalah marah (41 peratus), diikuti gembira (36 peratus) dan menyakitkan hati (10 peratus).

Kita tidak tahu kenapa pembaca akhbar ini memilih kemarahan sebagai reaksi mereka yang utama. Mungkin juga pembaca di sini mempunyai persepsi negatif terhadap pertukaran agama kepada Islam ataupun ada sebab-sebab yang lain.

Di media, Islam telah pun menjadi sebahagian daripada isu yang mendapat liputan negatif yang lebih banyak berbanding agama-agama lain. Justeru, ada dalam kalangan orang Islam sendiri yang berasa malu dengan agama mereka dan membuat keputusan untuk mencari agama lain.

Di Indonesia, seorang ustaz yang dipanggil Kyai Haji Sariffudin Ibrahim bertukar agama kepada kristian kerana beberapa sebab. Alasannya adalah kerana doktrin, pengalaman peribadi dan panggilan Elohim pada diri Sarifuddin. Kisah menjadi kristian ini ditulis dalam bukubeliau Kenapa Saya Memilih Kristus dan Dialog Dengan Saddam Husein

Kisah Sarifuddin Ibrahim ini menjadi perdebatan di Indonesia kerana sikap terbuka masyarakat mereka berkaitan pertukaran agama. Ada juga artis negara itu yang menukar agama kerana berkahwin.

Pemurtadan orang Islam di Malaysia adalah perkara sensitif kepada masyarakat. Kes seperti ini tidak boleh dibincang secara terbuka di media kerana ia memberi kesan yang besar. Terdapat kes murtad yang dibawa ke mahkamah dan diputuskan oleh mahkamah sendiri dalam ruang lingkup yang terkawal. Ada kes yang memang dibenarkan murtad dan ada yang tidak boleh. Namun, dalam kes-kes seperti ini, hakim membuat pertimbangan yang sangat wajar kenapa sesuatu keputusan itu diputuskan.

Biarpun kita sering mendengar ada rungutan yang tidak puas hati terhadap ruang kebebasan agama di Malaysia, agama Islam berada pada kedudukan yang teristimewa di sisi perlembagaan. Bagaimanapun agama lain boleh diamalkan tanpa mengganggu masyarakat Islam.