Tuesday, November 05, 2019

Travel dari Miri ke Brunei






Sempadan Brunei dan Malaysia dihubungkan oleh bandaraya Miri, Sarawak melalui Sungai Tujuh. 

Walaupun kenderaan awam lebih mudah namun perkhidmatan bas dan teksi menjadi pilihan kaki jalan atau mereka yang bekerja rentas sempadan. 

Bagi kaki jalan yang mahu mencuba bas, mereka boleh menggunakan perkhidmatan bas PHLS Express yang menyediakan dua laluan waktu pagi dan petang. Bas bertolak pada pukul 8.45 pagi dan 3.45 petang dari Terminal Bas Pujut, Miri. 

Perjalanan mengambil masa hampir empat jam untuk sampai ke Bandar Seri Begawan melalui laluan Kuala Belait, Seria dan Tutong. Harga tiket bagi dewasa adalah RM50.00 dan kanak-kanak RM35.00 (3 hingga 10 tahun). 

Tiket boleh dibeli dipondok jualan tiket Bintang Jaya Express, di dalam bas atau melalui easybook.com (harga lebih mahal). 

Perjalanan dengan bas lebih santai kerana kita dapat melihat persekitaran bandaraya Miri yang semakin bersih dan selesa. 

Di pos kawalan imigresen kedua-dua negara, penumpang perlu turun untuk pengesahan masuk dan keluar sempadan. Jika penumpang tidak ramai, proses mengecop lebih singkat. 

Selain daripada bas ekpres, travel ke Brunei juga boleh menggunakan perkhidmatan van sewa yang banyak diusahakan dengan harga berpatutan.


No comments:

Post a Comment