Sunday, November 10, 2019

Balai Pameran Islam Sultan Haji Hassanal Bolkiah







Pembinaan Balai Pameran Islam Sultan Haji Hassanal Bolkiah ini telah mula dilaksanakan pada tahun 2015 dan dirasmikan pada Oktober 2019 sempena Konvensyen Ilmu. Pembukaan balai Islam ini dibuat secara gilang-gemilang kerana ia menandakan satu lagi pencapaian masyarakat Brunei bagi mengangkat memartabatkan syiar Islam di Asia Tenggara.

Pembinaan balai Islam ini dikuasakan dengan empat menara tinggi yang memagari dewan berkubah bagi menunjukkan kemegahan dan keagungan syiar Islam di Brunei. Pengunjung dapat melihat keempat-empat menara ini dari jauh kerana kedudukannya di atas tanah tinggi. 

Sebelahnya adalah pejabat mufti kerajaan Brunei. 

Sepanjang pameran yang diadakan bagi meraikan perasmian balai, semua maklumat menggunakan tulisan jawi sepenuhnya bertemakan manuskrip. Banyak maklumat berguna dikongsikan bersama pengunjung seperti penutupan premis semasa menunaikan solat Jumaat, ekonomi halal, negara zikir dan pengharaman arak. 

Di galeri satu, diterangkan sejarah perkembangan Islam di Brunei. Selain itu terdapat titah sambutan sempena penerbitan buku 'Raja Melakar Sejarah'. Menariknya dalam titah ini terdapat ayat ‘Untuk jadi bangsa yang hebat, kita perlu memiliki khazanah ilmu dan sekali gus mempunyai para penulis kreatif dalam pelbagai bidang. Tanpa buku dan para penulis kreatif, tamadun boleh saja hakis dan lemah’. 

Terdapat sembilan galeri yang mempamerkan manuskrip lama, himpunan mushaf al-quran, koleksi tongkat dan pedang serta paling istimewa adalah sehelai rambut Rasulullah saw. 

Di samping sebagai tempat pameran,Balai Pameran Islam Sultan Haji Hassanal Bolkiah ini juga berfungsi sebagai tempat penyelidikan, perkongsian ilmu dan persidangan antarabangsa.


1 comment:

  1. Teringin sangat hendak ke Brunei tapi belum diizinkan oleh Nya.

    ReplyDelete