Saturday, November 02, 2019

Pasar pelbagai barangan Gadong








Setiap petang, kawasan Pasar Gadong menjadi tumpuan masyarakat. Di sini terdapat pelbagai jenis makanan, minuman dan buah-buahan yang dijual sehingga pukul sepuluh malam. Pembahagian kawasan jualan mengikut jenis barangan seperti makanan dan minuman di satu tempat, buah-buahan di satu tempat lain dan pakaian pula di tempat lain.

Boleh dikatakan jualan dilakukan di bawah satu bumbung dan pengguna boleh mendapatkan barangan mereka di sini. 


Sebelum diubah suai, kawasan ini merupakan tapak pasar malam yang menggunakan ruang parkir kereta. Setiap malam, sambutan pengunjung sangat menggalakkan. Jika hari hujan, keadaannya sangat sukar kerana tidak banyak ruang berteduh dan mengganggu urusan jual-beli. Justeru pihak kerajaan mengambil keputusan membina mode baru pasar malam yang lebih selesa.

Kini, Pasar Gadong terkenal kerana menjual pelbagai jenis makanan dan minuman seperti nasi katok, nasi pusu, laksa, kelupis dan buah tarap. Harga makanan dan minuman memang sangat murah kerana berada dalam lingkungan satu hingga dua ringgit. Ia menjadi tempat bersosial yang paling santai kerana dapat mengeratkan hubungan keluarga dan menjadi tempat menjamu selera pada harga berpatutan.

Selain orang ramai, pelancong juga kerap berhenti di sini untuk makan malam selain daripada pelajar di institusi pengajian tinggi di sekitar. 


Masa paling baik untuk berkunjung ke sini ialah selepas solat maghrib kerana pengunjung belum ramai dan ruang parkir yang berdekatan masih banyak.

Dari aspek kebersihan, Pasar Gadong kelihatan sentiasa bersih, tersusun dan kemas. Pekerja pembersihan sentiasa memastikan tong sampah disenggara dengan kerap dan sebarang sampah yang dibuang akan segera dipungut dan dibersihkan. Meja makan akan dilap selepas pengguna meninggalkannya supaya dapat digunakan oleh pengguna lain. 

Pekerja pembersihan ini kebanyakannya dari Bangladesh.

Di sebelah Pasar Gadong terdapat pasar basah yang menjadi tumpuan masyarakat sekitar. Di pasar ini terdapat pelbagai barangan keperluan harian seperti ikan, sotong, daging hinggalah barangan kering seperti telur, lada kisar, serbuk kunyit dan sos cili. Harga ikan dan daging tidak mahal (jika menggunakan mata wang Brunei) dan boleh diperoleh dalam keadaan segar. Bilangan petak parkir juga sangat banyak dan percuma. 


Di sekitar pasar disediakan sebuah surau bagi kegunaan orang ramai.

No comments:

Post a Comment