Monday, November 04, 2019

Masyarakat Brunei utamakan kebersihan







Jika kita menaiki kereta atau berjalan di sekitar Bandar Seri Begawan, kita akan dapati bandar ini sangat bersih, sukar melihat sampah berselerakan atau vandalisme. Sudah tentu suasana ini sangat menarik kerana kita dapat menikmati keindahan bandar dan kawasan sekitar dengan selesa. 

Menjaga kebersihan merupakan sebahagian daripada amalan yang disuruh dalam agama Islam dan ia menjadi budaya masyarakat Brunei. 

Oleh kerana ia telah membudaya dalam masyarakat, sukar bagi orang luar melihat lori sampah di atas jalan raya. Ia adalah kerana pembuangan sampah merupakan kesedaran dan tanggungjawab individu. Tempat pembuangan sampah telah disediakan di beberapa kawasan khususnya di tepi jalan raya yang jauh daripada kawasan perumahan dan masyarakat perlu membuang sampah di kawasan berkenaan. 

Di premis perniagaan juga disediakan kawasan pembuangan sampah yang dijaga dengan baik supaya tidak mencacatkan pandangan. 

Satu perkara yang agak janggal ialah tidak banyak tong sampah yang disediakan tetapi kawasan sekitar masih lagi bebas daripada sampah-sarap. 

Usaha menjaga dan membisaikan persekitaran daripada sampah turut diungkayahkan oleh pelajar-pelajar Universiti Islam Sultan Sharif Ali yang menyediakan lapan jenis tong sampah. Kategori sampah ialah makanan, plastik, tin, kertas, kaca, elektronik, tubuh-tumbuhan dan barangan umum. 

Inisiatif seperti ini dapat membantu pengguna lebih berdisiplin apabila mengumpul sampah untuk dibuang kerana ia boleh dikitar semula. Sudah tentu idea ini sebahagian daripada amalan agama Islam yang menganjurkan kebersihan.




No comments:

Post a Comment