Friday, November 01, 2019

Kawasan pinggir bandar







Menelusuri kawasan kampung dari arah Bandar Seri Begawan ke Kuala Lurah, sempadan Brunei dan Limbang, kita akan dapat melihat rumah-rumah kampung yang berselang-seli dengan rumah reka bentuk moden dan lebih besar. Di Kampung Junjongan atau Kampung Limau Manis terdapat rumah kayu bertiang yang didiami keluarga besar. Di sekitar rumah ini terdapat kawasan lapang untuk bercucuk tanam, meletak kenderaan atau sebagai kawasan bermain kanak-kanak.

Keadaan ini menunjukkan masih terdapat masyarakat Brunei yang berpendapatan rendah dan sederhana kerana masih ada dalam kalangan mereka yang perlu bekerja keras setiap hari untuk perbelanjaan hidup. Apatah lagi terdapat rumah yang didiami tiga generasi iaitu ibu bapa, anak dan cucu. Keluarga seperti ini perlu berkongsi perbelanjaan untuk mengurangkan beban kewangan.

Biarpun begitu, kerajaan Brunei menyediakan banyak bantuan kewangan dan subsidi bagi rakyat negara itu supaya mereka dapat merasai kesenangan hidup dan bersama-sama menyumbang kepada kemajuan negara. Harga barangan khususnya bahan mentah seperti beras, ikan dan sayur masih tidak banyak berubah dan mampu dibeli kerana mekanisme kawalan harga yang berkesan. Harga petrol yang tidak pernh berubah juga menyumbang kepada kestabilan harga barangan ini.

Begitu juga dengan penyediaan infrastruktur jalan raya yang menjalar ke seluruh kawasan luar bandar membantu meningkatkan aktiviti ekonomi dan sosial masyarakat. Akses kepada laluan utama membantu menambah pendapatan masyarakat luar bandar untuk mendapatkan pendidikan berkualiti, kesihatan yang lebih baik dan galakan aktiviti sosial yang lebih menyeluruh.

No comments:

Post a Comment