Wednesday, September 20, 2017

Bahaya pergaulan bebas







oleh Zuhaiqal Zu

Pergaulan ini sangat bercanggah dengan pandangan dan fahaman Islam. Hal ini kerana, melalui pergaulan seperti ini banyak masalah sosial telah berlaku misalnya kes rogol, pembuangan bayi dan sebagainya. Islam melarang wanita daripada menunjukkan auratnya kepada lelaki bahkan suara juga merupakan aurat. 

Namun, Islam bukanlah sebuah agama yang mengongkong umatnya tetapi biarlah berpada tahap pergaulannya.

Melalui pergaulan bebas sebegini, moral dan akhlak generasi muda akan runtuh.

Apabila moral dan akhlak telah tiada, maka mereka akan mudah terjebak dan tidak takut untuk melakukan kemungkaran. Kebanyakan kes yang berlaku adalah melibatkan golongan bawah umur.

Hal ini telah membuatkan mereka menggelapkan masa depan mereka sendiri. Oleh yang demikian, masalah pergaulan bebas perlulah dibendung dan dibanteras dari akarnya supaya masalah sosial yang lain tidak akan berlaku.

Salah satu cara mengelakkan pergaulan bebas adalah menanam sifat ketimuran dalam diri masing-masing. Seperti umum sedia maklum, masyarakat Timur amat terkenal dengan kesopanan dan kesusilaan yang tinggi. Sifat ini amat penting bagi mengukuhkan iman dan pegangan akhlak golongan muda supaya takut dan malu untuk melakukan kemungkaran.

Sifat ini juga boleh dijadikan sebagai perisai golongan muda bagi mengelakkan diri daripada terjebak dalam kancah pergaulan bebas yang memudaratkan.

Selain itu, golongan muda juga haruslah melengkapkan diri dengan mendalami ilmu agama yang secukupnya. Hal ini demikian kerana, dunia pada hari ini amat mencabar dan penuh dengan pancaroba.

Sekiranya mereka tersilap mengatur gerak berkemungkinan besar golongan ini boleh terjerumus dalam pergaulan bebas yang memudaratkan. Oleh itu, ilmu agama amat penting dipelajari serta difahami oleh golongan muda pada masa kini.
Post a Comment