Saturday, December 19, 2009

Gelsemium Sempervirens

Pusat tindakan bagi sistem saraf yang sebabkan pelbagai keadaan kelumpuhan motor. Keletihan umum, pening, mengantuk, jemu dan menggeletar. Degupan jantung lemah, rasa letih dan tidak peduli. Lumpuh di pelbagai rangkaian otot seperti mata, kerongkong, mata, larinks, gegelang-gegelang otot (contoh: dubur), kaki, tangan dan sebagainya. Kelumpuhan selepas sakit kerongkong (diphteria). Otot-otot lemah. Mahu rehat dan amat letih. Koordinasi saraf lemah. Tekanan kerana panas matahari. Sensitif dengan pertukaran udara sejuk. Kanak-kanak takut jatuh dan memegang pengasuh. Lembam. Influenza. Campak. Pellagra (kurang vitamin B kompleks).

Fikiran: Tidak berupaya berfikir atau beri tumpuan. Mental rasa bosan, mudah marah, sensitif; mahu dibiarkan seorang diri. Tidak sedar. Mengingau. Merungut bila dengar sesuatu berita. Tidak mahu bercakap. Tidak berupaya melaksanakan apa yang diucapkan.

Kepala: Pening dan pandangan kabur. Berat; kurang selepas kencing atau buang air besar. Rasa berat dan tertekan. Kepala seperti diikat. Kelopak mata berat, rasa lembam; lega bila baring dengan kepala tinggi sedikit. Sakit sebelah sisi melarat ke telinga dan tepi hidung; menggigil. Rasa hendak letak kepala atas bantal. Sakit kepala melarat ke leher dan bahu. Kerap sakit di belakang kepala selepas sarapan pagi, teruk bila bergerak atau berhenti sekejap-sekejap.

Mata: Kelopak mata berat. Mata rasa lebam, elak cahaya. Anak mata lebih luas. Pandangan kabur dan pening. Pandangan menjadi dua kerana lumpuh otot-otot pada mata. Keliru apa yang dipandang; buta, astigmatism; radang serous. Glaucoma. Sebelah anak mata membesar dan sebelah lagi tidak. Biji mata bergerak berulang-ulang di sisi bila melihat.

Telinga: Tiba-tiba kurang dengar; berdesir dalam telinga.

Hidung: Ledakan bersin secara tiba-tiba, berdenyut-denyut dalam hidung. Hingus berlendir; rasa bergerak dari kerongkong atas hingga lubang hidung kiri, seperti aliran air yang melecur; lubang hidung kanan tersumbat. Pinggir lubang hidung merah dan seperti luka. Coryza akut dengan sedikit rasa sakit kepala. Tukar kedudukan semasa perubahan cuaca.

Muka: Panas, kemerah-merahan. Urat-urat di sekitar muka rasa sakit. Muka sedikit gelap dengan pening dan pandangan kabur. Otot-otot mengecut terutama di sekitar mulut. Dagu bergetar. Rahang bawah jatuh. Otot-otot kaku.

Kerongkong: Sukar menelan; pembengkakan sebabkan sakit telinga. Rasa sakit ketulan pembengkakan dalam esofagus. Sakit kerongkong. Bengkak tonsil.

Perut: Rasa busuk. Hilang lapar. Rasa kosong dan mual. Rimas dan kenyang dalam perut, teruk bila pakaian ketat. Batuk semakin teruk bila sebelah petang/malam. Sendawa masam. Loya dengan pening (terhuyung-hayang) dan sakit kepala. Kejang perut tiba-tiba di sebelah bahagian atas sebabkan boleh menangis. Radang usus yang akut semasa cuaca sejuk. Rasa sakit dalam dinding perut.

Najis: Cirit-birit kerana perubahan emosi, gelisah, berita buruk dan sedih. Najis; kuning kehijauan, warna tanah liat. Tahi lembut tetapi susah keluar. Lemah otot-otot dubur.

Kencing: Banyak kencing; terang, mencurah-curah dengan rasa panas dan terketar; keluar sekejap-sekejap (tidak lawas).

Seks lelaki: Air mani keluar tanpa sengaja; tanpa nafsu; semasa buang air besar. Teruk, rasa tajam dan sakit seperti hendak bersalin di sekitar kawasan pundi-pundi kencing. Abdomen dan kaki kejang semasa hamil.

Pernafasan: Bernafas perlahan dengan keletihan yang melampau. Tekanan pada dada (bahagian bawah). Batuk kering dengan sakit di dada dan hidung kerap berair. Kotak suara sakit (aphonia), susah bercakap, bronchitis, bernafas laju, kekejangan beri kesan pada paru-paru dan diafragma.

Jantung: Berdebar-debar. Rasa jantung akan berhenti jika tidak melakukan sebarang pekerjaan. Degupan kerap, perlahan, lemah, hampir tidak terasa; perlahan tetapi tekanan meningkat; perlahan bila duduk diam, laju bila bergerak.

Kaki tangan/Belakang: Sakit berat. Semua sistem otot berehat sepenuhnya. Lesu; otot-otot rasa lebam. Sakit otot di tengkuk terutamanya dalam bahagian atas otot-otot paru-paru, belakang kalenjar parotid. Lokomotor tersentak-sentak dan hampir lumpuh. Sakit di kawasan lumbar dan pinggul; tidak boleh berjalan. Kaki dan tangan terlalu letih dan bergetar-getar. Letih selepas senaman ringan terutama anggota sebelah bawah.

Kulit: Panas, kering. Ruam terutama di muka dan leher. Biji seperti campak pecah di muka.

Tidur: Tidak dapat rehat, teruk sebelah pagi, mimpi tidak seronok selepas tengah malam. Mudah mendapat radang sebabkan tidak boleh tidur. Tidak bermaya, rasa mengantuk tetapi tetap tidak boleh tidur; terjaga kerana sakit kepala atau sakit perut.

Demam: Menggigil; sakit tidak bermaya di belakang dan anggota hujung (jari dan kaki); rasa letih, setiap petang pukul 4 hingga 5. Mula di tangan, melarat ke belakang, tangan dan kaki rasa sejuk. Demam menggigil, kaki tangan sejuk; kepala dan muka panas. Demam, panas dengan rasa mengantuk; lesu, mahu baring. Lembap sekali-sekala; peluh berterusan; kerap hilangkan rasa sakit. Demam kepialu bila simptom-simptom gugup muncul. Aktiviti ringan sebabkan peluh keluar. Kanak-kanak demam; menggeletar setiap hari pada masa yang sama terutama sebelah pagi. Diikuti rasa panas terbakar dan berpeluh.

Sebab-Musabab: Panas matahari; perubahan mental; takut; kecederaan mekanikal; selepas potong rambut; emosional; melibatkan diri dalam aktiviti yang tidak biasa; cederakan diri sendiri.

Melarat: Matahari; terlampau panas; keadaan tidak menyenangkan; mendaki; membongkok; selepas potong rambut; cuaca sejuk;sebelum petir; perubahan mental; perokok; semasa fikir penyakit sendiri; pukul 10 pagi; muntah.

Lega: Tunduk; kencing; tempat terbuka; sentiasa bergerak; tutup kelopak mata; rangsangan pada anggota fizikal untuk bergerak.

Konstitusi: Gugup; pletheric; kulit muka merah; perempuan yang sensitif; tidak tahan sejuk; sensitif dengan perubahan cuaca; kenak-kanak; orang muda.


Patologi: Flu; influenza; sakit kepala (migraine); sakit pundi-pundi kencing; sakit semasa datang haid; sakit kerongkong; sakit telinga; saraf-saraf lemah; takut dan fobia; lumpuh sebahagian badan; insomnia; diplopia; sebahagian anggota badan kaku dan mati.

Simptom Utama: Kelopak mata rasa berat, lemah saraf; otot secara amnya lesu, hilang tenaga; mudah terkejut; sakit biji mata.

No comments:

Post a Comment