Tuesday, February 06, 2007

Politik dunia pada 2050 (2)

Kematian orang awam Iraq hampir setiap hari sungguh menyedihkan dan mengecewakan. Keadaan aman yang diharapkan oleh semua rakyat Iraq selepas kejatuhan Saddam Hussein belum lagi kelihatan. Sebaliknya Amerika Syarikat semakin teruja untuk menghantar tentera tambahan seramai 20,000 orang. Pendekatan yang diambil oleh Presiden Bush untuk menyelesaikan konflik di Iraq dan alasan menentang pengganas ke atas kumpulan radikal Islam mengundang pelbagai persoalan kepada masyarakat dunia. Kegagalan menyelesaikan peperangan di Iraq, kematian askar tentera bersekutu di Afghanistan dan menuduh Iran, Syria dan Korea Utara sebagai negara paksi keganasan hanya mengundang polemik yang tidak ada kesudahan. Di bawah adalah artikel yang menganalisis kedudukan Amerika Syarikat sebagai sebuah negara "superpower" yang sedang berhadapan dengan imej yang koyak-rabak, sukar untuk memenangi keyakinan masyarakat dunia. Artikel ini ditulis oleh J.R. Nyquist daripada tajuk asal "The Destruction of the United States."

Sejarah mengajar semua bangsa, sama seperti yang berlaku ke atas individu, ada permulaan dan akhirnya. Tidak ada negara yang kekal selama-lamanya. Tidak ada bangsa yang dapat dikalahkan. Amerika Syarikat juga, pada suatu hari nanti akan dikalahkan. Beberapa krisis yang berlaku dan sedang berkembang, teka-teki kejatuhan negara yang dianggap paling kuat di dunia ini nampak semakin hampir. Apakah yang akan berlaku kepada dunia tanpa Amerika Syarikat? Apakah lebih banyak kemusnahan ataupun ianya berkurangan? Adakah ramai yang bertambah kaya atau miskin? Adakah terdapat lebih ramai pemimpin kuku besi, lebih banyak kebebasan ataupun penyalahgunaan kuasa? Jawapan kepada soalan-soalan ini banyak terletak pada pertembungan ideologi ketika ini.

Ada sesetengah pihak yang mendakwa kemusnahan Amerika Syarikat adalah suatu yang sangat baik. Amerika Syarikat yang musnah akan menjelmakan pejuang kebebasan dan jaguh yang baru. Jika kita ingin melihat keadaan ini secara objektif, adalah sukar untuk memikirkan "pembebas" Amerika Syarikat sebagai benar-benar pejuang kebebasan. China adalah sebuah negara komunis pimpinan kuku besi dan Rusia ditadbir oleh kelompokan penjenayah.

Dari segi diplomatik, penggunaan istilah kemusnahan kepada Amerika Syarikat adalah tidak molek bagi negara-negara kuasa besar utama dunia seperti China dan Russia. Tidak molek juga dikatakan Russia dan China ditadbir oleh kerajaan yang berpenjenayah. Bagi yang mengetahui tentang polisi luar negara, muslihat, perancangan rahsia dan persediaan peperangan oleh Beijing dan Moscow tidak boleh dipandang mudah.

Kenyataan bahawa Rusia dan China membantu Iran membangunkan senjata nuklear adalah sangat terserlah. Bukannya satu kebetulan bahawa Amerika Syarikat menentang kumpulan Islam radikal yang mana Presiden Rusia telah mengisytiharkan bahawa Rusia adalah "sahabat Islam yang terbaik." Sebelum kejatuhan Parti Komunis Kesatuan Soviet, matlamat utama polisi luar negara mereka ialah melenyapkan pengaruh Amerika Syarikat dan menjadikan seluruh dunia menganut fahaman komunis. China, di sebelah pihak, adalah sebuah negara yang sangat menderita akibat dasar imperialisme dan penjajahan Barat. China mempunyai alasan untuk menjangkakan polisi yang menyatakan "yang terbaik akan kembali lagi."

Alasan utama China membuka pasarannya kepada Barat bukan untuk memperkayakan "kaum berjuis" atau mempengaruhi dan menerapkan nilai-nilai demokratik Barat. Matlamat utama China ialah mendapatkan modal untuk pelaburan dan keperluan teknologi yang diperlukan bagi membina peralatan ketenteraan moden. Membangunkan ekonomi negara China adalah semata-mata sebagai langkah membina China Baru yang mempunyai status "superpower."

Beberapa hari yang lalu China telah berjaya melancarkan senjata anti satelit. Kejayaan ini tidak dibangunkan dalam masa yang singkat. Wartawan Washington Times, Bill Gertz menyatakan dalam ruangannya pada 24 Januari yang lalu, pegawai pertahanan Amerika Syarikat mengaku pada 11 Januari bahawa senjata berkenaan adalah sebahagian daripada "program senjata ruang terselindung untuk melumpuhkan ketenteraan Amerika Syarikat ketika berlakunya konflik. China berselindung di sebalik keamanan bagi melindungi niat sebenar mereka."

"Ujian ini tidak diarahkan kepada mana-mana negara dan tidak mengancam," kata Menteri Luar China. Kita tahu China tidak berupaya menembak jatuh satelit Amerika Syarikat. Beijing sangat gembira apabila dapat menembak jatuh satelitnya sendiri. Dalam situasi yang berkaitan, China mengadakan "latihan" apabila penggodam komputer dari China menyerang sistem komputer di Kolej Peperangan Tentera Laut Amerika Syarikat pada November lalu. Salah seorang pegawai di situ berkata, "Di sini adalah tempat di mana kumpulan perancang strategi tentera laut merancang dan berlatih teknik peperangan siber, dan sekarang mereka tidak lagi dapat mengakses kepada e-mail sekalipun."

Pada tahun 1999, buku bertajuk Red Dragon Rising, penyelidik Edward Timperlake dan William C. Triplett menulis, "Kami sangat terganggu dengan pegawai senior PLA yang mula bercakap sesama mereka mengenai serangan pencegahan menggunakan peperangan maklumat. Pada 1996, sebagai contoh, penulis dalam surat khabar utama PLA menyatakan "musuh" ada "satelit peninjau, AWACs, penggempur senyap, kapal pembawa pesawat dan senjata penembak tepat jarak jauh" tetapi PLA tidak ada. Serangan tiba-tiba bukan sahaja sesuai tetapi "satu-satunya cara untuk mengemudi perang dalam satu arahan yang terbaik." Dua tahun sebelum 9/11, Temperlake dan Triplett memberi amaran yang China akan menyerang Amerika Syarikat secara mengejut dan ditujukan kepada rakyat Amerika." Adakah ini merupakan polisi keamanan dari negara yang bersahabat dengan Amerika?

Lebih lanjut lagi, angkatan tentera laut China mengancam secara langsung talian hayat Jepun, Korea Selatan, Filipina dan Taiwan. Jepun mendakwa kemunculan kapal perang China yang mendekati perairannya memberikan kegusaran kepada mereka. Adakah mustahil angkatan tentera laut China suatu hari nanti akan memaksa negara Kesatuan Timur untuk berada di bawah perhatian Beijing? Merujuk ucapan Presiden China, Hu Jintao, China memerlukan angkatan tentera laut yang dapat bersedia dengan peperangan "pada bila-bila masa." Ketika menyampaikan ucapan kepada delegasi mesyuarat Parti Komunis China Disember lalu, dengan pakaian tentera, Hu menyatakan, "Kita mesti berusaha membina angkatan tentera laut yang kuat dan dapat memenuhi keperluan misi bersejarah ketenteraan dalam abad yang baru ini. Kita mesti mengambil langkah persediaan yang berhati-hati untuk peperangan masa depan bagi mempastikan tentera kita dapat melaksanakan misi dengan berkesan pada bila-bila masa."

Apakah yang dimaksudkan dengan "misi bersejarah" PLA? Percaya ataupun tidak, komunis China telah bersumpah untuk memusnahkan kapitalis Barat dan menggantikannya dengan tamadun sosialis baru. Ini menjadi doktrin tumpuan Parti Komunis China sejak ia ditubuhkan. Pembangunan kapitalisme di China adalah semata-mata untuk menerima kematian kapitalisme itu sendiri. Ia dilaksanakan melalui peperangan, ekonomi dan ketenteraan. Kapitalis Barat harus melihat masa depan mereka sendiri. Tetapi inilah yang diambil mudah. Ramai ahli perniagaan berpendapat permusuhan Amerika Syarikat-China adalah mustahil. Itu yang mereka fikirkan. Mereka tidak peduli kekuatan ketenteraan China, menyusup masuk ke Kanada, kerjasama strategik China-Mexico dan perkongsian kerjasama China dan Rusia dengan Iran. Keadaan ini adalah "corak" strategi yang memerlukan perhatian yang mendalam.

Agak aneh apabila Washington sangat bimbang tentang Iran, sedangkan "penjual daging" Medan Tiananmen mengeluarkan senjata termonuklear umpama membuat sosej. Terlalu banyak senjata nuklear, besar dan lebar sedang menunggu untuk digugurkan. Memberi peluang kepada China, apakah Amerika Syarikat akan musnah secara perlahan-lahan di tangan-tangan pembaharuan sosial, peguam atau berlakunya pengurangan pakar? Ada yang menyatakan jika Amerika Syarikat berterusan menjadi lemah, tidakkah kuasa dari seberang akan menunggu "sehingga binatang yang sakit itu mati"? Dan, adakah tidak beradab untuk menyatakan selepas Rom dikalahkan, Amerika Syarikat pula perlu dikalahkan?

Bagaimana dengan Rusia? Kebanyakan bekas pengintip Rusia yang berpaling tadah bersetuju dengan kenyataan bahawa Kremlin mengarahkan pembunuhan ke atas bekas pengintip KGB/FSB, Alexander Litvinenko. Hampir semuanya berpendapat bahawa sistem Soviet telah kembali berkuasa. Dan Amerika Syarikat, dengan hubungan yang lemah bersama Eropah, imej yang koyak-rabak, askar yang terkepung di Iraq, mendapati sukar untuk menentang polisi Rusia di Eropah dan Asia Tengah. Dalam keadaan sekarang, tidak ada ahli politik Amerika Syarikat yang mencadangkan untuk kembali ke era Perang Dingin. Justeru, Kremlin sentiasa di hadapan tidak dicabar dan tanpa belenggu – memiliknegarakan industri, menekan kebebasan media dan mendiamkan suara pembangkang dengan peluru dan bahan radioaktif. Apakah yang kita fikir kepimpinan Rusia akan lakukan untuk menghentikan semua itu?

Mengingat ketakburan Nikita Khrushdkev terhadap kemenangan Moscow lima puluh tahun yang lalu, dia berkata kepada Barat, "Anak cucu kamu akan hidup di bawah komunisme." Jika difikir semula masa yang telah berlalu itu, kita harus ingat bahawa kita adalah cucu-cicit Khrushdkev. Strategi jangka panjang Rusia tidak mengharapkan keputusan yang segera. Ia merupakan perancangan yang penuh kesabaran. Amerika Syarikat sedang mengalami kejatuhan dalam bidang ekonomi dan ketenteraan. Krisis yang besar tidak boleh diserahkan kepada generasi seterusnya kerana ia sedang berada di hadapan kita. Kedudukan Amerika Syarikat adalah sedang menghampiri titik paling bawah dan musuh-musuhnya tahu keadaan tersebut. Pada Selasa lalu, Presiden Iran, Ahmadinejad memberitahu Menteri Luar Syria, " Amerika Syarikat dan zionis Israel akan segera mengakhiri kehidupan mereka." Pengakhiran sudah hampir. Masa untuk bertindak semakin hampir. Undian oleh BBC di 25 buah negara yang melibatkan 26,000 orang menunjukkan Amerika Syarikat tidak lagi popular. Keadaan telah berubah dan diktator utama dunia semakin galak.

Perkara utama yang sedang diberi perhatian oleh Amerika Syarikat ialah prospek serangan mengejut pengganas terhadapnya menggunakan senjata nuklear. Ini bukanlah ancaman yang tidak wujud. Serangan yang berjaya ke atas sesuatu bandar cukup membunuh lima hingga 50,000 orang, boleh mencetuskan keadaan ekonomi yang tidak menentu dan krisis politik di Amerika Syarikat. Pertama, nilai dolar akan mengalami penurunan. Kedua, bandar akan ditutup dan penduduknya lari ke tempat lain. Negara akan lumpuh dan runtuh diikuti dengan kelemahan dalam sektor industri. Serangan nuklear oleh pengganas hanya perlu sekali dan pada satu bandar.

Amerika Syarikat bersendirian, tidak tahu apa yang dilakukan oleh negara lain dalam pembinaan senjata nuklear. Sesetengah pakar berasa takut yang Amerika Syarikat akan melancarkan serangan awal ke atas Iran bagi menghalang negara itu menghasilkan senjata nuklear. Dalam jangka masa panjang, semua rejim akan berupaya mendapatkan senjata nuklear dan akhirnya akan jatuh ke tangan pengganas. Sama ada diberi senjata atau tidak, pasukan khas Rusia dan China akan menempatkan senjata di Amerika Syarikat kerana mereka tahu, pengganas yang akan dipersalahkan. Bagaimana Amerika Syarikat hendak bertindak balas jika penyerang tidak dapat dikenal pasti?

Daripada maklumat yang diberikan oleh bekas-bekas pengintip, pelan perancangan Russia sering kali berselindung di sebalik operasi pengganas pada peringkat awal peperangan. Bekas pengintip GRU, Viktor Suvorov menyatakan operasi seperti itu dirujuk sebagai "keganasan yang kabur." Ada anggapan yang mengaitkan Ayman Al Zawahri adalah pengintip KGB yang merupakan sebahagian kecil daripada "kek besar" isu senjata nuklear. Kenyataan Alexander Litvinenko, bekas pengintip yang diracun dengan polonium-210, menuding Al Zawahri sebagai penggerak sebenar di sebalik keganasan nuklear ini menguatkan lagi rasa syak berkenaan. Amerika Syarikat dan Presiden Bush tidak melihat masalah ini secara sama rata. Mereka tidak melihat keadaan ini sebagai ancaman utama sebaliknya memberi tumpuan kepada ancaman sampingan. Ini adalah satu kesilapan yang besar kerana peperangan yang dihadapi bukanlah semudah berhadapan dengan kumpulan ekstremis Islam. Malahan lebih besar daripada itu, konflik yang penuh dengan penipuan.

Maklumat yang diperolehi daripada perbincangan di ruang siber memperlihatkan kecenderungan penganalisis untuk menyatakan pengaruh Amerika Syarikat semakin merosot. Nilai dolar yang menyusut sebanyak enam peratus baru-baru ini mengundang rasa panik sebilangan negara dan mereka mula mencari matawang alternatif yang lebih kuat dalam perdagangan. Terdapat juga kumpulan yang cuba menaikkan Eropah sebagai "kuasa yang bakal kembali" dan meramalkan Jerman akan menjadi peneraju utama.

Bagaimanapun, J.R. Nyquist yang membuat analisis berkaitan kemusnahan Amerika Syarikat yakin negara itu tidak akan musnah sama sekali.

No comments:

Post a Comment