Friday, February 23, 2007

Mengurus kematian tanpa persediaan

Utusan Online pada 20 Februari 2007 menyiarkan sepuluh tajuk dalam ruangan Dalam Negeri yang menyiarkan berita sebahagian besarnya mengenai mati. Bilangan yang mati adalah seramai 29 orang di mana tiga orang mati kerana dibunuh, empat mati kelemasan dan selebihnya mati kerana kemalangan jalan raya.

Kes 1 : Isteri berang suami ingin kahwin lagi bunuh dua anak (Pulau Pinang)

Dua orang kanak-kanak dijerut leher ketika tidur oleh ibu mereka yang mengesyaki suaminya ingin berkahwin satu lagi.

Kes 2 : Warga emas mati diragut (Selangor)

Seorang wanita berumur 71 tahun meninggal dunia setelah dikelar pada lengan tangan ketika diragut rantai leher dan beg tangan. Kejadian berlaku ketika mangsa sedang menunggu suami yang mengambil kenderaan berhampiran rumah saudaranya di kawasan berdekatan.

Kes 3 : Mati lemas (Sarawak, Kedah dan Pahang)

Di Sarawak, seorang datuk dan cucu mati lemas kira-kira 100 meter dari pantai dengan disaksikan tiga orang ahli keluarga tanpa dapat berbuat apa-apa. Kegembiraan menangkap ikan di Pantai Beraya, Miri bertukar duka.

Di Kedah, seorang remaja C.Rajalingam, 17 tahun lemas dibawa arus deras setelah rakit yang dibuat daripada polisterin tebal terbalik. Operasi mencari masih dilakukan ketika ini.

Manakala di Teluk Chempedak, Kuantan, Francis Joseph, 43 tahun mati lemas kerana terhentak pada batu di kawasan pantai ketika sedang mandi.

Kes 4 : Kemalangan jalan raya (Negeri Sembilan, Pahang dan Malaysia)

Tiga sekeluarga maut apabila kereta Perodua Kancil yang dinaiki berlanggar dengan Proton Waja di persimpangan Enstek-LBJ-Sepang.

Di Kuantan pula seorang warga Indonesia, Mustajab 29 tahun mati dilanggar kereta kerana panik dan melarikan diri daripada sekatan polis.

Ops Sikap XII pada hari ke-8 menyaksikan jumlah kematian seramai 18 orang yang menjadikan jumlah keseluruhan mencecah 119 orang.

Keempat-empat kes ini adalah kaedah kematian yang kita dengar setiap hari. Kematian yang paling biasa ialah jalan raya. Malaysia berdepan dengan cabaran serius untuk mengurangkan kadar kemalangan yang dapat mengurangkan korban nyawa. Penubuhan Institut Keselamatan Jalan Raya, institusi pertama seumpama ini di Asia Tenggara pada penghujung tahun 2006 yang lalu pasti akan membantu mengurangkan kemalangan jalan raya yang mana 65 peratus disebabkan oleh sikap manusia. Manakala kematian yang tidak pernah dihargai dan menjadi kecaman ialah perompak yang ditembak mati ketika merompak.

Kematian, bagi sesetengah orang dianggap sebagai pemutus nikmat dunia dan sering kali perbincangan mengenainya dielakkan. Kesedihan dan kemurungan adalah suatu yang normal, proses semula jadi berikutan kehilangan seseorang. Ditambah dengan kesan trauma, proses kesedihan berkenaan menjadi lebih rumit. Sering kali kita melihat sendiri mangsa yang mengalami trauma akibat kematian membuat tindakan yang diluar jangkauan pemikiran manusia normal seperti yang berlaku dalam Kes 1 di atas. Keadaan panik, cemas dan berfikir yang bukan-bukan mencetuskan keadaan pemikiran yang tidak rasional. Perbezaan suasana, tahap dan bentuk kematian serta latar belakang memberikan perbezaan yang ketara terhadap sejauh mana perasaan sedih tersebut patut dilayan.

Mengulas mengenai reaksi terhadap kematian secara tiba-tiba, Dr. Barbara J. Paul seorang pakar psikologi di Temple University membahagikan kesedihan ketika mati kepada :

1.Tiba-tiba, sama ada tidak dijangka atau terdapat kejadian jenayah.
2.Disebabkan oleh tindakan orang lain seperti kemalangan, membunuh diri, pembunuhan atau sebab-sebab lain.
3.Daripada sebab semula jadi tetapi tidak terdapat sejarah penyakit tertentu.

Penulis juga pernah mengalami saat-saat kesedihan ketika menerima berita kematian ini. Ketika berumur lapan tahun, rakan sekelas, Zamzuri Zakaria telah meninggal dunia akibat demam kuning. Seminggu kami tertanya-tanya ke mana perginya arwah. Akhirnya guru kelas memaklumkan bahawa kawan kami yang aktif, pintar dan bersemangat untuk belajar telah kembali kerahmatullah dan mendoakan semoga rohnya ditempatkan di kalangan orang-orang yang soleh. Peristiwa yang lebih menyentuh hati dan mendebarkan ialah melihat sendiri seorang lelaki tua yang uzur sedang nazak. Kakinya yang kurang bermaya tiba-tiba tegang lalu lembik. Kedaan tersebut berterusan naik ke pinggang dan ketika itu tangannya cukup kuat hinggakan orang yang memegangnya hampir terlepas. Beliau akhirnya meninggal dunia.

Ketika meningkat remaja, penulis juga turut kehilangan rakan senior sekolah yang sangat rajin belajar, tidak tinggal solat berjemaah dan sentiasa menunjukkan contoh yang baik kepada rakan-rakan yang lain. Beliau meninggal dunia ketika sedang melanjutkan pelajaran di sebuah maktab perguruan di Bukit Mertajam. Petang hari Ahad, Rohemi Ismail (panggilan mesra ialah Pak Long) menunggang motosikal seorang diri untuk membeli tiket bas di Alor Setar. Beliau terlibat dalam kemalangan di Jalan Kangar-Alor Setar dan disahkan mati pada malam itu juga. Yang sangat terkilan ialah penulis tidak sempat untuk bercakap dengan beliau pada hari Jumaat sebelumnya walaupun dia berada di saf hadapan dengan pakaian jubah yang sangat cantik. Wajahnya pun berseri-seri. Itulah solat jemaah yang terakhir kami bersama.

Kejadian seterusnya ialah ketika penulis belajar di sebuah institusi pengajian tinggi awam. Dua orang sahabat karib telah pergi menziarahi abang salah seorang daripada mereka di Kuala Lumpur. Ketika hendak pulang ke kolej, kedua-duanya terlibat dalam kemalangan kerana terlanggar lubang yang ternganga di atas jalan raya. Rakan yang meninggal dunia, Sabri cedera parah dilanggar pada bahagian perut manakala pembonceng hancur sebelah kaki. Walaupun parah, Sabri masih boleh berpesan kepada rakannya untuk memohon ampun dan maaf kepada semua kenalan, pensyarah dan sesiapa sahaja yang dikenali. Sabri meninggal dunia setelah dimasukkan ke wad kecemasan dan rakannya kehilangan sebelah kaki dari paras lutut ke bawah.

Ketika bekerja pun penulis masih lagi sempat melihat kematian seorang kenalan yang mempunyai lapan orang anak yang masih kecil dan sangat miskin. Ahmad Harun meninggal dunia kerana kompilasi buah pinggang yang tidak berfungsi. Dua bulan sebelum itu penulis sempat menziarahi beliau di sebuah hospital di Klang dan bermaaf-maafan tanpa menjangka itulah pertemuan terakhir kami.

Seterusnya rakan baik, Syamsul (badannya tegap dan bersemangat) meninggal dunia kerana penyakit leukimia. Beliau langsung tidak mengetahui penyakitnya sehinggalah suatu hari disahkan mendapat barah darah tersebut. Beliau menangis tidak henti-henti dan terpaksa dipujuk oleh isterinya yang sangat memahami keadaan tersebut. Syamsul berikhtiar mencari pelbagai jenis ubat. Namun, Tuhan sangat menyayanginya. Beliau meninggal dunia pada pukul 9 pagi hari Sabtu di rumahnya. Di atas pangkuan isteri, beliau sempat meminta ibunya membacakan surah Yassin. Sahabat ini tinggal di Negeri Sembilan.

Paling baru, seorang kenalan, bekas guru di Melaka, Cikgu Mat yang aktif dengan perubatan homeopati meninggal dunia kerana serangan angin ahmar. Beliau yang penulis kenal ketika di Brunei Darussalam adalah seorang yang sangat menjaga amalan solat dan akhlak dalam beragama. Sangat tegas terhadap anak-anak dan berjaya menjadikan salah seorang anaknya sebagai hafiz al-quran. Kematiannya sangat mulia iaitu pada malam Jumaat dan tidak memberi kesusahan kepada sesiapa.

Inilah yang dinamakan kehidupan. Seorang demi seorang rakan dan kenalan yang berada di sekitar kita dipanggil pulang menemui Tuhan yang lebih menyayangi mereka. Masa kita akan tiba dan kita perlu lalui dengan kesedihan dan keredhaan.

Peringkat awal kesedihan, seperti yang dinyatakan oleh kebanyakan pengkaji, bermula dengan terkejut, diikuti oleh proses kemurungan yang panjang dan proses terakhir, pemulihan.

Terkejut

Keadaan terkejut adalah reaksi awal kepada kematian. Mekanisme terkejut dapat menjadi pelindung kepada emosi yang lebih agresif seperti marah keterlaluan dan hilang pertimbangan. Biasanya, kejutan membuatkan pelakunya bertindak tanpa berfikir dan memudaratkan dirinya sendiri serta mengheret sama keluarga terdekat. Perasaan terkejut kerana kematian tanpa dijangka boleh berlaku dalam beberapa minit, jam atau beberapa hari. Bagi keadaan yang ekstrem atau dikategorikan sebagai kematian yang tragik dan melibatkan orang yang dikasihi, ia boleh menjangkau beberapa bulan.

Bagi semua kematian yang melibatkan kes di atas, keluarga mangsa pasti mengalami kejutan sementara lebih-lebih lagi yang mati adalah orang yang paling rapat dengan mereka.

Kemurungan

Sebaik menerima berita kematian dan mulai merasai realiti hidup yang sebenar, pelaku akan mula mengalami pelbagai jenis perubahan emosi, corak berfikir dan tingkah laku.

Jangka masa kemurungan berubah bagi setiap keadaan yang mana sangat dipengaruhi oleh suasana kematian tersebut. Sepanjang tempoh kemurungan ini, emosi pelaku yang agak menonjol ialah marah, rasa bersalah, takut dan menunjukkan simptom kognitif, fizikal dan perubahan tingkah laku.

Pemulihan

Kesedihan bukan boleh menghilangkan semua kesakitan atau ingatan kepada orang yang disayangi. Sebaliknya membetulkan kembali landasan dan fokus hidup. Dalam proses pemulihan ini, pelaku belajar untuk menerima realiti dan secara perlahan-lahan berupaya kembali menikmati kehidupan yang sebenar, normal, menghargai masa yang ada, memberi tumpuan terhadap emosi yang masih diperlukan selepas itu. Namun, masa yang beredar akan memudarkan ingatan terhadap apa yang berlaku dan menguatkan keazaman untuk berhadapan dengan keadaan tersebut pada masa yang akan datang.

Banyak perkara yang akan muncul selepas kematian tanpa persediaan ini. Selain daripada menanggung beban emosi, ahli keluarga terpaksa memikirkan keadaan hidup, kewangan, kebajikan sosial dan memenuhi tuntutan undang-undang.

Bulan pertama kematian adalah sangat penting kerana pelbagai perkara mustahak perlu dibereskan dengan segera. Keperluan yang sangat mendesak. Waris wajar mengambil tahu beberapa perkara berkaitan si mati supaya urusan dengan pihak-pihak berkaitan dapat dilakukan dengan pantas. Antaranya ialah:

-Membubarkan akaun bersama.
-Buka akaun yang baru.
-Simpan salinan sijil kematian dalam jumlah yang banyak kerana setiap urusan memerlukan salinan berkenaan.
-Dapatkan dokumen-dokumen penting seperti surat perjanjian, buku bank, sijil saham dan polisi insurans.
-Simpan dokumen utama seperti sijil perkahwinan, surat lahir, kad pengenalan dan sebarang sijil atau surat penting bagi tuntutan harta, pencen, insurans atau pembayaran daripada pihak kerajaan.
-Maklumkan kepada syarikat insurans tentang kematian yang berlaku kerana setiap syarikat insurans memerlukan kenyataan rasmi secara bertulis dan sijil kematian sebelum sebarang pampasan dikeluarkan.
-Maklumkan secara rasmi kematian yang berlaku kepada majikan, kesatuan sekerja berkaitan, pertubuhan profesional yang dianggotai dan rakan-rakan yang belum mengetahui. Sesetengah pertubuhan mempunyai peruntukan tertentu yang dapat memberi faedah dan sokongan emosi bagi meringankan penderitaan yang dialami.
-Dapatkan maklumat daripada pemberi kredit secara bertulis supaya langkah susulan dapat diambil. Kebanyakan orang hari ini ada mengambil sama ada pinjaman kereta atau rumah.
-Sekiranya keluarga arwah mempunyai peguam peribadi, dapatkan pandangannya supaya urusan perundangan dapat dilaksanakan dengan lancar dan berkesan.

Seterusnya enam bulan kemudiannya, waris atau ahli keluarga mesti cepat menyesuaikan diri dengan perubahan hidup yang berlaku. Tidak boleh berlengah-lengah kerana banyak urusan yang mesti diselesaikan. Antaranya termasuk :

-Belajar untuk menguruskan serba-serbi seorang diri. Dapatkan bantuan daripada jiran dan rakan-rakan di kawasan kediaman dan tempat kerja. Mulai mengenal bank, pejabat pos, sekolah dan pasar raya.
-Mengambil lesen memandu.
-Membuat penyata kewangan keluarga supaya penjimatan dapat dilakukan di akhir setiap bulan.
-Berterusan berdoa supaya diberi kekuatan jiwa dan emosi bagi meneruskan hidup yang bakal dilalui ketika senang dan susah.

Mengingati arwah yang telah menemui Tuhannya kadangkala mengimbau kenangan indah. Sungguh indah. Dari gambar, tempat yang selalui dilawati dan pakaian yang sering dipakai, semuanya akan membuatkan hati berbisik, “Ya Allah, aku sangat merinduinya.” Jika melibatkan orang yang paling rapat, kenangan seperti ini boleh menambah tekanan dan mengambil masa yang lebih lama untuk pulih.

Terdapat beberapa kaedah yang boleh digunakan bagi mententeramkan hati yang jika diamalkan mampu mengawal tekanan yang dihadapi.

-Membaca surah Al Fatehah dan ayat-ayat al quran lalu disedekahkan kepada arwah.
-Menderma wang atau tenaga untuk kerja-kerja kebajikan.
-Mulakan (jika mampu) tabungan untuk membiayai sebarang program atas nama arwah.
-Berkongsi cerita dengan rakan-rakan dan saudara-mara arwah.
-Hadirkan diri bersama program-program pengukuhan jiwa dari semasa ke semasa.

Kehilangan orang yang kita kasihi amat menyedihkan, seolah-olah dunia telah sampai ke penghujungnya. Hidup keseorangan dan tanpa ada gelak ketawa dan suara riang. Dunia tiba-tiba menjadi sepi. Tetapi hidup mesti dan perlu diteruskan walau apapun yang berlaku.

Persediaan paling penting ialah dari segi kewangan. Adalah lebih baik mendaftarkan diri di agensi yang menguruskan wasiat atau diberi autoriti menguruskan harta warisan dan kewangan supaya lebih teratur. Di Malaysia, agensi seperti ini ialah Amanah Raya Berhad (ARB). Barang kali kita perlu menamakan ARB dalam ruangan “pengganti” bagi borang yang diisi untuk kebanyakan dokumen penting. Kematian yang melibatkan kehilangan sebuah keluarga sekali gus akan memudahkan urusan pentadbiran harta jika ARB diberi peranan untuk melaksanakannya.

Jika kita seorang muslim dan berusaha untuk mengajak masyarakat mengamalkan cara hidup Islam, kita tidak perlu terlalu risau apabila mati. Persediaan untuk mati akan menjadi asas kepada keluarga dan sanak-saudara menerima berita kematian. Menguruskan orang mati adalah tanggungjawab orang yang hidup. Jika kita tanpa meninggalkan harta dan sebatang kara, setidak-tidaknya sistem kebajikan sosial negara akan menguruskan jenazah kita sehingga selamat disemadikan.




Rujukan

http://www.psychology.org

No comments:

Post a Comment