Monday, January 02, 2023

Usaha sendiri ubah hidup


Apabila kita terlalu selesa dan biasa dengan bantuan yang diterima, kita tentu akan malas untuk berusaha memajukan diri. Sikap sering menerima bantuan sama ada bantuan kewangan, subsidi, barangan keperluan hidup atau dalam perniagaan diberi pinjaman modal tanpa mahu berusaha akhirnya akan merendahkan maruah dan harga diri. 

Penerima bantuan subsidi mungkin menjadi terlalu bergantung pada bantuan sehingga mereka kehilangan motivasi untuk mencari pekerjaan. Keadaan ini dapat menyebabkan mereka menjadi lebih bergantung pada pelbagai jenis bantuan pada masa depan yang menyebabkan kehidupan mereka terkongkong dengan budaya meminta-minta. 

Peruntukan yang sepatutnya diberikan kepada pembangunan dan kelestarian masyarakat umum terpaksa dialihkan kepada penerima bantuan yang tidak berkelayakan. Sebagai ganti, kerajaan boleh menaikkan kadar cukai atau memperkenalkan cukai baharu bagi menampung peruntukan yang telah diberikan kepada program bantuan ini. Bagi tempoh jangka masa panjang, gangguan dalam belanjawan dapat mempengaruhi pertumbuhan ekonomi dan kesejahteraan masyarakat. 

Bantuan subsidi dapat memengaruhi kualiti hidup dengan mengurangi insentif untuk bekerja dan mencari pendapatan yang lebih baik. Hal ini dapat membatasi kemampuan mereka untuk membeli barang keperluan dan perkhidmatan yang meningkatkan kualiti hidup mereka seperti pendidikan dan rawatan kesihatan. Jika bantuan subsidi tidak diurus dengan baik, jurang pendapatan dan kemiskinan akan bertambah luas. 

Sesiapa sahaja dari kalangan kita yang cukup sifat fizikal, sihat, mental dan waras sebaik-baiknya berusaha sendiri untuk mengubah keadaan hidup ke arah yang lebih baik. Bantuan daripada kerajaan ini hanya bersifat pencetus di peringkat awal dan yang selebihnya terletak kepada usaha diri kita sendiri. 

Ramai orang yang telah berjaya dan saya yakin kita boleh melakukan perubahan pada diri kita dari semasa ke semasa.


No comments:

Post a Comment