Tuesday, April 21, 2020

Covid-19 resahkan banyak negara







Covid-19 menjadikan penghuni planet bumi resah gelisah kerana ketakutan, kebimbangan dan kerisauan memikirkan bilakah ia akan berakhir.

Sejumlah kematian menunjukkan angka yang menakutkan lebih-lebih lagi melibatkan negara-negara maju yang diketahui memiliki tahap kesihatan moden, taraf pendidikan rakyat yang tinggi dan sentiasa bangga dengan pencapaian teknologi.

Setakat hari ini, 170,000 jiwa mati kerana serangan virus corona yang memasuki sel-sel badan dan merosakkan sistem imun tubuh. Amerika Syarikat yang sauté ketika dulu tidak gentar dengan pandemik ini, berada pada kedudukan pertama dengan jumlah kes lebih 800,000 positif.

Presiden Donald Trump menyatakan pihaknya telah menang ke atas virus corona pada 23 Mac 2020 dan akan membuka semula Amerika kepada kehidupan biasa pada 12 April 2020[1].

Di Indonesia, Menteri Kesihatan menyatakan negara itu bebas daripada virus corona pada 27 Mac 2020 merupakan 'rahmat daripada Tuhan' [2]. 

Pada 22 Mac 2020, media melaporkan tiga orang doktor mati kerana dijangkiti virus dan 23 orang petugas kesihatan disahkan turut dijangkiti virus yang sama[3]. Namun, laman sesawang coronatracker.com menerbitkan jumlah kematian telah menghampiri 600 orang dengan hampir 7000 kes positif [4].

Singapura, negara kecil di selatan Semenanjung Malaysia, bilangan kes naik mendadak sehingga lebih 8000 kes positif hanya beberapa hari selepas asrama pekerja asing disahkan dijangkiti virus. 

Negara itu kini menduduki carta teratas dalam kalangan negara-negara ASEAN malah satu ketika bilangan kes positif hampir mencecah 1000.

Brunei Darussalam, negara kecil di Borneo, berhempas-pulas mengekang penularan wabak virus corona dengan pendekatan lebih ketat tetapi terkawal. Negara itu telah mencatatkan sifar kes sejak beberapa hari lalu dengan jumlah kumulatif pesakit positif sebanyak 138 dengan satu kematian. 

Pendekatan yang digunakan ialah melaksanakan ujian saringan intensif yang melibatkan peruntukan kewangan dan ménûtup sempadan kepada pelawat luar. Rakyat dalam negara juga tidak dibenarkan keluar.

Antara negara yang mengesahkan belum ada pesakit positif Covid-19 adalah Korea Utara, Turkmenistan dan Sudan Selatan.

Kita tidak tahu bilakah virus yang menakutkan ini akan berakhir. Usaha yang berterusan melalui kempen 'duduk di rumah, kerap cuci tangan dan penjarakkan sosial' diharap dapat mengembalikan keadaan seperti sedia kala.


No comments:

Post a Comment