Saturday, April 04, 2020

Jambatan Temburong








Jambatan Temburong adalah mercu tanda terbaru di Brunei Darussalam. Ia dibuka pada 17 Mac 2020 iaitu ketika penularan wabak Covid-19 memuncak di seluruh dunia bagi menghubungkan daerah Brunei-Muara dan daerah Temburong. 

Keputusan itu juga dipengaruhi oleh larangan perjalanan keluar negara oleh kerajaan Brunei bagi membendung Covid-19 dalam kalangan rakyat dan penduduk negara itu. Kos pembinaan jambatan ini adalah sebanyak US$1.7 bilion dan disiapkan selama enam tahun. 

Kontraktor dari China, China State Construction Engineering Corporation dilantik membina jambatan ini di samping kontraktor kejuruteraan sivil Daelim dari Korea Selatan. Pembinaan dimulakan pada 2014 dan disiapkan pada awal tahun 2020. 

Pengumuman kejayaan ini dimaklumkan pada 2 Januari lalu. 

Panjang jambatan ini adalah 30 kilometer yang dapat memintas perjalanan dua jam dari Temburong ke Kuala Lurah melalui Limbang kepada kurang daripada 30 minit. 

Pembukaan Jambatan Temburong akan melimpahkan pembangunan ekonomi kepada Limbang, Lawas dan Kota Kinabalu di Malaysia. 

Aktiviti lain yang sedang dipertimbangkan adalah acara berbasikal, perlumbaan bot berkuasa tinggi dan marathon antara Brunei dan Malaysia serta negara-negara Asean.

Impak Jambatan Temburong dapat dilihat dalam beberapa bulan lagi apabila pergerakan dari daerah Brunei-Muara ke Temburong menjadi lebih kerap. 

Daerah Temburong yang dikenali sebagai sebagai ‘permata hutan’ bakal menarik ramai penggemar alam semula jadi untuk menikmati keindahan flora dan fauna yang mencetuskan pengaktifan ekonomi dalam pelbagai aspek. 

Jambatan Temburong juga menjadi pengukuh kepada hubungan dua hala Brunei-China yang telah terjalin sejak ratusan tahun lalu.

No comments:

Post a Comment