Wednesday, April 08, 2020

Orang susah dan orang miskin







Mencari orang miskin lebih sukar daripada mencari orang susah di Brunei.

Di negara ini, definisi orang miskin tidak mengikut piawaian antarabangsa kerana rakyat negara ini umumnya mempunyai pendapatan yang lebih tinggi. 

Namun begitu, pemedulian seorang raja menjadikan setiap rakyat yang  susah dan miskin mendapat bantuan yang cukup. Agensi kerajaan, yayasan dan pertubuhan bukan kerajaan sentiasa mencari mereka yang perlukan bantuan hidup supaya dapat menikmati kehidupan dengan lebih baik. 

Majlis agama Islam juga sentiasa mencari golongan asnaf untuk diberi zakat mengikut kategori masing-masing. 

Derma dan sumbangan melimpah-ruah ketika bulan puasa kerana masing-masing ingin mencari pahala yang banyak melalui sedekah. 

Singkat kata, orang susah dan miskin di Brunei sentiasa mendapat perhatian dari sultan hinggalah orang kebanyakan. 

Walaupun pendapatan per kapita Brunei antara yang tinggi, lebih banyak kereta berbanding motosikal, nisbah penduduk dan penggunaan telefon bimbit yang lebih banyak dan tidak terdapat peminta sedekah yang berkeliaran, kehidupan terasa agak sukar kerana peningkatan kos hidup  dan kenaikan harga barang yang mencengkam hati membuatkan orang susah semakin resah. 

Walau bagaimanapun, bantuan dan subsidi yang besar dapat mengurangkan resah asalkan mahu bekerja dan mencari wang untuk kekal positif.


No comments:

Post a Comment