Zainudin MZ, Noor Nabilah Nordin,
Nurul Nabilah Wahab, Siti Nurfarhana Azmi, Syafika Madiha Suhaini
1.0 Pengenalan
Malaysia
diduduki oleh masyarakat pelbagai etnik. Setiap etnik pula mengamalkan adat dan
budaya yang berbeza-beza. Namun demikian, keunikan budaya etnik masing-masing
menyebabkan berlakunya pertukaran budaya. Impaknya, perpaduan dapat dibentuk
walaupun berbeza ras dan bangsa. Kepelbagaian budaya dapat dilihat melalui
makanan, pakaian, perayaan dan bahasa .Umumnya, di Malaysia terdapat tiga kaum
utama iaitu Melayu, Cina dan India manakala di Melaka, penduduknya rata-rata terdiri
daripada keturunan Melayu, Cina, India, Baba dan Nyonya, Portugis, Chitty dan
Eurasia.
Baba dan Nyonya
di Melaka merupakan keturunan Cina Peranakan kesan daripada perkahwinan campur
sejak kemasukan orang China pada zaman pemerintahan British. Melalui makanan
pelbagai kaum di Malaysia seperti nasi lemak, masakan Melayu banyak dhidangkan
dan disediakan oleh kaum selain Melayu. Salah satu daripadanya ialah “ayam
pongteh”, iaitu makanan asal etnik Baba dan Nyonya.
1.1 Objektif Kajian
Dalam menjalankan kajian berkenaan ayam pongteh dari
perspektif pelbagai kaum, terdapat tiga objektif utama iaitu mengenal pasti
penerimaan dan persepsi dari setiap etnik utama di Malaysia terhadap ayam
pongteh walaupun makanan ini berasal daripada kaum Baba dan Nyonya. Selain itu,
mengetahui keunikan dan daya tarikan yang terdapat pada ayam pongteh ini
sendiri sehinggakan ia menjadi satu signifikasi untuk masyarakat Baba dan
Nyonya dan tidak kurang juga penerimaan yang baik daripada pelbagai lapisan
umur dan bangsa. Akhir sekali menilai sama ada persefahaman dan perpaduan boleh
dipupuk melalui kepelbagaian makanan oleh etnik-etnik di Malaysia.
2.0 Sorotan Literatur
Kajian terkini oleh Institut Penyelidikan Pembangunan Belia Malaysia
mendapati masyarakat pada hari ini tidak lagi menampilkan cirri-ciri perkauman
yang kental dalam beberapa aspek kehidupan mereka. Ini tentulah sesuatu petanda
yang positif bagi masa depan sebuah negara berbilang kaum di Malaysia. Sikap
masyarakat pada hari ini mencerminkan penerimaan mereka yang baik tanpa
prejudis terhadap semua kaum di Malaysia.
Penasihat Sosiobudaya Kerajaan Malaysia,
Tan Sri Dr. Rais Yatim berkata berkata,
budaya dan sejarah masyarakat itu adalah aset warisan negara yang perlu
dipertahankan. Katanya, persamaan budaya Baba Nyonya dengan budaya Melayu juga
melambangkan keharmonian pelbagai kaum di negara ini. Beliau berpendapat bahawa program dengan kerjasama Yayasan Warisan Negara adalah
inisiatif penting untuk menonjolkan semula tradisi kehidupan masyarakat
berkenaan. Menurutnya, corak kehidupan serta kebudayaan Baba dan Nyonya
dipenuhi dengan keunikannya seperti cara berpakaian, masakan dan tutur bicara
adalah warisan yang perlu menjadi kebanggaan negara.
Berdasarkan kajian-kajian lepas, didapati
masyarakat Baba dan Nyonya sememangnya terkenal di Melaka (Lee Su Kim, 2008).
Masyarakat ini juga terkenal dengan makanan tradisi turun- temurun daripada
nenek moyang mereka. Biasanya makanan kaum Baba berasal dari masakan Cina
tetapi disesuaikan dengan selera masyarakat Baba dan Nyonya yang gemar akan
masakan pedas daripada kaum Melayu. Kebiasaannya, amalan ini hanya dilakukan di
rumah sahaja.
2.1 Resepi Ayam Pongteh
Salah satu makanan tradisi
masyarakat ini atau disebut masyarakat peranakan ialah ayam pongteh, resipi
ayam ala peranakan di Malaysia. Ayam pongteh ada dua versi. Versi kehitaman
berasal dari Melaka sedangkan yang cerah adalah versi Pulau Pinang. Warna hitam
disebabkan penggunaan kicap manis dan gula Melaka. Makanan peranakan ialah gabungan hebat dari masakan Melayu dan Cina
dengan pengaruh dari Indonesia, Thailand, India, Holland, Portugal dan England.
Menurut Tan Chee Beng (1993), makanan Baba dan Nyonya sememangnya makanan yang
amat unik sekali yang melambangkan Malaysia dan Singapura.
Penggunaan galangal, serai, cili, kunyit, halia, tau cheow, asam jawa, jus limau
nipis, belacan, buah keras, gula Melaka, rempah-rempah ratus seperti bunga
lawang, kayu manis, buah pelaga, bawang putih, buah pala, daun kesum, daun
kaduk, daun cekok, daun limau perut dan daun pandan membuatkan juadah ini lebih
unik. Masyarakat Baba dan
Nyonya makan dengan menggunakan jari sama dengan masyarakat Melayu manakala
penggunaan penyepit juga digunakan tetapi hanya waktu musim-musim perayaan
ataupun majlis istimewa (journalarticle.ukm.my).
Untuk memasak ayam pongteh,
ayam yang digunakan biasanya ayam yang dipotong lapan atau sepuluh bahagian.
Kentang yang digunakan sebaiknya menggunakan kentang jenis “yukon” atau “red”
dibandingkan dengan jenis “russet”. Ada sesetengah pula memasak
dengan menggunakan cendawan kering Cina/Jepun. Penggunaan
cendawan segar sebaiknya dihindari kerana rasanya akan berbeza. Ada juga yang
mencampurkan rebung dan cendawan. Cili hijau yang digunakan biasanya dimasak
terlebih dahulu setelah dipotong. Penggunaan cili hijau adalah pengaruh
daripada Melayu sedangkan bahan asal masakan ini sendiri adalah masakan Cina.
Menurut Puan Rohaida, anak
dara dalam kalangan masyarakat Baba dan Nyonya pada zaman dahulu wajib
mengetahui masakan ayam pongteh untuk berkahwin. Beliau merupakan pemilik dan pengasas
kafe Aida Rich Cafe yang menyediakan makanan masyarakat Baba dan Nyonya. Puan
Rohaida mendapat idea untuk membuka kafe disebabkan hendak mengekalkan warisan
tersebut kerana nenek moyang beliau berketurunan Baba dan Nyonya selain menjadi
penjual makanan Baba dan Nyonya yang halal. Untuk memasak ayam pongteh, sediakan
bahan-bahannya termasuklah setengah ekor ayam yang telah dikerat dalam tujuh ke
lapan bahagian kemudian dicuci bersih dan ditoskan, sepuluh biji bawang merah
dan enam ulas bawang putih dikisar halus untuk menaikkan lagi rasa.
Selepas itu, pes taucho
sebanyak satu per tiga, lapan ke sepuluh kuntum cendawan “shittake” segar yang
telah direndam, dua biji kentang yang telah dikupas dipotong empat setiap satu
dan rendam, untuk lagi lazat satu camca besar kicap pekat dan kicap cair atau
secukup rasa, tidak lupa juga gula untuk rasa manis dan cili merah dan hijau
yang telah dipatah-patah untuk rasa pedas. Langkah pertama yang kita perlu lakukan ialah
memanaskan minyak dalam periuk, tumis bahan kisar halus sehinggan harum,
masukkan taucho, kacau dan masak sehingga terbit minyak, guna api kecil dan
kacau selalu. Masukkan ayam, gaul sehingga mesra dan biarkan ayam kecut. Tuang
air secukupnya dan dibiarkan mendidih.
Seterusnya, masukkan kentang
yang telah ditoskan, tambah kicap pekat, kiub pati ayam dan kicap cair letak
sedikit demi sedikit dahulu. Kacau dan biar mendidih dengan api sederhana
sehingga kentang setengah empuk. Tambah cendawan “shittake” yang telah ditoskan dan perah. Masak lagi
hingga kentang empuk. Tambah sedikit gula dan masak sehingga kuah pekat
sedikit. Rasa dan jika kurang masin, boleh tambah lagi kicap cair. Masak
sekejap dan matikan api. Akhir sekali, tabur hirisan daun sup, cili merah dan
hijau yang telah dipatah-patahkan untuk hiasan. Ayam pongteh enak dimakan
bersama nasi putih dan sambal belacan.
3.0 Metodologi Kajian
Kaedah kajian yang digunakan ialah menerusi sesi temu ramah bersama Puan
Rohaida selaku pemilik kedai Aida Rich Café yang menyediakan makanan Baba dan
Nyonya. Selain itu, kaedah soal selidik secara dalam talian yang mendapat
seramai 132 responden. Soalan pula terbahagi kepada soalan terbuka dan soalan
tertutup iaitu dari skala “ya” atau “tidak”.
4.0 Dapatan Kajian
Jadual 1: Taburan responden berdasarkan kaum
Jadual 1 menunjukkan taburan
responden berdasarkan kaum. Daripada 132 orang responden, seramai 107 orang
responden terdiri daripada kaum Melayu (81.1 peratus), sepuluh orang responden
terdiri daripada kaum Cina (7.6 peratus) responden daripada kaum India pula
terdiri daripada dua orang responden (1.5 peratus) dan 13 orang responden (9.8
peratus) lain-lain.
Jadual 2: Taburan responden yang mengetahui mengenai ayam
pongteh
Jadual 2 menunjukkan taburan
responden yang mengetahui mengenai ayam pongteh. Daripada 132 orang responden, seramai 103
orang (78 peratus) responden yang tidak mengetahui mengenai masakan ini dan 29
orang (22 peratus) mempunyai pengetahuan mengenai masakan ayam pongteh.
Jadual 3: Taburan sumber responden mengetahui mengenai ayam
pongteh
Jadual 3 di atas menunjukkan
taburan sumber responden mengetahui mengenai ayam pongteh. Daripada 132 orang responden, seramai 29
orang responden yang mengetahui mengenai masakan ini telah menjawab soalan
kajian ini. Soalan ini mempunyai pelbagai pilihan jawapan dan setiap responden
bebas untuk memilih jumlah jawapan. Lapan daripada 29 orang responden (27.6
peratus) mengetahui masakan ini melalui televisyen. Seramai 16 orang daripada
29 orang responden (55.2 peratus) mengetahui melalui keluarga manakala lima
orang (17.2 peratus) mengetahui melalui surat khabar. Responden yang mengetahui
melalui media sosial ialah sepuluh orang (34.5 peratus) dan dua orang responden
(6.9 peratus) memilih mengetahui dari lain-lain sumber.
Jadual 4: Taburan kesesuaian untuk dihidangkan kepada
pelbagai etnik
Jadual 4 di atas menunjukkan
taburan kesesuaian hidangan ayam pongteh ini untuk dihidangkan kepada
masyarakat pelbagai etnik. Soalan ini turut mempunyai 29 responden berikutan
hanya 29 orang yang mengetahui tentang hidangan ini. Daripada 29 orang
responden, seramai 27 orang (93.1 peratus) responden berpendapat hidangan ini
sesuai untuk dihidangkan dan dua orang
(6.9 peratus) tidak bersetuju hidangan ini dihidangkan kepada masyarakat
pelbagai etnik.
Jadual 5: Taburan pendapat responden mengenai makanan menyatupadukan
pelbagai kaum
Jadual 5 di atas menunjukkan
taburan pendapat responden mengenai makanan menyatupadukan pelbagai kaum. Daripada
132 orang responden, seramai 130 orang (98.5 peratus) responden berpendapat
makanan sememangnya mampu menyatupadukan pelbagai kaum. Namun begitu, dua orang
(1.5 peratus) tidak bersetuju akan hal ini.
Jadual 6: Taburan
sebab-sebab untuk menyokong jawapan soalan sebelum ini
Jadual 6 di atas menunjukkan
taburan sebab-sebab yang menyokong penyataan responden bahawa makanan mampu
menyatupadukan masyarakat pelbagai kaum. Daripada 130 orang responden yang
bersetuju makanan mampu memupuk perpaduan antara kaum, seramai 37 orang (28.5
peratus) responden bersetuju bahawa makan bersama-sama kaum lain dapat memupuk
perpaduan manakala 55 orang (42.3 peratus) berpendapat penerimaan terhadap
sesuatu makanan itu dapat memupuk perpaduan. Seramai 101 orang responden (77.7
peratus) berpendapat mereka dapat mengenali budaya kaum lain melalui makanan
dapat memupuk perpaduan dan terdapat enam orang (4.6 peratus) yang mempunyai
pendapat sendiri.
Jadual 7: Taburan sebab menafikan penyataan sebelum ini
Jadual 7 di atas menunjukkan
taburan sebab responden menafikan makanan sebagai pemupuk perpaduan antara
kaum. Daripada dua orang responden,
tiada yang berpendapat disebabkan perselisihan faham, namun untuk alasan ketidaksamaan
rasa dan selera, isu agama dan lain-lain sebab masing-masing diwakili oleh satu
undian (50 peratus).
Jadual 8: Taburan inisiatif
yang dipilih responden untuk promosi
Jadual 8 di atas menunjukkan
taburan inisiatif yang dipilih oleh responden untuk mempromosikan makanan
tradisi. Daripada 132 orang responden, seramai 81 orang (61.4 peratus)
responden memilih media sosial sebagai medium untuk promosikan manakala 53
orang (40.2 peratus) memilih untuk mengikankan di televisyen. Seramai 110 orang
responden (83.3 peratus) bersetuju bahawa festival makanan dapat mempromosikan
makanan tradisi dan 48 responden (36.4 peratus) turut memilih untuk menjadikan
makanan tradisi sebagai sajian ketika program. Seramai 38 responden (28.8%)
bersetuju bahawa mempromosikan kepada keluarga dan rakan akan berjaya untuk
menghebahkan makanan tradisi dan enam responden (4.5 peratus) mempunyai
pendapat sendiri.
5.0 Kesimpulan
Ayam pongteh yang merupakan makanan tradisi
bagi etnik Baba dan Nyonya. Berdasarkan
kajian ini, perpaduan kaum melalui masakan ayam pongteh membawa kepada perkara
positif.
Rujukan
Khoo May Hwa, Judy Tam Shu Mee. (2008). Masakan
Nyonya Melaka. Kuala Lumpur: Utusan Publications.
Tan, Chee Beng. (1988). The Baba
of Melaka. Petaling Jaya, Selangor: Pelanduk Publications.
Tentang Melaka dan Kebudayaan. Diakses dari http://www.melaka.gov.my/ms/tentang-melaka/tentang-melaka/kebudayaan.
Masyarakat Baba Nyonya
di Melaka Bandaraya Bersejarah.
Diakses dari http://melakadaily.com/baba-dan-nyonya-di-melaka.
No comments:
Post a Comment