Zainudin MZ, Celine Yap Yung
Leuk, Tea See Nai, Siti Maisarah Kepli,
Nurul Ain Shafiza Azman, Nor
Azwani Azizan
1.0 Pengenalan
Perkahwinan bermaksud perjanjian yang
disetujui antara dua manusia lain jantina yang diiktiraf pihak berkuasa dari
segi undang-undang mahupun agama yang dianuti. Di Malaysia, kita mempunyai tiga
kaum yang berbeza adat resam perkahwinan
mereka. Kaum Melayu, Cina dan India mempunyai adat yang berbeza-beza dalam
upacara perkahwinan mereka. Oleh itu, kajian ini membincangkan antara-antara
perbezaaan adat yang diamalkan oleh setiap kaum yang ada di Malaysia.
1.1 Objektif
Kajian
Antara objektif kajian ini adalah untuk
mengenal pasti perbezaan adat resam perkahwinan pelbagai kaum dan pandangan
pelbagai lapisan masyarakat terhadap adat resam perkahwinan pelbagai kaum.
Objektif kajian seterusnya adalah mengkaji pendapat masyarakat kini mengenai
kewajaran mengamalkan adat perkahwinan yang diwarisi secara turun-temurun di
samping mengenal pasti kebaikan atau keburukan pengamalan adat resam
perkahwinan terhadap individu dan masyarakat.
2.0 Sorotan Kajian
2.1 Perkahwinan
Menurut Ustazah Maznah Daud (2016) dalam
majalah Anis, beliau mengatakan bahawa anak perempuan adalah tanggungjawab dan
amanah bagi ibu dan ayah selagi mana belum berkahwin. Melalui pernikahan amanah
itu bertukar tangan kepada suami. Jadi, permudahkanlah urusan calon suami
dengan menetapkan pendirian sebelum berkahwin. Mengadakan majlis walimah untuk
pernikahan sepasang pengantin merupakan anjuran dan sunnah Rasulullah saw
kerana dengan adanya majlis walimah, sesuatu perkahwinan itu boleh diumumkan
kepada khalayak, demikian juga para tetamu undangan boleh menghadirinya.
Perkahwinan dalam masyarakat Cina merupakan
satu titik tolak yang membawa perubahan besar dalam kehidupan mereka.
Perkahwinan penting untuk mengekalkan institusi keluarga dan melaluinya keturunan
nenek moyang dapat diteruskan daripada satu generasi kepada generasi yang lain.
Dalam masyarakat Cina, sesuatu perkahwinan itu dirancang dan diatur
sebaik-baiknya. Mengikut kepercayaan mereka juga, pasangan yang berkahwin tanpa
mengikut aturan adat dianggap tidak sah. Terdapat dua bentuk perkahwinan yang
diamalkan oleh mereka iaitu eksplisit iaitu perkahwinan yang diatur samada oleh
ibu bapa atau orang tengah (moi-ngin) dan implisit iaitu perkahwinan di
mana kedua-dua lelaki dan perempuan diberi kebebasan untuk memilih pasangan
masing-masing. Pada asasnya adat resam perkahwinan masyarakat Cina merangkumi
peringkat merisik, meminang, bertunang dan majlis perkahwinan.
Masyarakat India juga kaya dengan ciri-ciri
kebudayaan mereka dan masih mengekalkan kebudayaan tersebut sehingga kini. Adat
resam perkahwinan yang diamalkan oleh masyarakat India mempunyai banyak
persamaan dengan kebudayaan masyarakat Melayu.
2.2 Peminangan dan Majlis Perkahwinan
Lamaran atau pertunangan disyariatkan oleh
Islam. Bagi pasangan yang ingin mendirikan rumah tangga adalah digalakkan
supaya mereka bertunang terlebih dahulu. Peminangan atau lamaran boleh
dilakukan oleh calon suami atau wakilnya atau oleh calon isteri atau wakilnya.
Pinangan boleh dilakukan kepada semua wanita melainkan mereka yang diharamkan.
Menurut buku Perkahwinan oleh Sulaiman Endut (2009), wanita yang diharamkan
untuk meminang iaitu tunangan orang, wanita yang kematian isteri dan wanita
yang sedang beridah. Perkahwinan adalah suatu ibadat. Justeru itu, perkahwinan
mestilah mengikut hokum dan syarat seperti yang telah ditetapkan oleh syarak.
Syarat-syarat bagi perkahwinan mengikut syarak dikenali sebagai Rukun Nikah.
Walimah ursyi iaitu kenduri kahwin
adalah satu tuntutan syariah. Walimah itu adalah jamuan agama, bukannya suatu
upacara adat atau budaya semata-mata malah jamuan itu adalah tuntutan agama.
Bagi masyarakat kaum Cina, hari perkahwinan
akan dilangsungkan setelah setahun bertunang atau mengikut tempoh yang
dipersetujui oleh kedua-dua belah pihak. Sebelum tiba hari perkahwinan,
sekiranya terdapat kematian dalam kalangan ahli keluarga bakal pengantin,
perkahwinan itu mesti ditangguhkan pada tahun hadapan ataupun selama seratus
hari. Adalah tidak manis mengadakan perkahwinan sewaktu orang lain sedang
berkabung kesedihan. Pada hari perkahwinan tersebut pengantin perempuan dan
lelaki dihias indah. Masyarakat Cina pada masa dahulu memakai
pakaian pengantin yang diperbuat daripada kain sutera dan disulam benang emas.
Kemudian setiap pakaian dihias dengan pelbagai aksesori. Baju pengantin
sebaik-baiknya bewarna putih, merah atau kuning. Adalah dilarang memakai baju
hitam, biru dan kelabu kerana dipercayai warna-warna tersebut melambangkan
kematian dan kesedihan.
Seterusnya pengantin lelaki akan bertandang ke
rumah pengantin perempuan dan pada masa itulah pengantin lelaki dan perempuan
akan duduk bersama buat kali pertama. Mereka akan diiringi oleh pengiring
masing-masing. Dalam masyarakat Cina juga, upacara meminum teh
sangat penting dan masih diamalkan. Ia merupakan tradisi masyarakat Cina yang
mempunyai maksud yang tersendiri.
Adat ini melambangkan penerimaan pasangan
pengantin terutamanya si isteri dalam keluarga suami di samping bertujuan untuk
mengeratkan hubungan kekeluargaan. Dalam upacara ini pasangan pengantin akan
memberi teh yang disediakan kepada saudara mara pihak lelaki.
Di Malaysia, majlis perkahwinan masyarakat
India dijalankan oleh pedanda. Pedanda memulakan upacara perkahwinan dengan
sembahyang memohon restu kepada Tuhan supaya perkahwinan berjalan lancar tanpa
apa-apa halangan. Dulang berisi atchatai dibawa
kepada hadirin. Atchatai ialah beras
yang dicampur kunyit serta bunga yang ditaburkan diatasnya.
Beras ini digunakan untuk merestui pengantin
sewaktu upacara mengikat thaali
berlangsung. Pedanda akan menyerahkan thaali kepada pengantin lelaki.
Sebaik sahaja diarahkan oleh pedanda, pengantin lelaki akan mengikat thaali pada leher pengantin perempuan.
Thaali hendaklah menyentuh dada dan benang suci akan disimpul sebanyak tiga
kali.
Sewaktu upacara ini berlangsung, atchatai
akan ditaburkan ke atas pengantin sebagai tanda restu. Seterusnya pengantin
akan bertukar kalungan bunga yang dipakai sebanyak tiga kali. Selepas itu
pengantin lelaki akan memegang tangan pengantin perempuan dan mengelilingi api
sebanyak tiga kali.
3.0 Metodologi Kajian
Dua puluh lima borang
soal selidik telah diedarkan kepada responden. Melalui soal selidik ini dapat diketahui
sejauh mana pendapat dan pengetahuan mereka mengenai adat perkawinan. Seterusnya, melakukan kajian melalui
perbualan dengan rakyat setempat. Sesi temu bual dengan masyarakat
setempat telah dijalankan khususnya mengenai adat perkahwinan kaum Melayu.
4.0 Hasil Kajian
Melalui soal selidik yang telah dijalankan,
dalam keseluruhan dua puluh lima responden yang terdiri daripada tujuh orang
lelaki dan lapan belas golongan wanita, ramai yang berpendapat bahawa umur yang
bersesuai untuk berkahwin adalah dua puluh lima tahun kerana umur tersebut
tidaklah terlalu muda atau terlalu tua. Mereka turut mempunyai perspektif
bahawa golongan yang berumur dalam linkungan dua puluh lima tahun ialah
individu yang berfikiran matang.
Terdapat dua puluh responden yang pilih untuk
berkahwin mengikut adat atau tradisi perkahwinan turun-temurun seperti adat
merisik, bertunang, meminang, akad nikah, bersanding, makna beradab, malam
berinai, tepung-tawar serta
mandi bunga. Ada juga responden yang menegaskan bahawa mereka akan berkahwin
mengikut adat perkahwinan turun-temurun dengan syarat sesuatu adat tersebut
tidak melanggar ajaran atau syariat Islam. Ramai yang memilih untuk berkahwin
mengikut adat perkahwinan turun-temurun kerana adat ini merupakan tradisi yang
telah lama diamalkan oleh keluarga di samping dapat mengekalkan tradisi
turun-temurun ini.
Selain itu, kesemua dua puluh lima responden
memilih untuk menjemput kenalan mereka yang berlainan kaum dan bangsa ke majlis
perkahwinan mereka. Hal ini adalah sebab tindakan tersebut dapat mengeratkan
hubungan silaturahim antara kaum selain memupuk semangat perpaduan. Di samping
itu, ada juga responden yang berpendapat bahawa tindakan mempelawa kenalan
berlainan kaum ke majlis perkahwinan turut membolehkan seseorang untuk
memperkenalkan adat bangsa sendiri kepada bangsa lain.
Ramai responden yang berpendapat bahawa adat
perkahwinan turun-temurun mempunyai lebih banyak kebaikan daripada keburukan.
Antara kebaikannya adalah dapat mengekalkan tradisi dan keunikan adat
perkahwinan yang telah diwarisi sejak turun-temurun ini. Seterusnya, pengekalan
dan pengamalan adat perkahwinan ini turut melambangkan identiti sesebuah kaum
serta sebagai satu usaha untuk memastikan generasi akan dating dapat mengetahui
dan seterusnya mengamalkan adat perkahwinan ini.
Mengikut pandangan sesetengah responden,
keburukan berkahwin mengikut adat adalah kos perkahwinan. Contohnya adalah membebankan pihak lelaki untuk memenuhi
permintaan mas kahwin yang terlalu tinggi. Ada juga yang berpendapat bahawa
pengamalan adat perkahwinan turun-temurun seolah-olah menyekat kebebasan
generasi kini yang mempunyai fikiran dan pandangan sendiri. Akhir sekali,
terdapat responden yang menyuarakan pendapat bahawa sesetengah adat perkahwinan
ini adalah bertentangan dengan ajaran dan agama Islam.
5.0 Kesimpulan
Perkahwinan merupakan satu titik tolak yang
membawa perubahan terbesar dalam kehidupan seseorang individu. Perkahwinan
penting untuk mengekalkan institusi sebuah kekeluargaan dan melaluinya
keturunan nenek moyang dapat diteruskan daripada satu generasi kepada generasi
yang lain. Melalui kajian ini, kita dapat mengenal pasti perbezaan adat resam
perkahwinan dalam kaum Melayu. Kadang kala, berlakunya kekeliruan berkenan adat
kaum Melayu yang dapat mencetuskan perbalahan antara ahli keluarga yang ingin
mengadakan majlis perkahwinan. Seterusnya, dapat mengenal pasti pandangan
pelbagai lapisan masyarakat terhadap adat resam perkahwinan dalam kaum Melayu.
Selain itu, boleh mengkaji pendapat masyarakat kini mengenai kewajaran
mengamalkan adat perkahwinan yang diwarisi secara turun temurun. Kemudian,
dapat mengenal pasti kebaikan dan keburukan adat resam perkahwinan terhadap
individu dan masyrakat.
Rujukan
Sulaiman Endut.
(2009). Perkahwinan. Siri Minda Utusan.
Zulkifly Bin
Muda. (2013). Perkahwinan. Yayasan
Islam Terengganu.
Ustazah Maznah
Daud. (November 2016). Majalah Anis. Galeri Ilmu Sdn.Bhd.
Shuib Sulaiman.
(2012). Indeks Prestasi Keluarga. Selangor: PTS Islamika Sdn Bhd.
http://pengajianmalaysiadls1b.blogspot.my/
http://perkahwinandimalaysia.blogspot.my/2010/10
http://zahirzainudin.blogspot.my/2015/04/perkahwinan-campur-antara-kaum-Melayu.html
Thankyou for sharing :)
ReplyDelete