Wednesday, March 04, 2015

Cabaran berniaga Pakcik Osman








Pakcik Osman kecewa. Air mukanya tidak lagi menunjukkan keceriaan seperti selalu. Senyumnya sudah pun tawar. Gerai makan yang diusahakan bersama isterinya tiga tahun lalu sudah ditutup. Tapak perniagaan pasar tani di RTC Melaka tidak lagi menjadi lubuk rezeki Pakcik Osman. Kawasan tersebut akan menjadi kawasan parkir untuk pelanggan RTC dan orang ramai.

“Bermula dengan pendapatan harian RM16, saya kini boleh dapat RM600 hingga RM700 sehari”.

Pakcik Osman mengeluh. Kini dia sudah tidak ada tempat berniaga.

Semasa saya menemuinya berhampiran gerai makan, dia sedang menunggu lori untuk memunggah semua perkakas memasak. Kalau tidak disegerakan, mungkin dirampas kerana notis arahan telah pun dikeluarkan.

Pakcik Osman tidak menyertai mana-mana persatuan usahawan, saya rasa sukar baginya untuk membuat rayuan atau mencari tempat gentian dalam masa terdekat. Dia harus menempuh cabaran bisnes bersama isterinya. buat masa terdekat dia belum memutuskan untuk berniaga kerana hendak menenangkan fikiran.

Ketika bisnes Pakcik Osman tengah maju, gerai makannya sentiasa sesak. Pelanggan yang sudah tahu menu masakan akan memenuhi gerainya pada waktu makan tengah hari. Saya juga suka dengan laksa utara yang disediakan.

Kebanyakan pelanggan terdiri daripada pelajar institusi pengajian tinggi di sekitar Jalan Hang Tuah di samping kakitangan RTC Melaka dan orang ramai. Walaupun kecil, gerai makannya sentiasa penuh setiap hari.

Kisah kejayaan tiga tahun lalu tidak akan berulang lagi. Pakcik Osman perlu berani meneroka peluang di tempat lain. Dia mesti bersedia menerima risiko dalam perniagaan kerana sebagai usahawan kecil-kecilan, dia perlu belajar selok-belok berniaga supaya lebih banyak ilmu yang akan diperolehi.

Kepada Pakcik Osman, saya ucapkan selamat maju jaya, Insya Allah rezeki Allah swt amat banyak. Berusaha dan berikhtiarlah supaya Pakcik Osman akan mendapat kesejahteraan hidup di dunia dan akhirat.



No comments:

Post a Comment