Saturday, December 11, 2010

Cara menggunakan maklumat

Kita selalu mendengar orang berkata ‘information is power.’ Ada yang bersetuju 100 peratus dan da yang tidak bersetuju. Pada saya, kenyataan ini sebahagiannya boleh diterima.

Pengetahuan merupakan potensi kuasa. Pengetahuan bertukar menjadi kuasa apabila digunakan. Jika disimpan dan terperap, ia tidak dapat memberi sebarang makna. Ada juga tokoh-tokoh dalam sains dan pendidikan yang memberi pengajaran kepada kita apa yang dikatakan ‘pengetahuan adalah kuasa.’

Einstein pernah ditanya berapa kaki ada dalam satu batu. Dia menjawab tidak tahu, ‘Kenapa saya harus memenuhi akal saya dengan fakta yang boleh saya dapati dalam mana-mana buku rujukan dalam masa dua minit?’

Henry Ford juga pernah ditanya oleh akhbar Chicago Tribune tentang tarikh berlaku Perang Revolusi, siapakah Benedit Arnold dan soalan-soalan lain sehingga dia naik berang. Lalu akhbar berkenaan memanggilnya sebagai jahil. Henry Ford menjawab, ‘Saya tidak tahu jawapannya kepada soalan-soalan tersebut tetapi saya boleh mencari orang yang tahu jawapannya dalam masa lima minit.’

Einstein dan Henry Ford mengajar tentang lebih baik menggunakan minda untuk berfikir daripada menggunakan sebahagian gudang menyimpan maklumat.

No comments:

Post a Comment