Friday, December 03, 2010

Sekolah pondok, Melayu dan Sikh, SKT

Sekolah pondok

Haji Azmani, seorang jurujual kereta melambai tangan ke arah saya sebaik sahaja ternampak saya berjalan keluar dari bilik pameran kereta. Saya baru sahaja keluar dari kaunter untuk mendaftarkan kereta bagi disenggarakan. Sambil bertanya khabar, kami memulakan perbualan dengan bercerita mengenai beberapa jenis kereta baru yang dilancarkan. Kia, Hyundai, Honda, Toyota, Proton dan Perodua, semuanya jadi bahan cerita.

Kami melompat dari satu topik ke topik lain dan akhirnya topik berkaitan cuti sekolah anak-anak. Saya mengenali Haji Azmani apabila membeli kereta baru melalui khidmatnya. Beliau mempunyai empat orang anak dan seorang sahaja lagi yang masih bersekolah. Saya tanya masa cuti sekolah ini, apa yang anaknya buat? Dia kata sudah dihantar ke sekolah pondok di Muar. Bayarannya RM200 sebulan. Haji Azmani sudah agak berumur dan anak-anaknya semua sudah besar. Anak sulung bekerja dan menetap di Nilai, Seremban. Anak kedua telah bekerja dan duduk bersamanya. Anak ketiga baru tamat belajar bidang kejururawatan dan masih menunggu panggilan untuk bekerja. Anak keempatlah yang dihantar ke sekolah pondok.

Agak menarik apabila mengetahui ibu bapa mengisi masa lapang cuti anak-anak dengan menghantar mereka ke sekolah pondok. Biasanya kita hanya dengar anak-anak dihantar ke program ‘Summer Camp’ bagi dua tiga hari dengan bayaran lebih RM200. Haji Azmani berkata dia menghantar anak bongsunya supaya boleh mendalami agama, membetulkan bacaan al-quran dan belajar adab dan akhlak yang mulia. Insya Allah, sekolah pondok akan kembali mendapat tempat di hati ibu bapa yang mahu melihat anak-anak mandapat ilmu agama yang terbaik.

Melayu dan Sikh

Selepas selesai servis kereta, saya menuju ke arah pasar raya besar terkenal untuk membeli barang. Sebaik sahaja melangkah masuk ke pasar raya ini, saya mencapai sebiji raga untuk isi barangan yang akan dibeli. Beberapa langkah berjalan, saya mendengar suara orang lelaki memekik dan mula melihat di sekitar. Pengunjung pasar raya memandang ke penghadang masuk dan saya mula bergerak ke arah suara berkenaan. Sebaik sahaja menjenguk apa yang berlaku, saya lihat seorang lelaki Melayu sedang mencekak kolar baju biru pekerja pasar raya itu yang berbangsa Sikh. Antara ayat yang jelas saya dengar ialah ‘Orang lain you boleh buat, dengan saya jangan main-main.’ Saya lihat muka lelaki Melayu ini sangat beremosi, marah dan geram. Saya memandang lelaki Sikh dan dia nampak gugup namun masih dapat menahan emosi. Dia juga dalam keadaan pasif dan tidak melawan. Kelihatan sedikit senyum. Lelaki Melayu tadi masih mendukung anak ketika melepaskan kata-kata marahnya, nasib baik anaknya tidak menangis.

Di belakangnya pula menyampuk seorang lelaki Melayu yang agak berumur (mungkin ayah lelaki tadi), juga sedang mendukung seorang kanak-kanak (barangkali cucunya). Dia juga mengeluarkan kata-kata yang menyakitkan telinga. Antaranya ‘Panggil orang oi..oi..oi, macam kita tidak ada nama.’ Marah sungguh dua beranak ini terhadap pekerja Sikh. Pada masa yang sama dua orang petugas wanita cuba meredakan keadaan dengan mententeramkan dua lelaki Melayu berkenaan. Seorang petugas wanita yang berbadan besar meminta kedua-dua lelaki Melayu itu beredar manakala seorang lagi yang lebih kurus cuba menenangkan lelaki Sikh yang masih terkejut dan gugup. Dia bercakap dengan sopan mengharapkan pekerjanya itu faham dan dapat menggunakan bahasa dengan lebih berhemah pada masa depan apabila berhadapan dengan pengunjung.

Saya fikir kedua-dua lelaki Melayu ini tidak patut bertindak keterlaluan sambil mendukung anak dan cucu masing-masing. Jika tersinggung pun, adalah lebih baik menggunakan pendekatan yang sesuai. Jika ada kecederaan ke atas pekerja Sikh itu, pihak pengurusan pasar raya wajar membuat laporan polis untuk mendidik pengunjung Melayu berkenaan supaya tidak mengambil tindakan sendiri. Banyak saluran yang boleh dibuat seperti memaklumkan kejadian kepada pengurusan pasar raya, menegur dengan baik perlakuan pekerja itu ataupun lupakan saja kerana wujud perbezaan budaya dan cara komunikasi di sini.

Kisah ini mengingatkan saya kepada satu slot dalam filem Seniman Bujang Lapok apabila Sudin memanggil pengawal keselamatan berbangsa Sikh dengan panggilan ‘Oi’. Lalu ditegur oleh pengawal keselamatan itu dan diiyakan oleh Ramli dengan rumusan: bahasa menunjukkan bangsa.

Dalam kes di pasar raya ini, adakah kedua-dua Melayu dan Sikh itu berbahasa?

SKT

SKT adalah singkatan bagi Sasaran Kerja Tahunan. Selepas beredar dari pasar raya besar, saya menuju ke pejabat dengan harapan dapat menyelesaikan beberapa kerja. Apabila membaca e-mel, salah satu maklumat yang saya dapat ialah keperluan untuk mengisi SKT bagi tahun 2011. Saya pun mencongak-congak apa yang perlu dibuat pada tahun depan.

Itu SKT di pejabat, bagaimana pula SKT di rumah? Apa sasaran kerja untuk rumah tangga kita? Berapa banyak belanja hendak diperuntukkan, berapa banyak pula tempat yang hendak pergi, peruntukan untuk adik-beradik yang hendak berkahwin, buat kenduri-kendara dan macam-macam lagi. Makna kata, SKT dalam rumah tangga sama penting dengan SKT di pejabat. Bezanya di pejabat, bos akan melihat SKT kita tetapi dalam rumah tangga, pak mentua dan mak mentualah yang akan menilai SKT ini. Kalau rumah tidak ada kerusi sofa, meja makan, bilik tidak ada katil, berapa mereka akan bagi markah: 40, 70 atau 80 peratus? Kalau cucu mereka tidak cemerlang dalam peperiksaan, berapa pula mereka hendak bagi?

Kalau macam itu, tak payahlah SKT dalam rumah tangga!

No comments:

Post a Comment