Sunday, May 22, 2022

Semangat belajar



Beberapa tahun lalu saya mengajar seorang remaja lelaki untuk membaca. Umurnya mencecah 16 tahun dan sangat berminat dengan kerjaya polis. Saya mengajarnya membaca bermula dari kenal huruf hingga dapat membaca karangan yang panjang. 

Selepas itu saya tidak lagi mendengar cerita anak muda ini namun gambar saya mengajarnya membaca masih ada dalam simpanan saya.

Anak muda ini ingin belajar tetapi nasibnya kurang baik dalam pendidikan. Hari ini, tanpa pendidikan, agak sukar mendapat pekerjaan yang baik. 

Salah satu jalan keluar ialah belajar membuat bisnes dan dedahkan diri pada ilmu keusahawanan kerana ramai orang yang tidak begitu cemerlang dalam pendidikan tetapi boleh menjadi usahawan yang boleh pula memberi gaji kepada ramai orang yang berpendidikan.



No comments:

Post a Comment