Friday, January 10, 2020

Rencana hidup 2020







Permulaan tahun baru 2020 dibayangi pelbagai kisah dan cerita yang menggelisahkan. Sengketa dan mala petaka alam silih berganti membayangi cabaran besar tahun ini.

Di sebalik keghairahan sambutan bunga api dan sorak-sorai gembira tengah malam 31 Disember 2019, perjalanan tahun 2020 belum tentu segembira rakyat Malaysia melihat letusan dan letupan bunga api di angkasa raya Kuala Lumpur.

Bagi kita yang dapat merasai fajar dan sinaran matahari 1 Januari 2020, Allah swt masih sayangkan kita dan memberi rahmat untuk beramal ibadah. Allah swt mahukan kita melihat dunia sebagai tempat subur untuk melaksanakan kewajipan sebagai hambaNya. Kehidupan yang kita lalui sama ada 10 tahun, 20 ataupun 50 tahun, bukannya untuk bersuka-ria, sebaliknya untuk kita mengejar taqwa.

Ingatan terhadap hidup dunia yang bersifat sementara dan mengutamakan taqwa kerap dinyatakan secara tegas dalam al-quran.


"Dan tidaklah kehidupan dunia ini selain daripada main-main dan senda gurau belaka. Dan sungguh negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa, maka tidakkah kamu memahaminya". (Surah Al-An'am ayat 32)

"Dan tidaklah kehidupan dunia ni melainkan senda gurau dan main-main. Dan sesungguhnya akhirat itulah yang sebenarnya kehidupan kalau mereka mengetahui". (Surah Al-Ankabut ayat 64)

"Sesungguhnya kehidupan dunia hanyalah permainan dan senda gurau. Dan jika kamu beriman serta bertaqwa, Allah akan memberikan pahala kepadamu dan Dia tidak akan memnita harta-hartamu". (Surah Muhammad ayat 36)


Apakah pilihan yang kita ada untuk mengelak daripada menidakkan peranan taqwa dalam meneruskankehidu pan? Hanya orang yang enggan tunduk dan menerima mesej ilahi ini akan memperkecil dan memperlekeh kehidupan akhirat yang diberikan kepada orang bertaqwa.

Saban tahun juga kita melihat dan membaca senarai orang kaya. Kekayaan harta adalah lambang kesenangan hidup, kemewahan, status, penting dan berpengaruh. Hidup sebagai orang kaya sudah pasti berada dalam lingkungan kemewahan. Namun, kesenangan yang diperoleh hanyalah memperdaya.


"Kehidupan dunia hanyalah kesenangan (al-mataa') yang memperdaya (al-ghuruur)".
(Surah Ali Imran ayat 185)


Melihat kembali tahun 2019, ada rakan dan sahabat kita yang telah berubah keadaan hidup mereka. Barangkali ada yang semakin sihat, kerap bersenam dan kembali mengekalkan bentuk badan yang praktikal. Namun ada juga yang sudah mula menelan ubat pahit setiap hari kerana bacaan gula dalam darah yang mulai meningkat, mula menelan ubat mengurangkan paras kolestrol dan ada yang mula berkira-kira untuk berjumpa doktor pakar dalam tempoh tiga bulan.

Kehadiran pagi 1.1.2020 juga bermaksud umur fizikal semakin bertambah tetapi belum tentu menambahkan umur biologi. Ada yang berumur 94 tahun tetapi fizikal dan mental umpama 54 tahun tetapi ada berumur 40 tahun namun sudah tidak larat lagi menanggung derita fizikal kerana pelbagai jenis penyakit dalam badan.

Hati yang tenang dan tenteram akan redha dengan takdir yang menentukan setiap peristiwa kerana tiga perkara tidak dapat dielakkan iaitu ajal, jodoh dan rezeki. Ketiga-tiganya tidak dapat diketahui dengan tepat, tidak dapat ditolak dan tidak dapat dijemput tanpa masanya.

Oleh kerana masa hadapan tidak dapat dijangka, kita perlu merancang dan berdoa. Kekuatan utama untuk mencapai sasaran tahun 2020 adalah doa kerana doa akan menarik rasa kasih dan sayang Allah swt.

Contohnya, jika kita mahu selesaikan hutang kad kredit, banyakkan berdoa, solat hajat, solat dhuha dan sedekah yang berterusan. Keterikatan hati dengan talian hayat Allah swt ini membuka ruang kepada rezeki yang tidak disangka-sangka dalam pelbagai bentuk dan saluran. Minta sahaja apa yang hendak diminta sama ada rezeki dalam bentuk wang tunai, projek yang lebih banyak dan harta yang mencukupi.

Selepas itu berusaha dan bertawakkal sepenuh hati.

Saban hari orang mengeluh kerana barang-barang naik harga. Gaji yang diperoleh habis digunakan untuk membayar perbelanjaan rumah dan keluarga tanpa ada baki. Simpanan sendiri tidak pernah ada kerana perlu membayar lebih. Inilah cabaran besar tahun 2020 kerana pendapatan tidak meningkat sedangkan belanja bertambah dengan cepat. 

Jika ada bantuan dari kerajaan, ia dalam bentuk subsidi dan galakan mengurangkan belanja. Pemberian wang bantuan hidup, penyediaan pengangkutan awam yang canggih dan kemudahan berniaga menjadikan keluarga memiliki wang simpanan. Namun ia perlu digandakan supaya keluarga tidak terbeban dengan tekanan hidup dan penyakit.

Malaysia, sebuah negara yang sedang menuju sebuah masyarakat berpendapatan tinggi, sedang giat dengan pelbagai pelaburan dalam dan luar negara. Aktiviti ekonomi yang rancak merentas semua kawasan dan menggesa setiap orang untuk bekerja dan berusaha mencari pendapatan. Jika duduk dan diam, ia akan ditinggalkan. Pencarian wang ringgit dan harta ini menjadikan masyarakat lupa kepada tugas hakiki yang sepatutnya diberi tumpuan.


"Dan tidak Aku menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepadaKu". (Surah Az-Zariyat ayat 56)


Inilah tujuan hidup dan tindakan akhir kehidupan kita. Bekerja siang dan malam seharusnya melalui laluan dan prespektif ketuhanan supaya memberi manfaat kepada diri sendiri, keluarga dan masyarakat.

Perspektif tujuan hidup kerana bermatlamat Allah swt dapat meleraikan masalah hidup yang kusut-masai dan sukar diselesaikan. Di akhirat juga dapat membebaskan diri dan keluarga dari azab api neraka.


"Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu, penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, keras dan tidak menderhaka kepada Allah apa yang diperintahkanNya kepada mereka dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan". (Surah At-Tahrim ayat 5)


Meletakkan persepktif ketuhanan dalam merangka azam dan matlamat dapat menyelamatkan masa dan tenaga kita setiap masa kerana kita tidak tahu bila masanya ajal akan datang menemui kita. 

Pada hari ini, kematian dilihat tidak mengenal masa, usia dan keadaan. Ada orang yang kali terakhir kita lihat sentiasa senyum dan ceria pada sebelah pagi, namun pada sebelah petangnya sudah berada di hospital dan malamnya telah meninggal dunia.

Begitu mudah kematian datang kepadanya.

Bersedia dan merancang untuk hari akhirat yang pasti tidak merugikan apa-apa. Bersedia dengan amal soleh supaya kita menghadapnya dengan hati yang bersih.


"(Iaitu) pada hari (ketika) harta benda dan anak-pinak tidak berguna kecuali orang-orang yang datang menghadap Allah dengan hati yang bersih". (Surah Asy-Syu'raa ayat 88 hingga 89)


Kebahagiaan dan ketenteraman hati perlukan usaha dan insiatif yang berterusan. Hasil akhirnya adalah membawa amal soleh ketika bertemu dengan Tuhannya.


"Katakanlah (wahai Muhammad): Sesungguhnya aku hanyalah seorang manusia seperti kamu, diwahyukan kepadaku bahawa Tuhan kamu hanyalah Tuhan Yang Satu, oleh itu sesiapa yang percaya dan berharap akan pertemuan dengan Tuhannya, hendaklah dia mengerjakan amal yang soleh dan janganlah mempersekutukan sesiapapun dalam ibadat kepada Tuhannya". (Surah Al-Kahfi ayat 110)


No comments:

Post a Comment