Sunday, January 19, 2020

Pelbagaikan jenis penyedut minuman






Setelah straw plastik tidak digalakkan penggunaannya di restoran dan kedai makan, pelbagai idea diutarakan sebagai ganti penyedut minuman plastik itu. Idea-idea ini kebanyakannya menyasarkan tekologi hijau sebagai penyelesaian.

Antara idea ini adalah serai, kercut, kertas kitar semula, kaca, agave (tumbuhan kaktus), mee kering, rumpai laut, buluh, besi dan silikon.

Di Vietnam, terdapat idea yang mesra alam iaitu menggunakan rumput liar 'gray's sedge'. Di negara kita ada juga warung yang menyediakan gelas minuman plastik yang tersedia sekali penyedut minuman.

Di seluruh dunia, terdapat keinginan yang kuat daripada orang ramai untuk mengurangkan penggunaan plastik seperti tidak menggunakan beg plastik di pasar raya. Jika ada pun ia digantikan dengan beg plastik yang mudah terurai seperti dilakukan di pasar raya Mydin,

Pengguna yang mahukan beg plastik mereka perlu membayar 20 sen. Namun kebanyakannya membawa beg sendiri untuk mengisi barangan.

Perubahan sikap sesebuah masyarakat terhadap idea baru perlukan sedikit masa. Ia bermula dengan pertembungan idea baru dan amalan lama yang sudah berakar umbi dalam masyarakat. Penggunaan penyedut minuman plastik sudah lama. Seruan supaya meninggalkan amalan ini sangat sukar kerana kita belum biasa minum tanpa straw.

Pengusaha restoran makanan dan minuman menyambut baik saranan ini kerana mereka dapat mengurangkan kos operasi. Namun, pengunjung sudah tentu tidak selesa apabila minum dalam gelas tanpa straw. Jika diberi masa, masyarakat akan sedia menerima budaya baru ini dan tidak menghadapi masalah menggunakan penyedut minuman serai.

No comments:

Post a Comment