Tuesday, January 14, 2020

Keberkesanan program pembasmian kemiskinan di Brunei







Pembasmian kemiskinan di Brunei memberi tumpuan kepada kelompok miskin relatif yang diusahakan melalui pelbagai agensi. Antara faktor kemiskinan di Brunei adalah hilang pekerjaan, kehilangan ketua isi rumah dan pengangguran.

Di Brunei tidak terdapat Pendapatan Garis Kemiskinan yang khusus bagi menentukan tahap kemiskinan, namun dalam satu kajian pada tahun 2014 menyatakan purata pendapatan bagi sepuluh peratus isi rumah termiskin ialah B$994 sebulan. Anggaran perbelanjaan untuk sehari ialah sekitar B$30 hingga B$35 sehari.

Agensi yang terlibat secara langsung dalam pembasmian kemiskinan dan bantuan kebajikan di Brunei adalah Jabatan Pembangunan Masyarakat (Japem), Majlis Ugama Islam Brunei (MUIB) dan Yayasan Sultan Haji Hassanal Bolkiah (YSHHB). Ketiga-tiga agensi ini diuruskan secara profesional dan mempunyai kumpulan sasar masing-masing. Model pengurusan juga berbeza kerana penerima bantuan terdiri daripada pelbagai latar belakang.

Pertubuhan bukan kerajaan juga membantu agensi kerajaan dan institusi yayasan mengurangkan kemiskinan seperti Majlis Keselamatan Masyarakat (MKM), Society for Community Outreach and Training (SCOT), Projek Bina Ukhwah dan Katakijau Humanitarian Relief Support Group (KatakIjau). Institusi bank seperti BIDB dan syarikat korporat seperti DST turut melaksanakan program bantuan mereka sendiri.

Jabatan Pembangunan Masyarakat (Japem), Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan Brunei mempunyai skop perkhidmatan dan bantuan yang lebih umum dan meluas. Kumpulan sasar juga merangkumi kelompok miskin, orang susah, warga emas, kanak-kanak, kurang upaya dan yang ditimpa musibah.

Majlis Ugama Islam Brunei (MUIB), Kementerian Hak Ehwal Ugama Brunei yang bertanggungjawab menguruskan bantuan zakat kepada kumpulan yang dikenal pasti khususnya asnaf. Pelbagai program pembangunan dan keusahawanan diperkenal seperti Program Pengupayaan Asnaf Zakat (PROPAZ) yang dikategorikan sebagai Propaz-PPB, Propaz-Perantis, Propaz-Ziraah dan Propaz-Keusahawanan.

Yayasan Sultan Haji Hassanal Bolkiah (YSHHB) adalah entiti langsung daripada Kebawah Duli yang Maha Mulia Sultan Haji Hassanal Bolkiah yang membantu kelompok sasar melalui aktiviti pemerkasaan dan kebajikan. Fokus YSHHB adalah membantu penerima bantuan berdikari dan keluar dari kelompok miskin dengan menyalurkan dana untuk perniagaan, pendidikan dan pelbagai jenis bantuan. Pihak YSHHB juga menyediakan perkhidmatan intervensi seperti kelas tambahan kepada pelajar sekolah yang dikenal pasti dari latar belakang keluarga berpendapatan rendah.

Bagi mengetahui keberkesanan program dan impak bantuan perniagaan ke atas penerima bantuan dari Japem dan YSHHB, satu sesi temubual telah diadakan bersama tiga orang responden. Penerima bantuan ini terdiri daripada dua orang wanita dan serang lelaki. Temubual ini bagi mengenal pasti sejauhmana perubahan sosial dan ekonomi sebelum dan selepas menerim bantuan perniagaan. Antara aspek yang ditanya adalah mengenai transformasi hidup, pengumpulan aset dan peranan melibatkan diri dalam persatuan.

Responden pertama, Encik A, merupakan seorang peniaga perabot rehal dan kabinet rumah. Beliau menerima bantuan dari YSHHB dalam bentuk peralatan mesin sejak tahun 2017. Perniagaan yang diusahakannya telah bermula lebih awal lagi dengan membuat tongkat namun menukarkannya kepada produk sekarang kerana permintaan tongkat tidak begitu menggalakkan. Kini beliau mempunyai tiga orang pekerja dengan keuntungan bersih sehingga seribu ringgit sebulan. Beliau tinggal di Rancangan Perumahan Negara Meragang.

Responden kedua, Puan D, mengusahakan perniagaan biskut, jahitan dan kraf manik di Kampung Salambigar dan Kampung Selayun. Beliau menerima bantuan pembelian peralatan memasak dari YSHHB bagi menghasilkan lebih banyak kuih. Sebelum itu beliau penerima bantuan dari Japem bagi meringankan beban kewangan kerana menguruskan seorang anaknya yang dimasukkan ke rumah kebajikan Kanak-Kanak Cacat (KACA). Di sini beliau mendapat tahu tentang bantuan perniagaan yang disedakan oleh YSHHB bagi membantu perniagaan. Melalui perniagaan, beliau mampu menjana pendapatan sehingga B$3000 sebulan khususnya pada musim perayaan.

Responden ketiga, Puan J, pengusaha makanan di Berakas. Beliau menerima bantuan modal perniagaan peti ais sejuk beku dari YSHHB sejak awal tahun 2019. Sebelum itu beliau hanya menyimpan bahan mentah dan ayam di dalam peti ais yang kecil. Puan J memulakan perniagaan sendiri sejak tahun 2009 dengan menjual nasi katok dan ayam goreng dari rumah ke rumah di Berakas kerana mahu menampung perbelanjaan suami yang sering berkurangan. Gaji bulanan suaminya pernah berbaki hanya B$14 selepas ditolak semua perbelanjaan. Kini beliau mengusahakan masakan pizza, mee goreng dan ayam goreng.


Transformasi Sosial

Ketiga-tiga responden menyatakan sebelum ini mereka berhadapan dengan kesukaran kewangan untuk perbelanjaan keluarga.

Encik A berkongsi kesusahan hidup bersama keluarga kerana wujud persepsi negatif terhadap latar belakang beliau sebagai bekas penagih dadah dan pernah dipenjarakan selama lapan tahun. Oleh kerana tidak memiliki pekerjaan, beliau bergantung kepada pendapatan isteri yang bekerja di sebuah bank. Walau bagaimanapun penagihan dadah telah merosakkan pengurusan kewangan keluarga kerana perbelajaan digunakan untuk membeli dadah berbanding keperluan keluarga.

Selepas ditahan atas kesalahan dadah, beliau dimasukkan ke penjara selama lapan tahun. Beliau mendapat kemahiran membuat perabot semasa di penjara seterusnya mempraktikkan kemahiran tersebut selepas dibenarkan keluar. Mengenai bantuan modal perniagaan YSHHB, beliau mendapat maklumat berkenaan ketika wakil agensi tersebut memberi taklimat kepada banduan di penjara.

Selepas dibebaskan, beliau memulakan perniagaan tongkat namun bertukar kepada rehal dan kabinet rumah kerana permintaan yang lebih banyak daripada pelanggan. Bantuan perniagaan yang diterima dari YSHHB ialah peralatan mesin yang membantu mempercepatkan penghasilan produk perabot. Beliau juga melihat syarikatnya mula berkembang dan menggajikan tiga orang pekerja untuk membantunya menyiapkan tempahan yang semakin bertambah.

Kini, kehidupan Encik A telah banyak berubah. Pendapatan yang dijana melalui perniagaan perabot telah mengurangkan bebanan perbelanjaan harian dan bulanan keluarga. Beliau juga dapat menambah jaringan rakan-rakan sama ada dalam kalangan peniaga perabot atau pelanggan yang sentiasa menyokong perniagaannya melalui sokongan peribadi atau galakan menghasilkan produk yang lebih berkualiti.

Sebelum menerima bantuan modal perniagaan, Puan D menerima bantuan kebajikan bulanan dari Japem bagi mengurangkan kesusahan hidup keluarga. Kehidupan yang sukar tanpa pendapatan tambahan menjadika hidupnya sentiasa dihimpit masalah kewangan. Namun, maklumat daripada rakan-rakan yang menghantar anak-anak ke rumah kebajikan KACA telah membuka fikirannya untuk mencuba mendapat bantuan modal bagi perniagaan kuih dan kraf manik.

Sebelum mendapat peralatan mesin, beliau membuat kuih dengan perkakas tradisional yang tidak dapat dihasilkan dalam kuantiti yang banyak. Jenis kuih juga tidak banyak kerana proses menyediakan satu jenis kuih mengambil masa. Selepas menerima peralatan mesin membuat kuih dari YSHHB, beliau dapat menyediakan lebih banyak jenis kuih dan memenuhi tempahan pelanggan khususnya ketika musim perayaan. Penjanaan pendapatan dari hasil jualan juga meningkat dengan keuntungan bersih di antara B$300 hingga B$400 sebulan. Jumlah ini turut disumbangkan melalui perniagaan kraf manik dan jahitan yang dijalankan.

Puan J, pengusaha makanan yang gigih dan mahu mengubah hidup keluarga. Beliau memiliki tujuh orang anak dan mengusahakan nasi katok dan ayam goreng di sekitar kawasan tempat tinggalnya. Beliau melakukannya sendirian iaitu dari proses menerima tempahan, memasak, membungkus dan menghantar makanan kepada pelanggan. Bagi pelanggan yang berdekatan, mereka akan datang mengambil sendiri makanan yang telah dimasak.

Kesukaran berbelanja untuk keluarga kerana kekangan kewangan menjadikan Puan J lebih gigih untuk mencari pendapatan. Kesusahan hidup ini menyebabkan beliau mencari agensi bantuan yang dapat menyediakan peralatan menyimpan makanan sejuk beku. Justeru beliau memohon bantuan modal perniagaan dari YSHHB untuk membeli peralatan berkenaan. Dengan peti sejuk beku ini beliau dapat menyimpan stok barang yang diperlukan dengan lebih baik, dapat mengurus belanja pembelian yang lebih sistematik dan memenuhi tempahan pelanggan dengan teratur. Ketika ini beliau semakin sibuk mengurus tempahan masakan melalui media sosial.


Transformasi Ekonomi

Encik A menyatakan perniagaannya ketika ini telah dapat menjana pendapatan keluarga. Jika sebelum ini beliau kerap memikirkan perbelanjaan keluarga kerana kekurangan wang sedangkan keperluan membeli barangan rumah semakin bertambah. Sejak menerima bantuan modal memberi peralatan perniagaan, beliau dapat menyimpan wang simpanan dan sedang menambah modal untuk membeli harta sebagai pelaburan masa hadapan.

Cabaran utama Encik A dalam perniagaan adalah meluaskan produk ke peringkat serantau dengan menjadikan produk pengeluarannya terkenal dan berkualiti. Ketika ini beliau kerap menyertai kursus dan pameran di dalam dan luar negara supaya dapat memperkenalkan syarikatnya kepada lebih ramai pelanggan.

Puan D juga melihat perniagaannya telah menjana pendapatan sehingga dapat menghantar anak-anak ke universiti. Beliau juga dapat membayar kembali hutang yang dipinjam daripada saudara-mara. Namun cabaran utama yang dihadapi ketika ini ialah memenuhi tempahan kuih, kraf manik dan jahitan yang diterima. Oleh kerana belum dapat mengambil pekerja, beliau perlu membahagikan masa menyiapkan tempahan mengikut jumlah tempahan yang lebih banyak. Contohnya, jika tempahan kuih yang banyak, beliau akan memberi tumpuan kepada pembuatan kuih dan begitu juga sebaliknya jika menerima tempahan untuk jahitan pakaian, beliau akan memberi tumpuan kepada jahitan.

Penjanaan pendapatan daripada jualan bulanan disimpan sebanyak 40 peratus kerana beliau bercita-cita membesarkan perniagaan, menambah peralatan memasak dan jahitan serta mengambil pekerja.

Perubahan ekonomi Puan J sangat jelas. Daripada baki wang gaji suami sebanyak B$14, beliau telah dapat menjana sehingga B$2000 sebulan. Beliau juga dapat merancang simpanan untuk perbelanjaan keluarga dan perniagaan. Dari segi cabaran, beliau masih lagi menguruskan perniagaannya secara sendirian di samping menggunakan media sosial bagi mempromosi masakannya. Dari segi pengumpulan aset, beliau berhasrat memiliki premis perniagaan sendiri pada masa hadapan.


Jaringan Sosial

Encik A dan Puan D melihat perubahan yang ketara apabila mereka mendapat bantuan modal dan menjalankan perniagaan. Puan J pula belum lagi melihat keperluan melibatkan diri dalam persatuan kerana belum merasakan ia satu keperluan.

Encik A merupakan pentadbir kepada kumplan media sosial penerima bantuan modal perniagaan YSHHB ketika ini yang mengumpulkan ahli seramai 49 orang. Di samping itu beliau juga menjadi ahli jawatankuasa masjid di kawasan tempat tinggalnya, ahli peratuan bekas penagih dadah dan beberapa buah persatuan di peringkat daerah. Di peringkat kebangsaan, pencapaian besar beliau adalah pernah dicalonkan bagi Anugerah Belia Negara.

Beliau melihat perubahan dalam tempahan produk jualannya sejak menyertai persatuan dan terlibat dalam aktiviti-aktiviti yang dianjurkan. Di sini beliau mengembangkan lebih ramai kenalan, membantu masyarakat dan cakna terhadap keperluan orang lain.

Puan D tidak menyertai persatuan sama ada di peringkat komuniti atau daerah kerana lebih selesa dengan konsep perniagaan yang dijalankan ketika ditambah pula sibuk menguruskan tiga aktiviti perniagaan secara serentak. Namun, aktiviti perniagaan ini telah mengubah sikap introvert beliau kepada seorang yang berani bercakap, lebih yakin dan sedia berbincang. Biarpun tidak menyertai persatuan, jaringan sosialnya bertambah melalui pertambahan rakan niaga dan pelanggan.


Kesimpulan

Kesejahteraan hidup penerima bantuan perniagaan di bawah model YSHHB menjadi lebih baik kerana mereka dapat merasai transformasi sosial dan ekonomi. Kehidupan mereka juga tidak lagi bergantung kepada bantuan kebajikan sebaliknya memiliki keinginan yang kuat untuk berdikari mengubah hidup.

James Midgley yang memperkenalkan model piawaian pembangunan sosial menyatakan pelaburan sosial dan pelaburan ekonomi menjadi petunjuk bahawa kemiskinan dan kesusahan hidup boleh diubah melalui jaringan komuniti, peluang dalam perniagaan dan pembinaan aset. Bagaimanapun kedua-dua pelaburan ini perlukan penyertaan aktif daripada agensi kerajaan dan swasta yang menyediakan pelbagai sumber sokongan ke arah pembasmian kemiskinan berkekalan.


1 comment:

  1. Pelanggan yang dihormati,
    Kami menawarkan pinjaman kepada Individu dan syarikat terutamanya Individu yang mempunyai rancangan perniagaan dan Idea tetapi sukar untuk memulakan kerana rendah atau kekurangan modal permulaan.

    Dapatkan modal / pinjaman jangka pendek dan jangka masa segera untuk Memulakan perniagaan anda sendiri dan nikmati faedah menjadi bos anda sendiri.

    Dengan kadar faedah rendah 2%.
    Tempoh 1 hingga 15 tahun. -24-7 SlH
    Hubungi kami melalui e-mel: franchisecapitalcorps@gmail.com

    ReplyDelete