Thursday, January 03, 2019

Sekolah ubah masa hadapan







Pendidikan menjadi jambatan bagi mengubah hidup keluarga dan masyarakat. Hari ini, era moden membuka peluang kepada setiap warganegara Malaysia membuat perubahan hidup untuk pergi ke sekolah dan mula merancang masa hadapan.

Hadir ke sekolah sudah menjadi hak kepada setiap kanak-kanak, bukan lagi sebagai pilihan. Pembukaan sekolah di kawasan luar bandar dan pelbagai pilihan sekolah di kawasan bandar menjadikan peluang mengubah hidup lebih terbuka.

Kerajaan juga membantu pelajar luar bandar dengan pelbagai cara. Jika tidak ada wang, kerajaan memberi bantuan melalui pengecualian pendaftaran dan pemberian makanan percuma. Bantuan in dapat memastikan pelajar boleh memb
eri tumpuan kepada pembelajaran tanpa merasa risau perut kosong.

Pelajar yang bijak tetapi tidak berupaya meneruskan pelajaran di sekolah terbaik akan disediakan tempat di sekolah berasrama penuh dan diberi elaun kewangan bulanan.

Jika jauh dari sekolah, kerajaan akan menyediakan premis yang berdekatan dengan kawasan tempat tinggal supaya pelajar masih lagi mendapat akses kepada pendidikan.

Sekolah adalah penting kerana di sekolah setiap kanak-kanak mendapat pendidikan dan mengasah bakat mereka untuk menjadi pemimpin masa hadapan. Hadir ke sekolah bererti berusaha meningkatkan keupayaan membaca, menulis dan membaca. Secara langsung kanak-kanak yang ke sekolah dapat membaca dan mulai membina pemikiran kritikal.

Sekolah yang berkesan dapat membentuk karekter yang lebih dewasa, lebih kritikal dan mengajak orang lain membuat perubahan. Pemimpin hari membentuk karekter mereka melalui aktiviti pembelajaran dan pendidikan yang lebih mencabar. 

Seorang pemimpin persatuan sekerja mengatakan beliau sering dipilih sebagai ketua kelas semasa di sekolah rendah. Apabila meningkat dewasa dan bekerja, beliau dipilih pula sebagai pemimpin persatuan. Ini adalah contoh bagaimana kemahiran dan bakat sejak kecil dikembangkan sehingga ke alam pekerjaan.

Sekolah dan pendidikan tidak dapat dipisahkan. Kanak-kanak yang tidak hadir ke sekolah sudah dapat ditentukan ke mana hala tuju hidupnya. Apatah lagi pada hari ini, kebanyakan alam pekerjaan memerlukan pelajar menguasai kemahiran komputer dan teknologi komunikasi.

Tanpa sekolah, negara kita tidak akan maju dan gagal dalam persaingan hidup.

1 comment:


  1. bosan tidak ada yang mau di kerjakan, mau di rumah saja suntuk,
    mau keluar tidak tahu mesti kemana, dari pada bingung
    mari bergabung dengan kami di ionqq^^com, permainan yang menarik dan menguras emosi
    ayo ditunggu apa lagi.. segera bergabung ya dengan kami...

    ReplyDelete