Thursday, July 19, 2018

Memahami peranan ahli parlimen







Seorang wakil rakyat diarah keluar dari pParlimen Malaysia dan digantung pada persidangan parlimen ke-14 kerana menuduh Pemuda Umno sebagai samseng dan gengster. Ketegasan Yang Dipertua Dewan Rakyat menunjukkan beliau mahu setiap wakil rakyat berhati-hati apabila membuat tuduhan tanpa fakta.

Seramai 222 orang wakil rakyat yang dipilih semasa pilihan raya menjadi harapan kepada masa hadapan Malaysia untuk menjadi sebuah negara maju.

Setiap wakil rakyat memiliki keistimewaan tersendiri untuk berhujah dan membuat keputusan di parlimen. Ada yang mampu berhujah dengan fakta dan keadaan tenang namun ada juga yang berhujah hanya dengan meninggikan suara semata-mata untuk menarik perhatian orang lain.

Kemahiran berhujah perlukan latihan dan kesungguhan yang berterusan. Latihan yang dimaksudkan ialah berkaitan suara, teknik penggayaan dan kemampuan berbahasa serta kekerapan berucap. Latihan juga berkaitan dengan minat dan kesungguhan untuk menyampaikan pendapat dan menyuarakan hak dan kepentingan masyarakat yang dibela.

Ahli parlimen bertanggungjawab kepada tiga kumpulan iaitu sebagai wakil yang dipilih rakyat , ahli parlimen dan ahli politik. Tugas ahli parlimen ialah memberi bantuan dan nasihat kepada rakyat kawasan undi, bertindak sebagai pelobi dan pendesak bagi kumpulan yang berkepentingan, menjadi pembahas untuk membincangkan dasar-dasar parti dan negara serta memainkan peranan yang aktif dalam pembangunan komuniti.

Ahli parlimen menyediakan jambatan antara konstitusi dan parlimen. Justeru mereka disediakan ruang untuk berjumpa dan sluran komunikasi yang pantas. Konstitusi yang aktif akan membawa sebarang masalah mereka kepada ahli parlimen supaya isu berkenaan disuarakan kepada jabatan yang berkaitan secara langsung. Andai kata isu berkenaan lebih serius, ahli parlimen boleh membawa perkara berkenaan untuk perhatian menteri melalui perbahasan di parlimen. Ahli parlimen juga boleh menaja petisyen mengenai sesuatu isu jika ia menyentuh kepentingan dan hak kumpulan yang tertindas.

Di parlimen, mereka bertanggungjawab menggubal dan membahas cadangan-cadangan baru undang-undang, meneliti tindakan kerajaan dan jabatan kerajaan sebagai ahli jawatankuasa parlimen, mengambil bahagian dalam perbahasan imum, menghadiri mesyuarat parti dan melaksanakan tugas-tugas yang diarahkan oleh parti atau parlimen.

Menjadi ahli parlimen bukanlah tugas mudah kerana mereka perlu memahami tanggungjawab besar yang dipikul. Kejayaan mereka ialah menjadikan rakyat lebih matang dalam menyuarakan hak dan keperluan hidup di kawasan mereka, bukan bergembira memilih calon parti yang hanya menjadi pemerhati pasif di parlimen.

Melaksanakan tanggungjawab ini sangat mencabar kerana mereka perlu aktif di peringkat kawasan mereka sendiri supaya dapat mengetahui pandangan dan isu-isu yang berkisar dalam masyarakat, mencari masalah komuniti dan kadangkala perlu mengambil peluang menyampaikan dasar-dasar kerajaan kepada penduduk.

Ahli parlimen yang diarah keluar dari Parlimen Malaysia baru-baru mungkin terikut-ikut dengan sikap dan perangai lama kerana sentimen yang tidak ada kesudahan. Beliau harus sedar bahawa masyarakat sekeliling sudah berubah. Jika beliau mahu mendakap sikap berkenaan, masanya sudah sampai untuk beliau memikirkan kedudukannya pada pilihan raya akan datang.

No comments:

Post a Comment