Wednesday, August 01, 2018

Hayat akhbar Utusan








Hayat akhbar Utusan Malaysia di institusi pendidikan di Malaysia berakhir apabila Kementerian Pendidikan melarang akhbar berkenaan diedarkan di sekolah, kolej dan universiti yang berada di bawah kelolaan kementerian itu. Punca utama tindakan ini dilaksanakan adalah kerana akhbar berkenaan kerap memperlekeh usaha-usaha kerajaan Pakatan Harapan. Laporannya juga dilihat berat sebelah dan boleh mencetuskan konflik.

Apakah pula tindakan akhbar itu selepas ini?

Jualan akhbar terbitan berkenaan yang lain seperti Kosmo! juga bakal terkesan. Di universiti awam, Kosmo! dijual pada harga 60 sen senaskah, itu pun masih belum mampu menarik pembeli untuk membeli kerana kandungan berita yang kurang menarik.

Sebagai pemerhati dalam perkembangan politik negara, kita melihat tindak balas kerajaan Pakatan Harapan ini berpunca daripada tindakan akhbar berkenaan yang melaporkan isu-isu sensitif hubungan kaum dan personalitinegatif semasa kempen pilihan raya lalu. Tanpa segan silu dan berselindung, akhbar Utusan Malaysia menyiarkan pelbagai laporan yang merendah-rendahkan keupayaan pemimpin Pakatan Harapan sehingga menimbulkan kejemuan pembaca.

Sikap dan pengetahuan pembaca telah berubah hari ini. Perubahan ini seiring dengan perkembangan teknologi khususnya media sosial yang lebih pantas dan rasional. Boleh dikatakan majoriti orang dewasa di Malaysia mendapat akses yang mudah dan pantas apabila mendapat pautan pada WhatsApp dan sebagainya.

Laporan yang berat sebelah hanya merendahkan keupayaan pembaca untuk berfikir dan memberi kepercayaan mereka.

Apakah strategi akhbar itu selepas ini?

Di samping jualan yang merudum dan kontrak kerajaan yang berkurangan, mereka harus berfikir lebih banyak supaya empayar yang dibina bersama UMNO akan terus relevan. Barangkali boleh membuka perkhidmatan percetakan di luar negara melalui proksi, menjual saham kepada kerajaan Pakatan Harapan ataupun mengubah corak pemberitaan supaya lebih matang dan bersifat eksklusif iaitu laporan yang membuat pembongkaran isu-isu negara supaya masyarakat dapat menilai urusan pentadbiran negara.

Sepuluh tahun lalu kumpulan Utusan aktif mencetak pelbagai jenis buku namun cetakan buku ilmiah semakin berkurangan sedangkan pasaran buku untuk ilmu pengetahuan dalam bahasa Melayu semakin diperlukan. Tabiat membaca rakyat Malaysia juga semakin baik dan peluang ini boleh digunakan oleh Utusan untuk kembali membanyakkan terbitan ilmiah sehingga ke luar negara.

Kita boleh katakan banyak isu dan konflik antara kaum diambil peduli oleh akhbar Utusan Malaysia namun suasana telah berubah. Mereka juga perlu berubah dalam mengguna pakai pendekatan pelaporan kerana kerajaan baru tidak mahu merencatkan pembangunan masyarakat melalui pertelagahan dan konflik kaum atau agama yang merosakan banyak perancangan.

Tindakan ini menjadi amaran kepada akhbar-akhbar lain untuk menjaga tatasusila laporan masing-masing supaya tidak merosakkan pemikiran pembaca atau mendorong pembaca untuk membuat spekulasi rambang. Sebaik-baiknya gunakan laporan yang berfakta dan beralas.

Kita tidak boleh menafikan sama sekali sumbangan akhbar-akhbar kumpulan Utusan dalam membina masyarakat dan negara khususnya ketika era awal kemerdekaan, menjaga kepentingan dan hak orang Melayu dan mempertahankan isu-isu yang berkaitan Islam di Malaysia. Barangkali corak pemberitaan hari ini telah berubah, seharusnya Utusan memikirkan kaedah terbaik untuk memberi sumbangan kepada negara. Kita tidak mahu melihat akhbar Utusan Malaysia berada di muzium yang menjadi bahan tontonan dan perbincangan yang tidak pernah habis.


No comments:

Post a Comment