Perbuatan kejam pengasuh yang menyebabkan kematian
seorang kanak-kanak berusia lima tahun mengundang kemarahan banyak pihak.
Ia merupakan perbuatan tidak berperikemanusiaan dan menimbulkan kerisauan
berpanjangan kepada ibu bapa dan penjaga kanak-kanak di seluruh negara. Ia juga
menimbulkan kesan trauma kepada ibu bapa yang pernah mengalami nasib yang sama.
Boleh dikatakan setiap tahun terdapat kes
yang melibatkan kematian bayi atau kanak-kanak di tangan pengasuh. Punca-punca
kematian disebabkan tersedak susu, pendarahan dan kelalaian ibu bapa yang masih
menghantar anak-anak biarpun didapati anak-anak masih menghadapi demam panas yang
berpanjangan.
Ada kes yang telah pun diputuskan hukumannya
dan ada kes yang masih berjalan di mahkamah.
Permintaan terhadap pengasuh sentiasa tinggi
khususnya di kawasan bandar. Ia mengundang tarikan kepada sesetengah pihak
untuk menawarkan diri menjadi pengasuh tanpa memiliki sebarang kelayakan ataupun
memiliki sedikit pengalaman pengasuhan. Ada juga yang menjalankan perkhidmatan
mereka melalui media sosial dan juga melalui rekomendasi daripada para
pelanggan yang pernah mendapatkan perkhidmatan.
Bayaran perkhidmatan juga sangat kompetitif. Pengasuh
yang berdaftar biasanya meletakkan harga yang lebih tinggi manakala pengasuh
yang tidak berdaftar biasanya meminta harga yang mampu dibayar oleh ibu bapa.
Walaupun terdapat perbezaan harga, ibu bapa yang
berkemampuan memilih penjaga berdaftar kerana kemahiran dan keyakinan yang tinggi
demi keselamatan anak-anak. Sebaliknya ibu bapa yang kurang berkemampuan dan
mempunyai peruntukan yang sedikit melihat penjagaan anak-anak lebih utama
berbanding keselamatan mereka.
Kerajaan boleh mengambil langkah intervensi supaya masyarakat
tidak panik dengan isu ini. Agensi dan kementerian berkaitan boleh mengambil
langkah-langkah jangka masa pendek dan panjang untuk menambah baik kelemahan
sedia ada.
Mereka boleh melakukan proses pendaftaran pengasuh
di seluruh negara melalui usahasama dengan persatuan penduduk di kawasan taman
perumahan supaya bilangan pengasuh dapat dikenal pasti. Setiap pendaftaran
perlulah mempunyai kesan faedah kursus yang dapat memberi dorongan kepada
pengasuh berdaftar untuk menjadikan perkhidmatan mereka sebagai salah satu
kerjaya profesional yang boleh memberi pendapatan.
Kerajaan boleh membanyakkan pusat pendaftaran
pengasuh malah membuka pusat latihan kemahiran supaya calon-calon pengasuh
dapat mempelajari teknik dan kaedah pengasuhan yang betul dan berkesan. Antaranya
ialah menyediakan silibus berkaitan pengetahuan perkembangan emosi mental dan
fizikal kanak-kanak, keperluan makanan sihat, kaedah komunikasi, kemahiran
penjagaan asas seperti penyusuan dan pembersihan diri serta kaedah-kaedah
kemahiran pengasuhan yang sesuai dengan keperluan semasa.
Sekiranya berdaya maju, kerajaan boleh membuka
kursus jangka pendek di kolej komuniti bagi memudahkan pengasuh mendapatkan
sijil kelayakan pengasuhan. Bagi mempercepatkan pengendalian kursus, ia boleh
ditawarkan oleh mana-mana syarikat latihan berdaftar untuk menyediakan
kemahiran berkenaan kepada mereka yang berminat.
Orang ramai boleh digalakkan untuk membuka pusat
pengasuhan komuniti melalui pengurusan persatuan penduduk dengan harapan
ia dapat menjana pendapatan komuniti dan mengeratkan hubungan kejiranan. Sekiranya
kaedah ini dilaksanakan, masalah pengasuhan dapat dikurangkan dan diatasi
sedikit demi sedikit.
Idea ini boleh dilaksanakan di kawasan kejiranan
yang memiliki struktur organisasi sendiri dan penduduk aktif mempromosi hubungan
komuniti yang berterusan. Perancangan
yang tepat dan pengurusan yang aktif
dapat meningkatkan keberkesanan
pengasuhan di peringkat komuniti.
Adaptasi kaedah pembangunan komuniti untuk
mengatasi sesuatu masalah boleh dipopularkan. Ia dapat mengurangkan
bebanan agensi kerajaan dan kos-kos lain yang berkaitan dengan penjagaan dan
pengasuhan kanak-kanak.
No comments:
Post a Comment