Sunday, July 15, 2018

Mengangkat institusi raja








Isu seorang wanita Melayu yang tidak mahu perlakuan sistem feudal dalam kalangan pemimpin-pemimpin kerajaan Pakatan Harapan menarik perhatian banyak pihak sehingga laporan polis dibuat oleh orang ramai. Tarikan utamanya ialah beliau mahu amalan bersalam, membongkok kepala dan mencium tangan dihentikan  kerana 'semua  darah manusia berwarna merah, tidak ada lebih dan tidak ada kurang’.

Dalam perkara ini, saya melihat corak berfikir wanita berkenaan terkeluar dari corak pemikiran masyarakat Melayu secara umumnya. Bagi orang Melayu, salah satu  tiang seri kepada kaum itu ialah kedaulatan raja. Kekuatan bangsa Melayu dinaungi oleh kesultanan yang bertindak sebagai penaung dalam beragama, bermasyarakat dan bernegara. Jika naungan ini ini pecah, akan berlaku porak-peranda dalam penaungan agama, adat istiadat dan ketuanan Melayu.

Apakah yang difikirkan oleh wanita berkenaan? Apakah beliau menjangkakan dengan membebaskan sistem feudal, masyarakat Melayu akan maju? Lebih dinamik? Atau bagaimana?

Sejarah dunia moden mencatatkan semakin banyak negara yang menolak sistem morarki. Bilangan raja juga semakin merosot. Nepal memilih menjadi sebuah negara republik pada tahun 2008 apabila rakyat negara itu memilih untuk menyingkirkan kerajaan dinasti beraja.

Suatu masa dulu, terdapat banyak raja dan sultan di Sumatera dan Jawa, namun hari ini pentadbiran kesultanan hanya dimuatkan dalam kawasan terhad, di muzium dan menjadi sebahagian daripada sejarah negara.

Sebaliknya berlaku di Malaysia.

Institusi kesultanan dipelihara dan diberi status baru supaya tidak berkubur. Malah kedauatan raja-raja Melayu menjadi sebahagian daripada kontrak sosial yang mewajarkan bangsa-bangsa asing mendapat taraf kewarganegaraan Malaysia. Peranan raja-raja juga diperkukuhkan melalui Majlis Raja-Raja apabila isu-isu berkaitan masyrakat Melayu dan bukan Melayu menjadi perbincangan dalam setiap kali mesyuarat Majlis Raja-Raja.

Mempunyai raja dalam struktur pentadbiran negara adalah satu kelebihan dan keunikan, bukannya satu kelemahan akibat daripada penggubalan sistem feudal. Institusi raja diangkat dalam perlembagaan persekutuan kerana ia mempunyai fungsi-fungsi khusus yang menjadi penstabil kepada struktur demografi Malaysia.

Saya menjangkakan institusi raja akan terus kukuh dan dihormati di negara ini kerana bilangan kaum Melayu akan terus bertambah dalam tempoh 30 tahun akan datang. Memisahkan kaum Melayu dari tiang seri masyarakat itu akan mengundang resah dan kebencian.

Justeru, saranan untuk menilai kembali institusi beraja di Malaysia adalah tidak relevan. Sebaliknya institusi berkenaan wajar di perkukuh supaya menjadi sebahagian daripada sistem pentadbiran negara.

No comments:

Post a Comment