Sunday, April 22, 2018

PRU14 tentukan masa hadapan negara







Rakyat negara negara maju menukar kerajaan mereka melalui proses pilihan raya. Ia berlaku sama ada kepada negara Jepun, Jerman ataupun Amerika Syarikat. Dalam setiap pilihan raya, tidak ada pertumpahan darah atau kemalangan jiwa yang berlaku. Sebaliknya proses pilihan raya di negara-negara itu berlaku dalam keadaan tenang dan lancar.

Keadaan pilihan raya di negara-negara membangun dan Dunia Ketiga agak berbeza.

Pemimpin-pemimpin yang telah lama berkuasa mahu terus kekal berkuasa dan akan menggunakan pelbagai cara dan tipu helah untuk kembali berada di tampuk kuasa. Akhirnya, separuh daripada rakyat negara-negara itu tidak percaya kepada proses pilihan raya. Suasana ini kita boleh lihat di kebanyakan negara di Afrika.

Ancaman rasuah dan menghilangkan kotak undi umpama drama politik tetapi ia merupakan isu sebenar yang berlaku di kebanyakan negara. Tipu helah sebegini telah mengurangkan kepercayaan rakyat terhadap proses pilihan raya yang dilalui.

Di Gabon, selepas pemimpin pembangkang Jean Ping tewas, penyokong-penyokongnya bangkit membantah dan merusuh. Laporan dari pemerhati-pemerhati pilihan raya menyatakan terdapat keganjilan dalam peratusan pengundi yang keluar membuang undi mereka.

Tujuh negara yang rakyatnya takut keluar mengundi adalah Uganda, Gabon, Kenya, Liberia, Mesir, Ivory Coast dan Nigeria.

Pilihan raya adalah kesempatan untuk rakyat membuat pilihan menentukan haluan dan kemajuan negara. Pilihan raya juga bermakna kemajuan ekonomi dapat memacu pembangunan negara.

Bagaimanakah keadaan ini boleh berlaku?

Demokrasi memberi impak positif kepada kadar pertumbuhan negara khususnya apabila peralihan kepada demokrasi digabungkan dengan ekonomi. Pemimpin-pemimpin yang terpilih dalam kerajaan cenderung meningkatkan aktiviti ekonomi melalui tadbir urus yang lebih baik dan pengenalan dasar ekonomi yang lebih menarik. Justeru, parti-parti yang bertanding mengumpan pengundi melalui pelbagai adaptasi dasar-dasar yang dilihat berfaedah kepada rakyat.

Namun, jika kerajaan memenangi pilihan raya dengan cara yang salah, sebenarnya mereka ini tidak berdisiplin dan tidak berminat meningkatkan atau menambah baik dasar dan tadbir urus kerajaan.

Kerajaan yang memenangi pilihan raya dengan cara yang betul dapat memenuhi dan melaksanakan manifesto pilihan raya dengan lebih mudah kerana rakyat telah pun bersedia untuk melaksanakan manifesto tersebut dengan jayanya.

Kelompok yang kalah tidak mengganggu kerajaan kerana mereka sedar ia bukannya satu keperluan. Justeru, pelaksanaan dasar yang telah dijanjikan dapat berjalan lancar dan sempurna.

Ketelusan proses pilihan raya menunjukkan bakal kerajaan yang bersih daripada pencemaran rasuah dan salah guna kuasa. Elemen ini menjadi teras kepada tadbir urus yang berkesan dalam tempoh lima tahun akan datang. Ia juga dijelmakan dalam perancangan dasar dan pelaksanaan program yang menjadikan nilai-nilai murni dan cemerlang sebagai intipati dalam pentadbiran.

Di Malaysia, pilihan raya yang sedang berlangsung pada ketika ini sudah masuk kali yang ke-14. Pertembungan tiga kelompok parti utama memberi peluang kepada pengundi untuk membuat perhitungan. Sama ada Barisan Nasional, Gagasan Sejahtera ataupun Pakatan Harapan, pengundi mampu membuat pilihan berdasarkan rekod pencapaian masing-masing di samping karisma barisan kepimpinan.

Disenaraikan analisis keupayaan setiap parti komponen yang bertanding dalam pilihan raya umum ke-14 nanti.


Barisan Nasional

Barisan Nasional (BN) telah menerajui pembangunan dan kemajuan Malaysia sejak enam dekad lalu. Memasuki pilihan raya umum ke-14 sebagai parti politik yang kuat, BN sentiasa memperkenalkan manifesto yang prorakyat dan mempamerkan kumpulan parti yang memperjuangkan kepentingan kaum kaum dalam komponen parti berkenaan.

Tiga parti utama BN adalah UMNO, MCA dan MIC yang mewakili tiga etnik utama Melayu, Cina dan India. Selain itu, BN juga berada di Sabah dan Sarawak bagi mengukuhkan kehadiran mereka dalam politik Malaysia.

BN terus berada dalam kerajaan kerana dasar dan pemimpin. Dasar-dasar yang dilaksanakan telah berjaya membawa perubahan hidup kepada rakyat Malaysia khususnya dalam bidang pendidikan dan pembangunan ekonomi. Dasar-dasar pendidikan yang sentiasa ditambah baik dan pelaburan asing yang sentiasa masuk menjadikan kemajuan negara dapat dilihat dan dirasai oleh semua orang.

Proses peralihan pemimpin yang lancar juga telah membantu menstabilkan BN.

Kejayaan BN membangunkan negara dan dasar-dasar yang perlu rakyat memastikan parti itu dapat mentadbir Malaysia dengan selesa. Perubahan kepimpinan tidak memberi masalah walaupun setiap kali perubahan pucuk pimpinan wujud parti politik serpihan.

PRU14 tidak lagi akan sama seperti pilihan-pilihan raya yang lalu. Kali ini, BN berhadapan dengan cabaran paling getir. Cabaran ini sudah berada di dalam BN sendiri dan yang baru muncul dari luar.

Isu-isu besar seperti 1MDB, GST, rasuah dan sabotaj menjadi masalah kepada BN khususnya UMNO. 1MDB tidak dibenarkan dibawa ke dalam Perhimpunan Agung UMNO menyebabkan rakyat Malaysia mencari maklumat berkaitan 1MDB dari media luar. 1MDB juga menyebabkan golongan Melayu yang berpendidikan hilang keyakinan terhadap kemampuan kepimpinan UMNO untuk melaksanakan tadbir urus yang terbaik.

Masalah terbaru BN ialah UMNO sebagai parti teras telah hilang kelayakan sebagai parti politik yang sah kerana gagal melaksanakan pemilihan parti sehingga 20 April 2018 lalu. Seramai 16 ahli UMNO yang membawa kes berkenaan ke mahkamah telah dipecat serta-merta.

Populariti BN hanyalah di saluran media perdana milik kerajaan seperti RTM, kumpulan Media Prima dan akhbar-akhbar harian. Di media sosial seperti YouTube, WhatsApp dan Facebook didapati lebih ramai yang tidak menyukai BN.

Nasib baik BN dalam PRU14 dilihat sangat sukar walaupun London Financial Times menjangkakan BN akan menang. Alasannya ialah persempadanan semula kawasan pilihan raya dan pertandingan tiga penjuru akan memberi kelebihan kepada mereka.


Gagasan Sejahtera

Blok parti politik ini dianggotai oleh PAS, IKATAN dan Berjasa di samping 200 badan bukan kerajaan. Tunjang utama gagasan adalah PAS yang mahu bergerak bersendirian selepas menyertai Pakatan Rakyat dalam pilihan raya umum lepas. Gagasan lebih sinonim dengan PAS yang menenggelamkan parti-parti bersekutu yang lain.

Gagasan menawarkan 20 tawaran kepada rakyat Malaysia dalam PRU14 ini.

Menghapuskan GST dan menggantikannya dengan sistem percukaian yang lebih adil seperti Cukai Atas Simpanan Korporat dan Cukai Saham di Bursa Malaysia. 

Melupuskan hutang peminjam PTPTN sedia ada sebagai inisiatif permulaan ke arah memberikan pendidikan percuma. 

Memberikan bantuan makanan asasi kepada golongan fakir dan miskin secara bulanan menerusi satu program kebangsaan. 

Menawarkan bantuan sekali beri sebanyak RM2,000 sebagai modal kepada wanita bekerjaya untuk memulakan kerja dari rumah. 

Melaksanakan program bas sekolah percuma untuk meringankan beban ibu bapa. 

Memberikan bantuan pembelian kereta pertama bawah 1300 kuasa kuda (1.3 liter) menerusi pengecualian duti eksais dan pembiayaan pinjaman tanpa faedah. 

Mengurangkan harga rumah mampu milik antara RM50 ribu sehingga RM 180 ribu. 

Mengembalikan semula fungsi Sekolah Berasrama Penuh (SBP) dan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) sebagai program memperkasakan golongan miskin bandar dan luar bandar. 

Menstrukturkan semula kadar bayaran tol menerusi semakan semula perjanjian konsesi tol yang melebihi 15 tahun. 

Mewujudkan pentadbiran yang bebas rasuah selaras dengan kehendak dan tuntutan syarak menerusi konsep tadbir urus “‘Ubudiyyah”, “Mas’uliyyah” dan “Itqan”. 

Memperkasakan peruntukan Islam sebagai agama persekutuan dengan melaksanakan tuntutan Islam sebagai al-Din. 

Menjadikan Bahasa Melayu bahasa pengantar bagi semua mata pelajaran dalam sistem pendidikan negara. 

Mengembalikan sistem kuota di institusi pengajian tinggi awam bagi mengimbangi jurang pendidikan antara golongan kaya dan miskin serta masyarakat bandar dan luar bandar. 

Mempertimbangkan semula pelaksanaan dasar pembangunan yang berupaya membasmi kemiskinan dan menyusun semula ketidakseimbangan ekonomi dalam kalangan masyarakat. 

Membantu kerajaan negeri membuka rancangan pembangunan tanah khususnya untuk golongan muda. 

Membangunkan penempatan baru mampu milik untuk generasi kedua dan ketiga Felda. 

Membantu golongan kurang upaya (OKU) menerusi pemerkasaan sistem sokongan berasaskan potensi dan keupayaan diri. 

Mewujudkan pusat komuniti keluarga di setiap daerah dan lokaliti yang memerlukan untuk memberi khidmat kaunseling, perundangan, kemahiran, bimbingan agama dan latihan keibubapaan. 

Menyemak kembali nisbah anggota keselamatan berbanding populasi setempat untuk mengurangkan kadar jenayah. 

Menambah bilangan doktor pakar dan hospital pakar untuk memenuhi keperluan penduduk berasaskan nisbah yang disyorkan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.


Sejauhmana Gagasan berpotensi menarik pengundi terletak atas usaha dan inisiatif PAS. Kekuatan Gagasan juga kurang terserlah di Malaysia tetapi lebih popular di pantai timur semenanjung Malaysia. Di Sabah dan Sarawak, Gagasan meletakkan calon-calon yang terdiri daripada bukan Islam. Justeru, harapan mereka untuk menawan Putrajaya dan mentadbir Malaysia dilihat penuh dengan cabaran dan liku-liku, lebih-lebih lagi dalam banyak pertandingan pilihan raya yang akan datang melibatkan tiga penjuru.


Pakatan Harapan

Sebuah ketumbukan politik yang kuat, PH menjadikan pilihan raya kali ini sebagai tempat istimewa untuk menyingkirkan BN. Hampir setiap masa dan setiap malam jentera pilihan raya PH menemui pengundi-pengundi di seluruh negara melalui pelbagai jenis saluran.

Pengerusi Pakatan Harapan, Tun Dr Mahathir telah berjaya menyatukan PH biarpun pelbagai halangan yang ada seperti kelewatan pendaftaran, pembubaran PBPM dan halangan-halangan lain.

PH bergerak ke seluruh negara dengan strategi yang khusus. Di kawasan bandar, kempen dan ceramah tidak begitu ketara tetapi di luar bandar PH membawa rombongan pemimpin ‘the giant killer’ seperti Tun Dr Mahathir supaya masyarakat luar bandar dapat melihat sendiri bahawa bekas perdana menteri yang pernah menjadi pemimpin negara sekarang ini tidak lagi bersama dengan Barisan Nasional.

Di sinilah muncul kekeliruan dalam kalangan pengundi luar bandar apabila Tun Dr Mahathir berucap di pentas PH. Penerangan demi penerangan yang disampaikan oleh Tun Dr Mahathir telah merubah persepsi seterusnya tingkah laku pengundi luar bandar. Sedikit demi sedikit pengaruh PH berkembang dengan pantas. PH menggunakan media sosial secara maksimum. Semua saluran media sosial digunakan sebaiknya untuk menyampaikan informasi berkenaan kelemahan lawan. Akhirnya klip-klip video ceramah pH seringkali mendapat ‘view’ yang tinggi.

No comments:

Post a Comment