Sunday, April 15, 2018

Sesihat Tun M







Sesi minum petang selepas program ceramah bersama Cikgu Abduh amat menyenangkan. Tahun ini Cikgu Abduh berusia 78 tahun namun beliau masih berjalan dan berceramah ke seluruh negara serta belum menunjukkan tanda-tanda keletihan untuk berkongsi ilmu dan pengalaman hidup khususnya merealisasikan “Islam is a way of life”.

Setiap minggu Cikgu Abduh beriadah yakni berjoging tiga kali iaitu selama tiga jam setiap sesi berjogging mengambil masa 60 minit di samping 20 minit lagi untuk sesi warm-up dan warm-down.

Semasa berjalan ke arah meja tempat minum petang, saya dapati keadaan badannya masih tegak dan tegap. Cara jalannya juga bersahaja tanpa menunjukkan tanda-tanda sakit lutut ataupun sakit pinggang.

Banyak isu yang kami bincangkan namun saya dapati lebih bersemangat dan ceria untuk memberitahu tentang pentingnya menjaga kesihatan diri ketika umur semakin bertambah. Beliau juga tidak kekok berkongsi panduan menjaga kecergasan diri khususnya kesihatan jantung dan ketahanan fizikal anggota badan.

Bermula dengan memberi masa tiga jam seminggu untuk berjogging, beliau menekankan keutamaan mencari masa untuk beriadah. Konsep riadah berbeza dengan “game” walaupun tempoh kedua-dua ativiti adalah sama.

Katakan kita mengambil masa dua jam untuk riadah dan satu perlawanan badminton. Walaupun kedua-duanya adalah dua jam, beriadah dan perlawanan badminton adalah berbeza sama sekali. Cikgu Abduh menyifatkan dua jam bermain badminton umpama perang kerana fizikal kita dipaksa bekerja lebih keras. Berbanding riadah, badan kita yang menguruskan pergerakan fizikal, justeru ia dilakukan dalam keadaan semula jadi.

Sekiranya fizikal sudah dapat mengadaptasi konsep dan falsafah riadah, lama-kelamaan ketahanan badan terhadap keupayaan fizikal boleh ditambah.

Kemudian saya bertanya pula pandangannya terhadap kaedah dan cara yang mengekalkan kesihatan Tun Dr Mahathir. Beliau melihat terdapat tiga cara.

Pertama, pengetahuan. Sebagai seorang doktor, Tun Dr Mahathir tahu yang mana baik dan berguna untuk kesihatannya. Melalui pengetahuan itu, beliau mengurus pemakanannya di samping pelbagai teknik menjaga kesihatan diri. Contohnya Tun Dr Mahathir pernah berkata satu amalan yang beliau lakukan ialah berhenti makan sebelum rasa sedap.

Kedua, disiplin. Tun Dr Mahathir seorang yang berdisiplin. Kekuatan disiplin ini dapat menjadikan kesihatannya lebih baik. Kita tidak tahu bagaimana Tun Dr Mahathir menguruskan masa tidurnya tetapi sikap seorang pemimpin adalah percaya bahawa masa tidur tidak perlu panjang. Jadi, kita sendiri perlu bertanya kepada beliau bilakah masanya beliau tidur dan bangun ataupun merehatkan diri.

Ketiga, wang. Cikgu Abduh berpendapat orang seperti Tun Dr Mahathir sudah tentu memilih makanan yang terbaik kerana beliau tentu mempunyai penasihat pemakanan yang sangat berpengetahuan. Untuk mendapat makanan yang berkualiti kita perlu membelanjakan banyak wang supaya setiap sel dalam tubuh badan kita mendapat tenaga dan zat yang berkualiti.

Berbual-bual dengan Cikgu Abduh amat bermanfaat. Pengalaman beliau dalam mengekalkan kecergasan fizikal ketika berusia 70-an boleh menjadi panduan kepada kita untuk bersemangat dan berusaha mengekalkan kecergasan diri.
Post a Comment