Tuesday, July 18, 2017

Bagaimana kita boleh menangani gejala buli di sekolah?








oleh Muhammad Ammar Zafri Mohd Don

Kita mestilah berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk menangani gejala buli ini. Hal ini kerana, masalah buli akan menyebabkan pelajar-pelajar yang dibuli akan berasa tertekan, takut dan tidak mempunyai semangat untuk datang ke sekolah. Tidak hairanlah kenapa kadar pelajar ponteng sekolah dalam kalangan mangsa buli semakin meningkat setiap tahun.

Selain itu, gejala buli juga boleh menyebabkan mangsa buli bertindak untuk membunuh diri sendiri bagi menamatkan kesengsaraan yang mereka lalui.

Terdapat pelbagai kes yang mana mangsa buli membunuh diri. Contohnya, mangsa yang bernama Vijah Singh. Mangsa ini mengambil keputusan untuk membunuh diri sendiri ketika dia berusia 13 tahun di rumahnya di Manchester, England. Beliau telah mencatatkan penderitaannya di dalam diari yang mencatatkan bahawa duitnya dirampas pada hari Isnin dan Selasa, baju uniformnya dikoyakkan pada hari Rabu, badannya disimbah dengan darah pada hari Khamis, semuanya berakhir pada hari Jumaat dan dia mendapat kebebasan pada hari Sabtu.

Antara cara untuk membanteras gejala buli yang lain ialah peranan pihak media massa. Mereka mestilah menyiarkan rancangan televisyen tentang keburukan dan kesan gejala buli terhadap seseorang. Dengan ini, pihak ibu bapa dan pelajar dapat sedar bahawa gejala buli ini bukan perkara yang remeh-temeh.

Di samping itu, mangsa-mangsa buli atau sesiapa yang ternampak ada pelajar yang dibuli perlulah melaporkan kejadian tersebut kepada guru kaunseling, pengetua, ibu bapa dan polis. Dengan ini, pihak yang bertanggungjawab dapat mengambil tindakan untuk membasmi gejala buli ini.


No comments:

Post a Comment