Wednesday, September 01, 2010

Anti-Malaysia, apa yang kita boleh fikirkan?

“Kita boleh protes tetapi kita tidak patut buat apa yang mereka buat, kita tidak boleh buat cara terlalu garang, Indonesia masih sahabat kita...kita harus protes secara tersusun dan baik. Kita bukan macam itu (tindakan ekstrem penunjuk perasaan anti-Malaysia)... orang ini tak ada pelajaran, dia bodoh sebab itu dia buat macam itu,” kata Tun Dr Mahathir merujuk kepada siri demonstrasi berpanjangan oleh rakyat Indonesia di hadapan Kedutaan Malaysia di Indonesia.

Gerakan anti-Malaysia dilaporkan telah merebak ke beberapa bahagian jajahan takluk Indonesia, sebuah negara yang mempunyai bilangan umat Islam yang ramai di dunia. Negara ini juga dikatakan negara bencana kerana kerap kali berlaku bencana alam yang mengorbankan banyak nyawa dan yang terkenal ialah tsunami yang melanda Sumatera. Negara ini, pada saat ini sedang menghadapi kemungkinan letusan gunung berapi yang ‘tidur nyenyak’ selama 400 tahun.

Berdasarkan laporan media, bolehlah dikatakan segelintir rakyat Indonesia memang bodoh khususnya yang melakukan demonstrasi ini. ‘Orang ini tak ada pelajaran, dia bodoh…’ memang kena kerana hanya orang bodoh yang tidak memikirkan apa yang akan berlaku pada masa depan. Demonstrasi demi demonstrasi tidak dipandang sepi oleh rakyat Malaysia khususnya pemimpin negara, peniaga dan individu yang cintakan negara. Ketika pemimpin negara cuba mengawal emosi rakyat Malaysia, para peniaga dan pemborong sedang mengenal pasti sejauh mana potensi anti-Malaysia ini dapat merosakkan jaringan perniagaan mereka.

Contohnya seorang peniaga Malaysia yang menjalankan perniagaan mencari pembantu rumah di Padang akan berfikir dua kali sama ada mahu terus bergantung pada pasaran Indonesia untuk membekalkan pembantu rumah kepada rakyat Malaysia. Mungkinkah beliau akan mencari pasaran lain seperti Kemboja atau Selatan Filipina? Contoh lain ialah seorang peniaga Malaysia yang menjalankan bisnes teksi motosikal di Jakarta sedang menimbang sama ada mahu menjual bisnesnya atau mencari pasaran baru di negara lain.

Tindak balas pemimpin Malaysia ke atas gerakan anti-Malaysia dilihat perlahan dan takut-takut tetapi pada hakikatnya tidak. Begitu juga rakyat Malaysia yang lain. Nampak seperti tidak ada respons segera daripada mereka tetapi cuba lihat beberapa perkara yang sedang dilaporkan oleh akhbar dan media Malaysia terhadap Indonesia. Beberapa hari lalu sebuah akhbar harian menyiarkan keadaan pintu masuk di Jeti Pulau Ketam yang melibatkan pendatang asing Indonesia, selepas itu kenyataan seorang timbalan menteri terhadap hubungan perniagaan Malaysia-Indonesia, kemudiannya dua orang ditahan polis kerana disyaki hendak membakar bendera Indonesia di hadapan kedutaan negara itu di Kuala Lumpur.

Siapa kata rakyat Malaysia tidak ‘tersentuh’ dan ‘pedih hati’ apabila Indonesia membenarkan rakyatnya membakar bendera, melempar najis ke kedutaan dan mengusir rakyat Malaysia? Hari demi hari sikap rakyat Malaysia semakin jelas. Barangkali sudah ada majikan yang mula sangsi dengan pekerja Indonesia mereka.

Banyak tindakan yang boleh diambil oleh semua rakyat Malaysia untuk berdepan dengan sikap bodoh rakyat Indonesia ini. Antaranya ialah seperti berikut.

-memandang sinis setiap warga Indonesia.
-tidak peduli dengan jaminan kerajaan Indonesia terhadap kata-kata manis untuk melindungi keselamatan rakyat Malaysia.
-mengadakan operasi pengusiran besar-besaran pendatang Indonesia.
-semua pekerja kontrak Indonesia tidak dilanjutkan permit kerja mereka walaupun sehari.
-gantikan buruh asing dengan buruh dari negara lain (bukannya India, Bangladesh atau Nepal).
-galakkan kemasukan pekerja dari Kemboja, Laos atau Vietnam kerana mereka lebih suka bekerja daripada mengambil kesempatan membuat rompakan, mencuri atau membunuh rakyat negara ini.
-dalam hubungan dua hala dengan Indonesia, elemen ‘jiran tetangga’ wajar digantikan dengan ‘saingan’.
-perkenalkan semula hukuman sebat ke atas pesalah imigresen supaya pendatang Indonesia yang masuk secara haram dapat dibanteras.
-bawa isu-isu sempadan ke Mahkamah Antarabangsa kerana pasti Indonesia akan kalah lagi selepas Sipadan dan Ligitan.
-tamatkan permit peniaga-peniaga Indonesia di Wisma Yakin.

Selain daripada tindakan keras tetapi senyap, rakyat Malaysia juga boleh melakukan tindakan berbentuk kebajikan supaya pemerintah dan rakyat Indonesia menyedari kesilapan mereka dan berasa malu. Antaranya ialah:

-berdoa supaya Indonesia sejahtera.
-memohon supaya Allah swt menggantikan pemerintah dan rakyat yang bodoh dengan pemimpin yang cerdik dan rakyat yang lebih berpendidikan.
-mendidik rakyat Indonesia supaya tidak takbur dan pentingkan kaum sendiri, jika tidak bala akan terus turun seperti hujan.
-rakyat Malaysia terus membantu rakyat Indonesia yang cerdik supaya mereka dapat hargai dan hormati negara lain.

No comments:

Post a Comment