Thursday, December 07, 2023

Kesan tindakan boikot bersama


Media melaporkan syarikat Starbucks kerugian 12 bilion dolar kerana diboikot oleh orang ramai di seluruh dunia. Jika syarikat ini tidak mengambil tindakan pantas, ia boleh menjadi sebuah syarikat yang muflis. Jumlah ini bersamaan sembilan peratus nilai pasaran.

Di media sosial, orang-orang muda di Amerika Syarikat menunjukkan rasa gembira dan puas hati kerana usaha pemboikotan ini telah menunjukkan keputusan dalam tempoh lebih sebulan konflik di Gaza.

Media tradisi yang dibayangi oleh penyokong Zionisme gagal menghalang orang ramai daripada mendapat grafik dan video mangsa serangan ganas askar Israel. Laporan daripada wartawan lapangan yang dihantar untuk membuat liputan konflik tidak lagi dipercayai malah dicemuh dan dibuat mimikan.

Tekanan untuk memberi laporan yang betul dan sahih menjadikan wartawan-wartawan ini rasa bersalah dan terpaksa mengakui apa yang sebenarnya telah berlaku.

Pernyataan berat sebelah yang dibayangi oleh grafik dan video yang disiarkan langsung oleh pengguna media sosial khususnya TikTok yang muncul bertalu-talu, disiarkan semula dan dikongsi oleh ramai pengguna sama ada Islam, Kristian atau athies.

Gambar dan video kemusnahan bangunan, hospital dan rumah dalam skala besar cukup menggambarkan betapa serangan di Gaza memusnahkan infrastruktur yang sangat penting kepada Gaza. Begitu juga serangan ke atas orang awam khususnya kanak-kanak dan wanita yang meningkat setiap hari.

Video mayat seorang kanak-kanak perempuan bernama 'Reem' yang didukung oleh datuknya mendapat perhatian pengguna media sosial yang membuatkan mereka menangis. Beberapa hari sebelum itu, Reem dan datuknya dilihat riang bersama di rumah mereka.

Banyak lagi wajah dan gambaran sedih yang berlaku di Gaza dipaparkan di TikTok dan X (Twitter). Sehingga kini lebih daripada 16,000 orang awam yang terbunuh.

Syarikat-syarikat lain yang berada dalam radar boikot ini turut menghadapi situasi yang sama seperti McDonald, KFC dan Pepsi.

No comments:

Post a Comment