Sunday, November 14, 2021

Naik anak tangga satu-satu


Kebanyakan pengajaran mengenai kehidupan sebenarnya sebati dengan hidup kita hingga kita lupa banyak perkara. 

Saya suka dengan konsep ‘sedikit demi sedikit, lama-lama menjadi bukit’. Ia menjadi prinsip saya dalam mencari kejayaan peribadi. 

Saya teringat kata-kata Martin Luther King Jr., ‘Kamu mungkin tidak dapat melihat keseluruhan tangga itu tetapi amatlah penting untuk kamu menaiki satu anak tangga dahulu’. 

Kata-kata ini menjadi panduan yang sangat baik untuk membuang jauh-jauh kemusykilan dalam fikiran saya untuk tidak memulakan sebarang usaha. 

Ia juga membuatkan saya tidak menyerah kalah dan berani meneroka kaedah dan cara terbaik untuk memotivasikan diri. 

Walaupun perlahan, perjalanan mesti diteruskan. Lama-kelamaan, kita akhirnya akan sampai ke matlamatnya.


No comments:

Post a Comment