Wednesday, November 10, 2021

Kuasa memilih untuk berjaya


Saya selalu juga berjumpa dengan orang yang telah berjaya dalam bidang yang mereka pilih. Berbagai-bagai jenis bidang seperti usahawan, pegawai kerajaan mahupun petani. 

Salah satu daripada mereka ini ialah sarjana akademik yang mana saya berjumpa dengan ilmuwan yang bergelar profesor. 

Apakah kejayaan para profesor ini berlaku secara kebetulan? 

Jawapannya ialah tidak kerana kejayaan tersebut disebabkan oleh mereka sendiri. 

Sepanjang pemerhatian dan pengalaman saya serta perjumpaan dengan rakan-rakan yang datang daripada latar belakang yang biasa-biasa sahaja tetapi telah berjaya membina hidup dan kerjaya menunjukkan tekaan saya adalah tepat. 

Jarang sekali saya berjumpa dengan mereka yang berjaya kerana kebetulan. Hal ini kerana mereka memiliki kuasa memilih untuk berjaya, bukannya nasib. 

Di samping itu, doa dan harapan kepada Allah swt sentiasa dimohon.


No comments:

Post a Comment