Saturday, October 05, 2019

Beribi 'Auto City'








Di kawasan perindustrian Beribi, deretan bilik pameran kereta disediakan kepada bakal pelanggan yang mahu memilih kereta idaman. Antaranya jenama Ford, Nissan dan Mitsubishi manakala di sebelah jalan pula ada jenama Jaguar. Jenama Renault dan Proton berada agak jauh dari deretan ini. 

Bilik pameran kereta dari Korea Selatan, Hyundai terletak bersebelah stesen minyak Taib. Bilik pameran kereta berjenama Audi dan Porche berada di bahagian dalam kawasan ini iaitu bertentangan dengan pejabat surat khabar Borneo Bulletin dan Media Permata. 

Sejak 20 tahun lalu, kawasan ini menjadi tumpuan masyarakat Brunei untuk membeli kereta yang relatifnya lebih murah. Data dari Sekretariat ASEAN tahun 2005 hingga 2017 mencatatkan Brunei adalah negara paling banyak memiliki kenderaan berbanding nisbah penduduk iaitu 971 kenderaan berbanding 1000 penduduk. 

Umumnya jalan raya diisi oleh kereta import pelbagai jenis seperti Toyota, Nissan, Mazda, Hindari atau Kia. Jenama yang popular ketika ini adalah Suzuki yang memberikan pelbagai pilihan saiz kereta. 

Oleh kerana jumlah kenderaan semakin bertambah, jalan raya menghala ke arah pusat bandar sentiasa sesak ketika waktu puncak sebelah pagi dan petang. 

Laluan Kilanas ke Sengkurong dan Berakas ke  Serusop atau Lambak Kanan mengambil masa lebih lama untuk kenderaan bergerak pada waktu puncak. Jika tidak banyak laluan alternatif dibuka, keadaan laluan sedia ada dijangka bertambah sesak.


No comments:

Post a Comment