1.0 Pengenalan
Malaysia telah
menjadi sebuah negara yang merdeka pada tahun 1957. Justeru, pelbagai perancangan
pembangunan negara telah diusahakan menjurus kepada keadilan ekonomi dan
kestabilan sosial masyarakat. Kemajuan pembangunan ini mencatatkan kadar
pertumbuhan ekonomi Malaysia sejak 1960-an sentiasa melebihi lima peratus
setahun. Purata setahun pertumbuhan negara adalah seperti berikut:
1960-an : 5.1
peratus
1970-an : 7.8
peratus
1980-an : 5.9
peratus
-------------------------------------------
1960-90 : 6.3
peratus
1970-90 : 6.9
peratus
Dalam Rancangan
Malasia Keenam, sasaran yang telah ditetapkan ialah 8.1 peratus setahun, namun
pencapaiannya adalah lebih tinggi iaitu 8.7 peratus. Manakala dalam Rancangan
Malaysia Ketujuh, sasaran adalah 8 peratus, namun purata pencapaian adalah
sekitar tiga peratus setahun.
2.0 Rangka Rancangan Jangka Panjang dan Dasar
Pembangunan Nasional
Terdapat empat
peringkat rancangan iaitu Rancangan Jangka Panjang, Rancangan Jangka Sederhana,
Rancangan Jangka Pendek dan Kajian Separuh Penggal RJS.
Rancangan
pembangunan merangkumi dua rancangan Malaya iaitu Rancangan Malaya Pertama
1956-1960 dan Rancangan Malaya Kedua 1961-1965. Selepas itu ia dikenali sebagai
rancangan Malaysia sehinggalah Rancangan Malaysia Kesebelas 2016-2020. Berikut
adalah urutan Rancangan Malaysia.
Rancangan Malaysia
Pertama 1966-1970
Rancangan Malaysia
Kedua 1971-1975
Rancangan Malaysia
Ketiga 1976-1980
Rancangan Malaysia
Keempat 1981-1985
Rancangan Malaysia
Kelima 1986-1990 (meliputi RJP1 dan DEB)
Rancangan Malaysia
Keenam 1991-1995
Rancangan Malaysia
Ketujuh 1996-2000 (meliputi RRJP2 dan DPN)
Rancangan Malaysia
Kelapan 2001-2005
Rancangan Malaysia
Kesembilan 2006-2010
Rancangan Malaysia
Kesepuluh 2011-2015
Rancangan Malaysia
Kesebelas 2015-2020
Rangka Rancangan
Jangka Panjang Pertama berada dalam Rancangan Malaysia Kelima meletakkan
matlamat utama negara adalah perpaduan berasaskan kepada pertumbuhan dengan
pengagihan yang saksama. Tempoh ini ditumpukan kepada pertumbuhan ekonomi pesat
iaitu lapan peratus setahun bagi tempoh 1971 hingga 1990. Rangka Rancangan
Jangka Panjang 2 memberi penekanan seimbang di semua wilayah.
3.0 Dasar Pembangunan Nasional
Dasar Pembangunan
Nasional (DPN) merupakan kelangsungan Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang tamat pada
tahun 1990. Dasar ini mempunyai tempoh yang lebih pendek iaitu selama 10 tahun
dan berasaskan pengalaman DEB. Dilancarkan pada 17 Jun 1991 dengan nama Dasar
Pembangunan Baru. DPN terus menjadi teras kepada RRJP2. DPN mengutamakan
pembangunan seimbang berasaskan prinsip pertumbuhan dan pengagihan yang saksama
bagi mewujudkan masyarakat yang lebih bersatu dan adil.
Dasar Pembangunan
Nasional didokong oleh dasar-dasar awam yang dirangka bagi memastikan DPN mencapai
sasaran. Antara dasar ini adalah:
Dasar Perindustrian
Negara
Dasar Persyarikatan
Malaysia
Dasar Pendidikan
Negara
Dasar Kebudayaan
Kebangsaan
Dasar Sains dan
Teknologi
Dasar Telekomunikasi
Negara
Wawasan 2020
3.1 Objektif DPN
Perpaduan negara kekal
menjadi matlamat terakhir pembangunan sosioekonomi dengan mengambil kira
perbezaan yang wujud dalam kalangan rakyat dalam membentuk masyarakat harmoni,
bertimbang rasa dan dinamik.
3.2 Aspek Kritikal
Terdapat lima aspek
yang menjadi fokus DPN iaitu:
1. Menggalakkan dan
memperkukuhkan integrasi nasional.
2. Membangunakan
sebuah masyarakat progresif.
3. Memajukan
pembangunan sumber manusia yang berdisiplin dan produktif.
4. Menjadikan sains
dan teknologi sebagai teras perancangan dan pembangunan sosioekonomi.
5. Memelihara alam
sekitar dan ekologi.
DPN memberikan
dimensi baru kepada pembangunan dan usaha-usaha pembasmian kemiskinan. Program
pembasmian kemiskinan diteruskan dan ditumpukan kepada kelompok miskin tegar.
DI samping itu kerajaan mewujudkan Masyarakat Perdagangan dan Perindustrian
Bumiputera (MPPB) sebagai usaha memperkasa golongan bumiputera dalam
keusahawanan dan perniagaan. Sektor swasta juga diberi peranan lebih besar
untuk menyusun semula masyarakat. Dimensi akhir ialah pembangunan sumber
manusia yang mengutamakan potensi sistem nilai dan etika.
3.3 Strategi
Pembasmian Kemiskinan
Kadar kemiskinan di
Malaysia menunjukkan peratusan yang semakin berkurangan daripada 17.1% pada
1990 kepada 7.2% pada 2000. Pelbagai program dirangka bagi mengurangkan
kemiskinan mutlak dan kemiskinan realatif.
Golongan termiskin
yang telah dikenal pasti ialah isi rumah yang berpendapatan kurang daripada
separuh Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK). Dalam Rancangan Malaysia ke-7, PGK
bagi Semenanjung Malaysia ialah RM425, RM516 di Sarawak dan RM 601 di Sabah.
Selain itu, usaha
juga dilakukan untuk merapatkan jurang pendapatan dan memperbaiki taraf hidup
kumpulan berpendapatan rendah. Golongan sasar dalam strategi ini merangkumi
kelompok miskin di bandar, pekerja sektor perladangan dan golongan minoriti.
Salah satu rancangan yang diperkenalkan oleh kerajaan ialah melaksanakan
Program Pembasmian Rakyat Termiskin (PPRT) yang bertujuan membasmi kemiskinan
golongan sasar yang telah dikenal pasti dan meningkatkan keupayaan mereka untuk
berdikari.
3.4 Strategi
Pembangunan
Strategi yang diguna
pakai dalam DEB dan RRJP2 dikekalkan dalam DPN iaitu yang memberi penekanan
kepada keseimbangan optimum antara matlamat pertumbuhan ekonomi dengan
pengagihanyang saksama, pembangunan seimbang bagi sektor utama ekonomi serta
mengurangi dan menghapuskan ketidaksamaan sosial dan ekonomi negara.
3.4.1 Pembangunan
Masyarakat Perdagangan dan Perindustrian Bumiputera (MPPB)
Tujuan MPPB ialah
memperkukuhkan dan mengembangkan asas-asas keusahawanan serta mewujudkan
rangkaian usahawan bumiputera yang berdaya maju. Strategi yang digunakan ialah
meningkatkan bilangan dan kualiti usahawan bumiputera, melibatkan sektor swasta
dan memberi sokongan dan bantuan kepada usahawan yang dikenal pasti berpotensi.
Langkah-langkah
seterusnya adalah menyusun semula hak milik dan penguasaan dalam sektor
syarikat untuk meningkatkan pemilikan dan penglibatan golongan bumiputera dalam
sektor korporat seiring dengan matlamat asal 305 pemilikan ekuiti bumiputera
dalam ekonomi negara.
Usaha-usaha ini
dilaksanakan tanpa menetapkan matlamat kuantitatif atau jangka masa tertentu.
3.4.2 Peranan Sektor
Swasta
Swasta berperanan
dalam pembangunan infrastruktur fizikal dan sosial seperti perumahan, infrastruktur
dan kemudahan sosial. Sektor swasta juga berperanan dalam institusi pendidikan
latihan dalam pelbagai bidang di samping membuka peluang pekerjaan kepada orang
ramai. Kewujudan sektor swasta juga dapat membaiki perkhidmatan sektor awam dan
pelbagai peraturan untuk menarik pelaburan dalam dan luar negara. Selain itu,
swasta juga berperanan menyusun semula hak milik, melakukan pemindahan
teknologi dan memberi sumbangan kepada pembangunan R&D.
3.5 Pembangunan
Sumber Manusia
Kerajaan Malaysia
memberi perhatian khusus kepada pembangunan sumber manusia di semua peringkat.
Bagi merealisasikan program pembangunan manusia yang menyeluruh, sistem latihan
dan pendidikan awal yang progresif dan terbuka sentiasa dikemas kini. Kerajaan
menubuhkn institusi latihan lanjutan yang berkualiti bagi melahirkan guna
tenaga yang mahir, memiliki nilai dan sikap inovatif serta berfikiran saintifik
dan berteknologi. Satu perkara yang tidak ditinggalkan ialah penglibatan
bumiputera yang lebih meluas dan bermakna dalam sektor moden.
Dasar Pembangunan
Nasional merupakan tindakan kerajaan Malaysia untuk meneruskan dasar dan
rancangan yang telah dilaksanakan sebelumnya di samping memenuhi dasar-dasar
semasa dalam meneruskan pertumbuhan ekonomi dan keseimbangan masayrakat di negara
ini.
Dasar-Dasar Kerajaan
Dasar merupakan suatu
kenyataan mengenai hasrat untuk mencapai sesuatu maksud atau kehendak. Dasar
awam pula ialah satu pengisytiharan (hasrat dan ideologi kerajaan) dibuat dari
semasa ke semasa bagi menyelesaikan atau mendapatkan hasil atau mencapai
objektif.
Sesuatu dasar kerajaan
digubal dengan tujuan meningkatkan kecekapan dan produktiviti, mengurangkan kos
pengurusan, mengatasi masalah, meletakkan asas pentadbiran negara atau
organisasi, panduan untuk mencapai
objektif dan menyedarkan orang ramai tentang sesuatu amalan baik yang
dipraktikkan. Dasar-dasar utama kerajaan dibahagikan kepada dasar awam dan dasar pembangunan.
Kenapa Dasar Dasar Perlu Difahami?
Supaya dapat merangka program
dan pelan tindakan untuk mencapai objektif, mengatasi masalah dan konflik yang
mungkin timbul dalam pelaksanaan serta terlibat secara langsung sebagai
kakitangan awam (pelaksana dasar) dan rakyat (sasaran).
Rasional Kerajaan Memperkenalkan Dasar-dasar Awam
Untuk memenuhi keperluan
ekonomi negara, seperti pembangunan ekonomi, negara dan juga kebaikan
masyarakat
Untuk menjadi negara yang
makmur lagi bersatuapadu berasaskan istam demokrasidi dalam suasana pembangunan
yang aman dan stabil.
Jenis-Jenis Dasar Ulama Kerajaan Dasar
Dasar Ekonomi
Dasar Sosial dan Elika Kerja
Dasar Luar Dasar
Bagaimana Dasar Awam Malaysia Terbentuk?
Zaman penjajahan
Sebelum mencapai kemerdekaan
(1944-1957)
Selepas merdeka (1957-13 Mel
1969)
DEB (1970-1990) RRJP1
DPN (1991-2000) RRJP2
Wawasan 2020
Dasar-Dasar Ekonomi
Dasar Pembangunan Nasional
Rangka Rancangan Jangka
Panjang Kedua (RRJP2)
Dasar Industri Negara
Dasar Pertanian Negara
Dasar Penswastaan
Dasar Pensyarikatan Malaysia
Dasar Halacara Baru Dalam
Pembangunan Kampung Dan Luar Bandar
Dasar Pengurangan
Perbelanjaan Awam
Dasar Kependudukan Malayala
ke Arah 70 Juta
Dasar/Program Pembaharuan dan
Peningkatan Daya Pengeluaran Negara
Dasar-Dasar Sosial dan Etika Kerja
Dasar Pendidikan Kebangsaan
Dasar Kebudayaan Kebangsaan
Dasar Penerapan Nilai-Nilai
Murni Dalam Pentadbiran
Dasar Pandang Ke Timur
Dasar Bersih, Cekap Dan
Amanah
Kepimpinan Melalui Teladan
DASAR PENDIDIKAN NEGARA
Ciri-ciri Pendidikan sebelum
Merdeka
Terdapat lima jenis aliran
sekolah akibat dasar terbuka penjajah Inggeris. Jenis sekolah merangkumi
Sekolah Inggeris, Sekolah Melayu, Sekolah agama, Sekolah Cina dan Sekolah
Tamil.
Akibatnya:
1. Anak-anak Melayu, Cina dan
Tamil tidak dapat bergaul dan tidak ada persefahaman, tidak ada perpaduan. Anak-anak Cina dan Tamil
belajar di bandar dan anak Melayu tersisih di luar bandar. Tidak ada dasar
untuk bahasa pengantar tunggal.
2. Sekolah-sekolah yang terpisah
kedudukannya mengikut geografi dan penyebaran penduduk.
3. Kurikulum untuk
kelima-lima aliran sekolah berbeza. Contohnya sekolah Inggeris mengikut kurikulum
sekolah-sekolah di England.
1946-Rancangan Cheessmem
Rancangan Cheessmen
mencadangkan sekolah Inggeris dilaksanakan sebagai asas penyatuan sistem
pendidikan bagi penduduk pelbagai kaum.
1950-Penyata Barnes
Barnes mencadangkan sekolah
kebangsaan dilaksanakan dan dibuka kepada semua kaum dan diajar oleh guru dari
pelbagai kaum. Mencadangkan sekolah rendah menggunakan bahasa Melayu dan
Inggeris sebagai bahasa pengantar, manakala di sekolah menengah bahasa Inggeris
digunakan sebagai bahasa pengantar. Penyata Barnes mendapat bantahan oleh kaum
Melayu, Cina dan India atas alasan mengenepikan bahasa ibunda masing-masing.
1951-Laporan Fenn-Wu
Sekolah Cina dikekalkan tetapi
kurikulumnya berdasarkan latar belakang tempatan. Sekolah Cina menokong konsep
penggunaan tiga bahasa sebagai bahasa pengantar supaya perpaduan tidak
terjejas. Laporan ini ditolak oleh UMNO kerana tidak menguntungkan orang
Melayu.
1952-Ordinan Pelajaran
Terdapat dua jenis sekolah
yang menggunakan Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar. Pelajaran
selama enam tahun dengan Bahasa Inggeris
dan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di sekolah rendah. Sekolah Cina dan
Tamil tidak termasuk dalam konsep sekalah kebangsaan. Tidak dapat dilaksanakan
kerana darurat.
1956- Penyata Razak 1956 (mengkaji Ordinan Pelajaran 1952)
Sekolah Rendah
Dibahagi kepada SRK yang
menggunakan Bahasa Melayu dan Inggeris sebagai bahasa pengantar dan SRJK
menggunkaan Bahasa Inggeris, Cina dan Tamil sebagai bahasa pengantar. Bahasa
Melayu dan Inggeris merupakan mata pelajaran wajib.
Sekolah Menengah
Dibahagi kepada tiga komponen
iaitu sekolah menangah rendah (3 tahun), sekolah menengah atas (2 tahun) dan
pra-U (2 tahun). Terbuka kepada semua kaum dan menggunakan sukatan yang sama.
Bagi kemasukan ke sekolah menengah, pelajar mesti lulus peperiksaan masuk ke
sekolah menengah.
Laporan Rahman Taib-1960 (Semak Laporan Razak)
Bahasa Kebangsaan
Bahasa Melayu dijadikan
bahasa penghantar di sekolah rendah, menengah dan IPT. Peperiksaan diadakan
dalam Bahasa Melayu yang mana calon mesti lulus Bahasa Melayu sebelum masuk
sekolah menengah.
Kelas Peralihan
Bagi pelajar dari SRJK (C)
& (T) yang ingin ke sekolah menengah aliran Melayu dan Inggeris.
Kenaikan Automatik
Peluang pendidikan selama 9
tahun iaitu 6 tahun sekolah rendah dan 3 tahun sekolah rendah
Mata Pelajaran Akhlak
Murid beragama Islam perlu
mengambil mata pelajaran Pendidikan lslam manakala murid murid bukan beragama
Islam mengambil Pendidikan Moral.
1961-Akta Pelajaran
Syor Laporan Rahman digubal
menjadi Akta Pelajaran 1961, melalui Akta ini:
i. Semua
sekolah menggunakan kurikulum yang sama tanpa mengira aliran sekolah.
ii. Bahasa
Melayu digunakan sepenuhnya dari sekolah rendah, menengah hingga ke lPT.
iii. Umur minimum meninggalkan alam persekolahan adalah 15 tahun.
Penyata Razak 1956 dan Laporan Rahman Talib 1960: (Asas
Pendidikan Kebangsaan)
Untuk mencapai perpaduan
negara melalui pendidikan sistem, tiga asas utama mesti dipatuhi iaitu sistem
persekolahan yang sama bagi semua, bahasa Malaysia sebagai bahasa utama
pengantar di semua peringkat persekolahan serta kurikulum dan peperiksaan
sekolah yang sama kandungan dan bercorak kebangsaan.
Falsafah Pendidikan Ke Arah Abad 21
Berasaskan kepada Penyata
Razak 1956 Penyata Rahman Talib 1960 dan Akta Pelajaran 1961, berpandukan prinsip-prinsip
Rukun Negara dan Dasar Ekonomi Baru.
Cabaran Pendidikan Masa Kini dan Akan Datang
i. Pengetahuan berunsur ketuhanan untuk menghalang nilai nilai
bebas.
ii. Pendidikan
yang menekankan perkembangan akal dan fakulti rasional manusia agar perhatian unsur-unsur
lain terutama unsur rohani diberi perhatian lebih perhatian.
iii. Pendidikan
tidak hanya tertumpu kepada material saja dan pengetahuan untuk ilmu saja.
iv. Ilmu yang disampai akan berjaya untuk membawa kepada
kebenaran.
v. Pelajar
dapat mengembangkan watak untuk mencapai matlamat yang sebenar.
Falsafah Dan Matlamat Pendidikan Negara
Berasaskan:
1.Penyata Razak 1965
2.Laporan Rahman Talib 1960
3.Akta Pelajaran 1961
4.Jawatankuasa Laporan
Meninjau Semula Pelaksanaan Dasar Pelajaran Kebangsaan 1979 5.Rukun Negara
6.Prinsip-prinsip Pendidikan
7.Matlamat pendidikan
Falsafahnya:
Pendidikan adalah suatu usaha
berterusan ke arah perkembangan potensi individu secara keseluruhan dan
bersatupadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi
intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada
Tuhan. Usaha ini adalah untuk melahirkan rakyat yang berilmu pengetahuan,
berketrampilan, berakhlak mulia bertanggunjawab dan berkeupayaan mencapai
kebajikan diri serta memberikan sumbangan terhadap harmoni dan kemakmuran
masyarakat dan negara.
Struktur Pendidikan Negara
Peringkat Rendah
Menengah Rendah
Menengah Atas
Selepas SPM
Peringkat Rendah: Kemahiran
menulis, membaca dan mengira pendidikan percuma dan wajib.
Peringkat Menengah Rendah:
Meningkatkan peringkat sekolah rendah, menentukan sejauh manakah pelajarannya
berkesan.
Tingkat Atas: Akademik yang
merangkumi, sains, sastera dan agama.
Vokasional: pertukangan, ekonomi
rumah tangga, pertanian dan perdagangan.
Selepas SPM: Peperiksaan STPM,
kelas tingkatan enam
Pendidikan Tinggi: Universiti
TRANSFORMASI NASIONAL 50
Bermula dengan era Dasar Ekonomi Baru
(1971-1990), kita melangkah ke era Wawasan 2020 (1991-2020). Kini, kita perlu
bersedia menghadapi tempoh 30 tahun akan datang. Dunia akan jauh berbeza dari
sekarang dalam tahun 2050 - apakah yang akan membimbing kita?
Transformasi
Nasional 2050 (atau TN50) merupakan satu inisiatif
pembangunan negara yang merangkumi tahun 2020 hingga 2050. Inisiatif ini akan
dipacu oleh matlamat dan sasaran yang jelas selama 30 tahun, yang akan
dibangunkan melalui proses perundingan dalam fasa persediaan dari tahun 2017
hingga 2019.Dari sebuah
negara maju, kita harus menyasar untuk menjadi antara negara teratas di
tangga dunia dalam ekonomi, kesejahteraan rakyat dan inovasi.
TN50 merupakan satu inisiatif pembangunan negara jangka panjang.
Sebagai sebahagian daripada persediaan dan tahap pembangunan TN50, mandat
telah diberikan kepada Kementerian Belia
dan Sukan untuk memulakan proses dengan menerajui ‘Perbincangan TN50’, siri
penglibatan dan aktiviti-aktiviti wacana yang bertujuan untuk mencetuskan aspirasi
rakyat serta menentukan bidang untuk transformasi termasuk ekonomi,
kemasyarakatan, kebudayaan dan alam sekitar.
Peringkat persediaan sehingga2019 akan menyaksikan
aktiviti-aktiviti lain yang berkaitan dengan pembangunan dokumen dasar TN50
seperti penglibatan dengan pihak yang berkepentingan dasar, pakar-pakar domain
dan pemimpin dalam bidang-bidang tertentu.
Trend Semasa
meliputi:
i. masyarakat
ii. alam sekitar
iii. ekonomi
iv. teknologi
v. tadbir urus
i. Masyarakat
Kemunculan bandar
mega iaitu bandar-bandar dengan penduduk melebihi 10 juta – hasil daripada
trend berterusan ubarnisasi. Kebangkitan agama secara global, dengan Islam yang
paling pantas berkembang. Nilai-nilai Islam lebih meluas dalam perbankan,
pelancongan, budaya, fesyen dan wacana politik.
Peranan gender
berubah dengan peningkatan penyertaan wanita dalam tenaga kerja dan kepimpinan.
Peningkatan tumpuan kepada kesihatan dan kesejahteraan yang membawa kepada
jangka hayat yang lebih baik.
Tekanan terhadap
perumahan, lalu lintas dan pengurusan sisa buangan. Potensi untuk kekalutan,
kesesakan, pandemik secara meluas. Cabaran dalam empati merentasi kumpulan dan
perpaduan dalam menghadapi polarisasi dalam budaya, agama dan politik. Beralih
ke arah unit keluarga yang lebih kecil kerana penurunan kadar kesuburan. Cip
implan manusia nanoteknologi untuk membersih arteri, menentang sel-sel kanser,
membantu mengembalikan ingatan. Jangka hayat mencapai 150 tahun.
ii. Alam Sekitar
Peningkatan
permintaan terhadap bekalan makanan dan air kerana bilangan penduduk terus
meningkat. Peningkatan dalam sumber-sumber tenaga yang boleh diperbaharui dan
mapan kerana kebimbangan mengenai harga yang tidak menentu dan potensi
kekurangan bahan api fosil. Ancaman kepada alam sekitar dan biodiversiti dengan
peningkatan penggunaan oleh manusia.
Kemajuan dalam
bidang bioteknologi dan teknik pertanian yang ketara meningkatkan kapasiti
pengeluaran makanan dunia. Kebanyakan penjanaan kuasa menggunakan sumber boleh
diperbaharui seperti solar, angin dan bio bahan api. Amalan bangunan mesra alam
dan mapan diwajibkan bagi semua organisasi awam dan swasta.
iii. Ekonomi
Ekonomi digital
berkembang dalam kepentingan, memerlukan kemahiran teknikal baharu dan
keupayaan ‘tahap tertinggi’ daripada tenaga kerja sedia ada seperti penyelesaian
masalah dan komunikasi. Pertumbuhan ekonomi perkongsian seperti penginapan
tara-ke-tara (P2P), perkongsian naikan, pinjaman P2P, perkongsian kemahiran.
Peningkatan trend ke arah bekerja sendiri dan ekonomi usahawan atau 'gig'.
Implikasi terhadap jaminan kewangan dan pembangunan kemahiran.
Industri dan
organisasi beralih kepada robotik dan Kecerdasan Buatan (AI) untuk tugas-tugas
fizikal. Kecerdasan Buatan juga melaksanakan pelbagai jenis penyelidikan dan
analisis, mengubah landskap pekerjaan dan kemahiran dengan ketara. Perkongsian
ekonomi menjadi perkara biasa, menyebabkan lebih banyak gangguan di seluruh
industri dan penakrifan semula peraturan perniagaan.
Pembelajaran 'plug
& play' menjadi arus perdana, menyokong tenaga kerja yang kebanyakannya
bekerja sendiri. Menjejaskan model pendidikan tradisional.
iv. Teknologi
Kepesatan internet
jalur lebar, kuasa pemprosesan dan kapasiti penyimpanan digital. Peningkatan
sambungan jalur lebar dan mudah alih, Internet of Things (IoT), robotik dan
Kecerdasan Buatan. Makmal dan syarikat menghasilkan mesin atau perisian dengan
meningkatkan keupayaan seperti manusia.Kemunculan pembangunan seperti 'bandar pintar' di mana
sensor, maklumat dan teknologi diintergrasikan untuk memenuhi keperluan
penduduk.
Gerbang maya semakin
digunakan dalam interaksi kita. Penggunaan perkhidmatan melalui platform
digital seperti pendidikan, penjagaan kesihatan dan pelancongan maya menjadi
amalan biasa. Semua bangunan, kenderaan pengangkutan dan kemudahan bandar
adalah 'pintar' dan saling berhubung ke 'grid pintar'. Isu-isu privasi yang
berpotensi contohnya pengawasan jenayah, ramalan kepolisan. Lenyapnya pejabat.
Orang tidak lagi berulang-alik ke tempat kerja sebaliknya lebih banyak
dilaksanakan melalui peranti di rumah.
v. Tadbir Urus
Lebih banyak
perkhidmatan kerajaan tradisional telah disumberluarkan
Tumpuan yang lebih
oleh kerajaan mengenai isu-isu keselamatan dan keselamatan siber. Peralihan
kuasa ekonomi global daripada negara-negara maju ke Asia dan ekonomi pesat membangun
pertumbuhan blok perdagangan serantau.
Perkhidmatan
tradisional kerajaan kebanyakannya diswastakan.
Kerajaan memberi
tumpuan kepada fungsi-fungsi merentas sempadan seperti penghijrahan siber.
China dan India
menjadi kuasa global utama.
Asas kepada
Transformasi Nasional telah dimulakan oleh kerajaan sejak tahun 2010, melalui
pengenalan Dasar Tranformasi Nasional (DTN) di bawah kepimpinan Perdana Menteri
Malaysia, YAB Dato Seri Mohd Najib Tun Abd Razak yang berlangsung dari tahun
2010 – 2020. Dasar ini adalah kesinambungan kepada dasar-dasar kerajaan
terdahulu, bermula Dasar Ekonomi Baru (1971 – 1990), Dasar Pembangunan Nasional
(1991 – 2000) dan Dasar Wawasan Nasional (2001 – 2010).
Melalui Dasar
Transformasi Nasional ini, pelbagai bentuk transformasi telah diperkenalkan
oleh kerajaan dalam usaha mewujudkan Good
Governance dalam tadbir urus negara, contohnya melalui pelaksanaan Program
Transformasi Kerajaan (GTP), Program Transformasi Ekonomi (ETP), Program
Transformasi Sosial dan Program Transformasi Politik bagi membolehkan
Malaysia menjadi sebuah negara moden, progresif dan dapat dipacu ke arah
mencapai wawasan kebangsaan, menjadi sebuah negara maju berpendapatan tinggi,
yang bukan hanya maju dari segi pembangunan material semata tetapi terjamin
kesejahteraan kehidupan rakyat secara inklusif.
Apakah Ciri-Ciri Utama
TN50?
TN50 merupakan inisiatif
jangka panjang untuk membentuk aspirasi Malaysia,
dari suara rakyat.
Iaanya kolektif iaitu:
Aspirasi seluruh rakyat Malaysia dari segenap lapisan
berpandukan ramalan jangka panjang domain pakar-pakar
(pakar domain)
Transformasi Merangkumi pelbagai bidang dari ekonomi, kesejahteraan
rakyat, alam sekitar, teknologi. tadbir urus dan lain-lain
Mengapakah TN50
Diperlukan?
Sebagai negara merdeka,
banyak yang telah kita harungi sepanjang 60 tahun. Berjaya berkembang dari segi ekonomi (25x
peningkatan pendapatan per kapita sejak 1965). Peningkatan ketara kualiti hidup
dan kesejahteraan rakyat (kadar kemiskinan berkurangan daripada 49.3% kepada
0.6% pembasmian kemiskinan tegar). Negara
yang selamat dan bersatu.
No comments:
Post a Comment